מתיחות והפעם ברצינות- למה הגוף שלך מאוד רוצה להימתח!!!
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מתיחות והפעם ברצינות- למה הגוף שלך מאוד רוצה להימתח!!! 

מאת    [ 22/04/2009 ]
מילים במאמר: 731   [ נצפה 2991 פעמים ]

 
 
גמישות היא אחת ממרכיבי הכושר ומוגדרת כ "טווח התנועה הקיים במפרק, ויכולת האיבר לנוע בחופשיות במלוא טווח התנועה". רוב המתאמנים נוטים להתמקד בשיפור מרכיבי כושר אחרים ו"שוכחים" מרכיב כושר זה החיוני גם כן. הסיבה היא ברורה ונעוצה בעיקר בכך שבעוד ולמרכיבי כושר אחרים יש ביטוי אסתטי, למרכיב כושר זה נראה שאין. המשיכו לקרוא ותיווכחו כיצד הגמישות משפיעה עליכם הן בריאותית והן אסתטית.

מכירים את התינוקות עם כף הרגל בתוך הפה? תינוקות הם הכי גמישים ועם העלייה בגיל הגמישות יורדת ושרירנו מתקצרים. למה הגמישות כל כך חשובה? כבר מהגדרתה ניתן להבין שהיא משפיעה על התפקוד היומיומי. הגמישות מוגדרת כ "טווח התנועה במפרק". אמנם פעולה כמו כף הרגל בתוך הפה לא דרושה לנו ביומיום (לרובנו לפחות )... אך אם טווח התנועה מוגבל או לא, זה משפיע ישירות על ביצוע פעולות יומיומיות פשוטות כמו שריכת שרוכי נעליים, הורדת חפץ ממדף גבוה, קימה וישיבה, ועוד. בנוסף גמישות טובה מונעת פציעות הנובעות מהגבלות בטווחי התנועה, או מחוסר איזון בין אורך של שריר לבין כוח של שריר מנוגד. שרירים ארוכים מאפשרים זרימת דם טובה יותר אל הרקמות והאיברים וחזרה מהם. כמו כן, שרירים קצרים מאופיינים בירידה ביכולת לפתח כוח.

עוד השפעה היא בתחום היציבה, וכאן הקשר להיבט האסתטי. ליקויי יציבה עלולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות. אחת מהסיבות היא כתוצאה מקיצור או מחוסר איזון של שרירים ורקמות חיבור נוספות כמו רצועות וגידים. הביטוי של זה כמובן ניכר לעין ואף אחד לא אוהב להיות עם גב כפוף. יש לכך השפעה גם בהיבט הרגשי- חברתי (ביטחון עצמי, תחושת מסוגלות ועוד ) בעיקר בקרב ילדים, אך לא רק. עוד פן אסתטי לגמישות היא בהתייחס לגובה. גמישות הגוף משפיעה גם על הגובה שלכם, ולרוב יחד עם העלייה בגמישות, גם הגובה עולה.

כמובן שההשפעה של הגמישות בתחום היציבה היא לא רק אסתטית, אלא גם בריאותית. היציבה משפיעה גם על איברים פנימיים, ובנוסף כל ליקוי מגביר את הסיכוי לכאבים. לדוגמא ליקוי בעמוד השדרה החזי (חוליות החזה ) עלול להשפיע על שרירי הנשימה והריאות. תוצאה ישירה מכך היא השפעה על הנשימה. חוליות הצוואר משפיעות על העיניים, ראש, אוזניים, על סחרחורות ועוד. כמו כן מי מאיתנו לא הרגיש כאבים בשלב כל שהוא בחייו באזור הגב התחתון?? אזור זה משפיע על הרגליים ואף מושפע מהם. לדוגמא שרירי ירך אחורי קצרים גורמים להגבלת התנועה ולעיתים אף לכאבים באזור הגב. כיצד זה קשור? הגוף הוא שרשרת תנועתית אחת גדולה, כאשר כל חלק משפיע על האזור השכן. אם כן, מה תוכלו אתם לבצע על מנת להרגיש משוחררים יותר, לשפר את היציבה ולסבול פחות מכאבים?

1- אימונים המשלבים תרגילי חיזוק וגמישות: יש צורך לאבחן מחד איזה שרירים חלשים וזקוקים לחיזוק מעבר לאימון הרגיל העובד על כל הגוף. מאידך איזה שרירים קצרים וזקוקים לתרגילי גמישות מעבר למתיחות הרגילות.
2- שיפור המודעות ליציבה ולתנועה: כאשר האימון מבוצע תחת הדרכה איכותית ומיומנת, הדגש על שיפור המודעות שלכם ליציבה ולתנועה יהיה חלק אינטגראלי מהאימון.

ברור כעת כיצד אתם יוצאים נשכרים משיפור מרכיב כושר זה. לאור כך חשוב לתת את הדעת ולהבחין בין תרגילי מתיחות הנעשים בתחילת ובסוף האימון, לבין אימוני גמישות. שני סוגי תרגילים אלו חשובים, אך שונים לחלוטין. המתיחות בתחילת האימון הן חלק מהחימום ונועדו להכין את הגוף לפעילות. בסיום האימון המתיחות הן חלק מהשחרור, ונועדו להרפות את השרירים לאחר המאמץ וה"טראומה" שחוו. מתיחות אלו הנעשות במסגרת האימון חשובות מאוד גם לאפקטיביות של האימון וגם ל"אחזקה" הבריאה של השרירים. יחד עם זאת, אם לכל מרכיב כושר שאנו מעוניינים לשפר משמעותית כמו- אירובי וכוח, אנו מקדישים לו חצי שעה עד שעה וחצי בדרך כלל, האם לאימוני הגמישות יספיקו מספר דקות בכל אימון? כמובן שלא. אין צורך להקדיש לכך שעה כל אימון, אך אף מרכיב כושר לא ניתן לשפר משמעותית בכמה דקות למשך פעמיים- שלוש בשבוע. נתקלתי כבר במתאמנים מבוגרים שלאורך השנים לא הקפידו על כך, וטווחי התנועה שלהם היו מאוד מוגבלים. לאחר שילוב המתיחות בשגרת האימון והוספת אימוני גמישות, חל שיפור ניכר בטווחי התנועה שלהם ואף באפקטיביות האימון. על מנת לשפר את הגמישות משמעותית יש להקדיש לה לפחות 15 דקות כשלוש עד שש פעמים בשבוע. כמו שאר מרכיבי הכושר, גם הזמן שנקדיש לשיפור מרכיב זה תלוי במידת הצורך והרצון שלנו לשפרו.

עוד דרך לשיפור הגמישות ואפילו מהנה ביותר היא באמצעות עיסוי תאילנדי. העיסוי התאילנדי מורכב ממתיחות ולחיצות לסירוגין המשפרים את הגמישות וגורמים לתחושת שחרור ורוגע מוגברים.

בונוס גדול באימוני גמישות הוא שבאימונים טובים תרגישו מיידית חופשיים יותר עם הגוף, גמישים ומשוחררים יותר. ההשפעה מורגשת כבר באימון עצמו וכאשר תתמידו בו, ההרגשה תישמר גם לאורך היום.

חשוב לקבל הדרכה המותאמת לכל אחד בהתאם ליכולתו ולצרכיו. מלבד ידיעת אוצר תרגילים יש לעשות אותם בצורה, במינון ובמנח הגוף הנכון, על מנת להימנע מפציעות ולהגיע לאפקטיביות המקסימאלית.



אורית מפתחת ומעבירה סדנאות בשיטת Finally Fitness בעלת תואר ראשון B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות ביציבה וכן מוסמכת לטיפול באמצעות עיסוי תאילנדי ועיסוי שבדי.
אורית מעניקה אימוני כושר פרטיים, המותאמים לצרכי הלקוח ולסביבה המועדפת עליו (חדר כושר, בית, חוף הים וכדומה) תוך קביעת מסגרת אימון מיטבית וליווי של תזונאי בהכנת תוכנית האימון. לצד האימון האישי מקיימת אורית אימונים קבוצתיים וכן הרצאות וסדנאות במסגרות רשמיות (קופ"ח) ופרטיות (דוגמת, משרדי רואי חשבון,עורכי דין, חברות הי טק וכדומה).
פרטי התקשרות: סלול': 4567807 - 054; דוא"ל: oritarkus@gmail.com ובאתר: http://www.finallyfitness.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב