דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סודות הדולר הקנדי 

מאת    [ 29/05/2006 ]

מילים במאמר: 1079   [ נצפה 6321 פעמים ]

הדולר הקנדי ביצע בשנים האחרונות מהלך מרשים של עלייה בעשרות אחוזים. העידן החדש של מחירי אנרגיה גבוהים עושה רק טוב למדינה האטרקטיבית הזו.
במאמר הבא אני אסביר מדוע כדאי להיות בעד קנדה ואיך אפשר לרתום את כלכלת קנדה לטובת התשואה העודפת בתיקך האישי.


רקע כללי על המדינה

קנדה הינה מדינה בעלת שטח ענק (9,984,670 sq km) ועשירה מאד במחצבים טבעיים אשר קיבלה את עצמאותה בשנת 1867, עת התנתקה מהשליטה של הממלכה הבריטית. מבחינה כלכלית וטכנולוגית, קנדה התקדמה במקביל לשכנתה מדרום - ארה"ב. מבחינה פוליטית, הממשל במדינה הצליח, בשנים האחרונות, להתגבר על מספר בעיות חברתיות בעיקר בתחום של ביטוח בריאות ממלכתי ושרותי חינוך משופרים. בעיה נוספת אשר הטרידה את המדינה כולה ונגעה למעמדו הפוליטי של חבל קוויבק, באה גם היא על פיתרונה בשנת 2004 וכעת המצב הגיאופוליטי בקנדה נחשב לשקט ואופטימי ביותר.


קנדה מבחינה כלכלית



קנדה נחשבת למדינה מפותחת ביותר בעלת יכולות טכנולוגיות מהגבוהות בעולם. התל"ג של המדינה עומד על 1.08 טריליון $ (מקום 8 בעולם) כאשר התל"ג לנפש עומד על 32,000$ בשנת 2005. לשם ההשוואה בישראל רמת התל"ג עומדת על 163 מיליארד $ (מקום 51). האינפלציה השנתית במדינה עמדה בשנת 2005 על 2.2% בלבד, נתון המעודד השקעות רבות בתעשייה ובייצור מחצבים.
מאזן התשלומים של קנדה היה חיובי בשנת 2005 ועמד על הכנסות בסך 160 ביליון $ מול הוצאות בסכום של 152ביליון $. מאז מלחמת העולם השנייה, האומה הקנדית עברה להיות מחברה חקלאית לחברה המתרכזת בעיקר בייצור סחורות, כריית משאבים והרחבת סקטור השירותים שבה לנוחיות התושבים.

בשנת 1989 חתמה קנדה הסכם סחר חופשי (FTA) עם ארה"ב ובשנת 1994 נכנסה לתוך הסכם סחר חופשי של כל אמריקה הצפונית (NAFTA), שני הסכמים אלו הקפיצו את רמת הסחר של המדינה מדרגה נוספת מעלה. וכך עשירה במחצבים טבעיים, בעלת כוח עבודה מיומן ומחזיקה בהון פנוי להשקעות נוספות, קנדה ממשיכה בצמיחה הכלכלית האיתנה שלה.

קנדה הינה היצואנית הגדולה ביותר של ארה"ב בכל הקשור לאנרגיה. מתוך יצור חשמל של 566 ביליון קילו-וואט, קנדה מייצאת לארה"ב 22 ביליון בשנה. קנדה מייצרת 2.4 מליון חביות נפט ביום (כולל הפקת נפט מחול ספוג) ומייצאת 1.6 מליון חביות מתוכם. בנושא הנפט אדגיש כי הרזרבות המוכחות של המדינה עומדות על 179 ביליון (אלף מליון) חביות נפט אשר ממתינות להפקתן.
גם גז טבעי לא חסר לקנדה, היא מפיקה 165 ביליון קוב בשנה ושולחת לייצוא 91.5 ביליון מתוכם. הרזרבות של הגז הטבעי בשטחה של קנדה עומדים על 1.673 טריליון קוב (בשנת 2004).
סה"כ היצוא של קנדה עומד בערך על שליש מהתמ"ג שלה ובמספרים זה יוצא כ- 365 ביליון $. יעדי היצוא העיקרים בנוסף לארה"ב הם יפאן ובריטניה.
בנוסף ליצוא אנרגיה, קנדה שולחת חלקי מכונות, מטוסים, רכיבי תקשורת, כימיקלים שונים, פלסטיק, דשנים, בולי עץ, פלאדיום ואלומיניום לכל העולם. קנדה גם מגדלת חיטה, טבק, פירות וירקות לצריכה פנימית.



אפשרויות השקעה -

על עוצמתה של מדינה ניתן להשקיע ישירות דרך המטבע שלה. ככל שמדינה חזקה יותר מבחינה כלכלית, כך ערך המטבע שלה ביחס למטבעות אחרים יעלה. המטבע הקנדי מושפע מאד ממחירי הסחורות בעולם, ולכן בתקופת גאות כמו היום ניתן לצפות כי הדולר הקנדי ימשיך להתחזק. המטבע הקנדי נסחר באופן פעיל ביותר מול הדולר האמריקני. הסחירות בחוזה העתידי של זוג מטבעות זה גבוהה ביותר ושניה רק לסחירות בחוזה של היורו-דולר. החוזה החל להיסחר בשנת 1972 ובשנת 1988 נוספה האפשרות לסחור עם אופציות עליו.
לדוגמא סוחר אשר קנה חוזה על המטבע הקנדי שילם במאי 2004 סכום של 0.72 דולר אמריקני עבור כל דולר קנדי. נכון להיום, מאי 2006, נסחר החוזה במחיר של 0.91 דולר קנדי לאמריקני. ההפרש במונחי החוזה הם 190 פיפס כפול 10$ משמע 19,000$ לטובת קנדה.
במטבע הקנדי ניתן לסחור גם מול הין היפאני, היורו האירופאי והדולר האוסטרלי אך החוזים בזוגות מטבעות אלו (קרוסים) פחות סחירים.



כללים כלליים לגבי מסחר במטבעות

מסחר בין מטבעות מבוסס על מחיר של מטבע אחת (למשל דולר אמריקני) במונחים של מטבע אחרת (למשל דולר קנדי). עד 1971 המסחר העולמי במטבעות היה קשור באופן הדוק לכמויות הזהב שהחזיקה כל מדינה, אך בשנה זו הכריז הנשיא האמריקני ניקסון על ביטול הקשר לזהב והאחריות לכמות הכסף עברה לידי הבנק המרכזי של כל מדינה.
הרכיב המשפיע ביותר על ערך מטבע הוא המדיניות הכלכלית של הבנק המרכזי. מדיניות מוניטארית מקלה (ריבית נמוכה) מכבידה על המטבע ומושכת דובים בגלל שהבנק המרכזי מזרים לשוק כסף חדש מעתודות הרזרבה שלו ומשקיעים זרים לא ששים להשקיע עקב הריבית הנמוכה שלא מאפשרת רווח סביר לדעתם. מנגד, מדיניות מוניטארית קשיחה (ריבית המשק גבוהה) מעודדת עליה במטבע וקוראת לשוורים עקב השמירה האדוקה על רזרבות המטבע בבנק של אותה מדינה ואיתות למשקיעים זרים להשקיע במשק את כספם ולקבל עבור השקעתם תמורה אטרקטיבית.
רכיב נוסף המשפיע על ערך מטבע הוא הצמיחה הכלכלית והזדמנויות ההשקעה במדינה. אומה עם כלכלה יציבה וחזקה בעלת הזדמנויות רבות להשקעה בעסקים בתוכה תהנה ממטבע חזק וזאת בגלל שחברות בינלאומיות ומשקעים זרים ירצו לקנות חלק בהצלחה, ואת הרכישות הם יאלצו לבצע במטבע המקומית והדרישה לה תעלה.
רכיב אחרון לסקירה זו, המשפיע על ערכה של מטבע הוא מאזן התשלומים של אותה המדינה. עודף במאזן (המדינה מייצרת יותר ממה שהיא צורכת) הינו איתות שוורי למטבע עקב הזרימה החיובית של הביקוש למטבע זו, עוד ועוד סוחרים מכל העולם מזרימים את המטבע שלהם ורוכשים את המטבע המקומית בשביל לשלם לספקים המקומיים. ולהיפך, חוסר במאזן התשלומים יוביל לירידה בערך המטבע עקב הזרימה החוצה של המטבע.


פרטים טכניים על החוזה


החוזה נסחר בבורסת CME תחת הסימול CD

גודל החוזה הינו 100,000 דולר קנדי.
גודל תנועה מינימאלית (פיפס) 10$

החוזה נפתח 4 פעמים בשנה
החוזה נסחר אלקטרונית 23 שעות ביממה בין 01:00 בלילה (שעון ישראל) עד 23:59 בלילה.



אסטרטגיית מסחר לחוזה הקנדי

בנוסף למסחר הישיר בחוזה ובשילובים השונים של החוזה עם האופציות עליו ניתן לשקול גם אסטרטגיית מסחר מעניינת וייחודית לחוזה זה. שחף פרקש מחברת "מרקט פלייס" מציע אסטרטגיה המנצלת את הקורלציה (תאום) הגבוהה שבין המטבע הקנדי לבין מדד הסחורות העולמי של חברת גולדמן זאקס (GSCI).
מדד הסחורות העולמי הינו אינדקס העוקב אחר סל סחורות המורכב ממוצרי אנרגיה וחקלאות בסיסיים. המשקל הרב ביותר במדד ניתן למחירי הנפט והגז. עובדה אחרונה זו מסבירה את הקשר האדוק שבין שני חוזים אלו. סוחר חוזים מיומן יכול לזהות אי-התאמות זמניות בין שער מדד הסחורות למחיר המטבע הקנדי ולקנות ולמכור את שני החוזים במקביל. במקרה ושער מדד הסחורות עלה יותר מהשינוי שבוצע במטבע הסוחר ימכור את החוזה על המדד ויקנה את החוזה של המטבע. לאורך זמן, אי-ההתאמה הזמנית במחירים אמורה להיסגר וזה יהיה הסימן לסוחר לסגור את הפוזיציות שלו ברווח.



לסיכום ?

מעצמת האנרגיה הקנדית עדיין לא אמרה את מילתה האחרונה בשוק הכלכלי העולמי. זוהי אחת המדינות המערביות היחידות המחזיקות מלאי כה גדול של מספר סוגי אנרגיה שונים לשימוש עתידי. כל סוחר המאמין כי תמו ימי האנרגיה הזולה בעולם, כדאי לו לעקוב אחר מחירי מטבע זו. השילוב של חברה נאורה וסבלנית עם עושר במשאבים טבעיים המנוצלים בחוכמה אמור להוביל את האומה הקנדית לעוד שנים רבות של פריחה ושגשוג כלכליים. בהצלחה להם ולנו.



שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף בנושא השכרת מניות לחץ כאן
למידע נוסף בנושא חוזים עתידיים לחץ כאן



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב