למה בצק עלים אלים לגוף שלך?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

למה בצק עלים אלים לגוף שלך? 

מאת    [ 22/04/2009 ]
מילים במאמר: 1135   [ נצפה 6662 פעמים ]

 
 
וידוי אישי 1: אני מאוד אוהבת בורקסים. וידוי אישי 2: אני הרבה יותר אוהבת את הגוף שלי והחיים שלי. אי לכך ובהתאם לזאת, כבר שנים רבות עברו מאז שהבורקס ואני נפרדנו. במאמר זה תבינו בדיוק למה נפרדנו, למה הפרידה כללה גם את כל המשפחה שלו, איזה תחליפים נפלאים באו במקומו, וכמובן איך גם אתם תצליחו לעשות זאת!

בורקס כפי שוודאי הבנתם עשוי מבצק עלים. וממה עשוי בצק העלים? בדיוק ממה שהגוף שלכם מאוד לא אוהב: מכרישים הסותמים את צינורות הדם, מיחסים ידידותיים מאוד עם תאים סרטניים ואלרגיות, מיכולת ייצור של אבנים בכיס המרה ( אשר עוצמת כאבים אלו כבר הושוותה לצירי לידה- כן, גם מנשים), ובנוסף מיחסים לא טובים עם האינסולין המגבירים את הסיכון לסוכרת.

כיצד זכה בצק זה לכל התיאורים ה"נפלאים" האלו? הן בגלל שהוא בצק, והן בגלל קשריו עם המרגרינה. בצק זה מאופיין במריחות מאוד נדיבות של מרגרינה על כל שכבותיו. ומהי באמת המרגרינה? מרגרינה היא שומן צמחי מוקשה. איך היא קיבלה את מרקמה המוצק? כדי להבין זאת, חשוב תחילה לדעת איזה סוגי חומצות שומן יש באוכל אותם אנו מכניסים לגופנו.

סקירה קצרה על סוגי חומצות השומן:

שומן רווי- מקורו בעיקר מבעלי חיים: בשר אדום, נקניק, נקניקיות, מוצרי חלב, גבינות וביצים. המרגרינה מורכבת גם מסוג שומן זה, ולכן גם מוצרי המאפה המכילים מרגרינה. 2 סוגים בלבד של שומן רווי מגיעים מהצומח- שמן דקלים וקוקוס. צריכה מוגברת של שומן רווי מעלה את הכולסטרול הרע (LDL) והרסנית לגוף. ( למעשה הכולסטרול הרע נחשב בגוף ל"רע" רק כשכמותו חורגת מהכמות התקינה ). כמו כן השומן הרווי מפריע לגוף להפיק תועלת מהשומן הטוב.
שומן חד בלתי רווי- חומצות מסוג אומגה 9: מקורו בעיקר מן הצומח (שמן זית, אבוקדו, טחינה, שקדים, בוטנים ועוד ). סוג שומן זה מעלה את הכולסטרול הטוב (HDL) וידוע כחשוב לבריאות, לאריכות ימים ולהפחתת הסיכוי למגוון מחלות.
שומן רב בלתי רווי - מגוון חומצות שומן, המחולקות לשתי תתי קבוצות:
אומגה 3 - מקורה העיקרי הוא דגים ממים קרים (סלמון, מקרל, הליבוט, טונה קפואה, פורל, הרינג, סרדינים ועוד ) וכן מצמח המרווה ומאגוזי מלך.
אומגה 6 - מקורה העיקרי הוא שמנים צמחיים ( סויה, תירס, חמניות וכן מצוי במגוון גרעינים).
שומן רב בלתי רווי גם כן חיוני לגופנו, כאשר ההמלצה היא להגביר את צריכת האומגה 3 על פני האומגה 6.
חשוב להדגיש כי כמעט כל מזון שמכיל שומן, כולל את כל שלושת הסוגים. ההבדל הוא ברמת הדומיננטיות של כל אחד מהם.

כעת לתשובה לשאלה- כיצד המרגרינה קיבלה את מרקמה המוצק? המרגרינה עשויה בחלקה משומן טרנס. שומן טרנס נוצר מעיבוד וחמצון של שומן צמחי (רב בלתי רווי), כלומר מהרס של "השומן הטוב" תהליך זה מקשה את המרגרינה. שומן טרנס נמצא במוצרי מזון רבים נוספים שהפכו להיות מקובלים ומבוקשים - החל ממוצרי יסוד דרך מזון מהיר וכלה במאפים, חטיפים, עוגות, עוגיות, צ`יפס, תבשילים מהירי הכנה בכוס ועוד. זהו השומן המסוכן ביותר! למה? הגוף אינו יכול להשתמש בו לגמרי, הוא שוקע בדפנות העורקים ( מה שגורם להיצרותם ), וקשה מאוד להסירו משם משום שהוא מונע מהגוף את היכולת לנצל את השומן הטוב. לכן הוא גורם לכל אותן צרות בצרורות שהוזכרו בתחילה המאמר. כמו כן ישנה אף השפעה על תפקודי המוח וכן גם העובר מושפע מהשומן שאמו אוכל.
מה שעצוב הוא הקושי בזיהוי שלו לרוב האוכלוסייה, זאת משום שמבחינה טכנית (ועל גבי תוויות המזון) הוא נחשב לשומן רב בלתי רווי, מעין "התחזות" מתעתעת שמשווה לו ערך חיובי בערכים התזונתיים של מוצר מזון.

למרות שלשומן הרווי אין שום ערך תזונתי וצורך גופני, לא ניתן להימנע לגמרי מצריכה שלו משום שהוא "נוכח" בכל מאכל שמכיל שומן, גם במזון שהשומן הטוב דומיננטי בו. לעומת זאת, משומן טרנס כן ישנה האפשרות ואף מומלץ להימנע באופן גורף מצריכתו.

גילוי נאות לפני שנמשיך- רוב מאמרי הינם בתחום הכושר, אשר אני עוסקת בו כבר למעלה מ- 8 שנים. אינני תזונאית ועל כן אינני נוהגת לכתוב בתחום זה למרות הידע הרב שצברתי בתחום. אם כן, מדוע חרגתי הפעם? לעיתים על מנת למכור מוצרים מסוימים, חברות המזון מפרסמות נתונים העלולים להטעות. מקרים כאלו מאוד מקוממים אותי ועל כן עלה הצורך לכתוב על כך. בהמשך המאמר אציג חלק ממקרים אלו. בכל מקרה אדגיש שהתאמת תפריט יומי חשוב שתעשה על ידי מי שהוסמך לכך- תזונאי.

מאז שהבינו יצרניות המרגרינה שיצא לה שם רע, נעשה מאמץ מצידן ליצור מרגרינות ללא חומצות שומן טרנס ולהפחית למינימום את השומן הרווי. בחלקן אף הוכנסו שומנים טובים מסוג אומגה 3 ו- 6. שימו לב, שינוי זה הושם בעיקר במרגרינות למריחה. המרגרינות לאפייה ולטיגון עדיין רחוקות מכך.
שינויים חיוביים אלו אכן תרמו למרגרינה למריחה להיות פחות מזיקה וזה מבורך. אך מכאן ועד להפוך אותה למוצר בריאותי, או כיעיל למלחמה בבעיות לב המרחק הוא עצום. למה? המשיכו לקרוא ותבינו.

ראשית לגבי השומן הצמחי אשר חברות אלו אוהבות להזכיר שמצוי במרגרינה. ישנה משמעות גדולה לסוג השומן הצמחי ממנו עשויה המרגרינה. ההבדלים הם גדולים: שמן זית או קנולה עדיפים על שמן סויה, תירס או חמניות. חבל שהיצרניות לא מציינות את סוג השומן והכמות היחסית שלו לשאר המרכיבים, ומסתפקות ב"שומן צמחי".
שנית, אם תסתכלו על אריזת המרגרינה תראו מסר בולט: "מסייעת בשמירה על בריאות הלב". אם תהפכו את האריזה תוכלו למצוא משפט נוסף: "המסר לא נבדק על ידי משרד הבריאות".
חוק הגנת הצרכן ובריאות הציבור אוסר לייחס סגולות ריפוי למצרך מזון כלשהו. חבל שהאכיפה בתחום כה חשוב איננה מתבצעת כראוי.

כמו כן, ישנן אף פרסומות העלולות להטעות את ציבור הצרכנים: בפרסומות למרגרינה מסוימת ישנם 2 דוגמאות לכך:
" הימנעות מוחלטת מצריכת שומנים היא טעות "- גם אם נרצה להימנע לחלוטין, הדבר אינו אפשרי. כמעט כל מזון שנצרך גם אם הוא תחת קטגוריית הפחמימות, או החלבונים, מצויים גם שומנים. מומלץ כמובן להוסיף לתפריט שומנים הנחשבים לטובים. אך מכאן ועד להפחיד שאסור להימנע משומנים זה מגוחך, פשוט משום שזה בלתי אפשרי.
" עד 30% מהקלוריות בתזונה מאוזנת אמורים להגיע משומנים"- נכון, אך עלול להטעות. הנתון המדויק הוא 10% - 30% מהקלוריות בתזונה מאוזנת אמורים להגיע משומנים. לכן רבים הם המקרים אשר אחוזי השומנים המומלצים יהיו הרבה מתחת ל- 30%. בייחוד במקרים של תזונה למטרת הרזיה.

5 טיפים למזעור נזקי השומן הרע:

1. מומלץ להחליף את המרגרינה בשמנים נוזליים ככל הניתן ( כמו שמן זית, או קנולה), בחמאה, במיונז מופחת שומן ובחומוס.

2. העדיפו מוצרי חלב דלי שומן, לחלקכם זה עלול להישמע נורא ולא טעים, אך זכרו- גם זה עניין של הרגל! שימו לב 0% שומן עלול להפחית את יכולת הספיגה בגוף של ערכים תזונתיים אחרים, כמו סידן וברזל.

3. כאשר אתם אוכלים עוף, שימו לב איזה חלקים שלו אתם אוכלים. העדיפות הגבוהה היא לחזה עוף שם אחוזי השומן הם 1%-3%. שאר חלקי העוף- רבעים וכנפיים אחוזי השומן מגיעים אף ל 12%-14%. הבדל עצום. הרגל.. כבר הזכרתי?...

4. השתמשו בנייר סופג. לא יספוג הכול, אך עדיין עדיף שומן על הנייר מאשר על הצמיגים ובעורקים.

5. העדיפו אוכל ללא ציפוי (גרגירי שמן ) ואם יש- תמיד ניתן להסירו. זיכרו- הציפוי של השניצל יצפה גם אתכם!

לסיכום, בתהליך הרסני המרגרינה קיבלה את המראה המוצק ובתהליך הרסני בגופנו היא הופכת אותנו להיות מאוד, מאוד רחוקים מהמראה המוצק. כעת אתם יודעים טוב יותר מה להכניס לגופכם בלי להיות מושלים על ידי פרסומות שונות. במאמר הבא תקבלו טיפים בנושא הרגלי תזונה שיאפשרו לכם גם להרזות וגם ליהנות מהאוכל!
אורית מפתחת ומעבירה סדנאות בשיטת Finally Fitness בעלת תואר ראשון B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות ביציבה וכן מוסמכת לטיפול באמצעות עיסוי תאילנדי ועיסוי שבדי.
אורית מעניקה אימוני כושר פרטיים, המותאמים לצרכי הלקוח ולסביבה המועדפת עליו (חדר כושר, בית, חוף הים וכדומה) תוך קביעת מסגרת אימון מיטבית וליווי של תזונאי בהכנת תוכנית האימון. לצד האימון האישי מקיימת אורית אימונים קבוצתיים וכן הרצאות וסדנאות במסגרות רשמיות (קופ"ח) ופרטיות (דוגמת, משרדי רואי חשבון,עורכי דין, חברות הי טק וכדומה).
פרטי התקשרות: סלול': 4567807 - 054; דוא"ל: oritarkus@gmail.com ובאתר: http://www.finallyfitness.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב