דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למגר את האדלריזם 

מאת    [ 29/05/2006 ]

מילים במאמר: 602   [ נצפה 6633 פעמים ]


בכתבה מתחסדת ב"הארץ" [26.5.06 -החצר האחורית שלנו ] מנסה הפרסומאי ראובן אדלר לערוך בקרת נזקים ולומר לנו שכל שנחשף בסרטה המצוין של ענת גורן הוא רק הצד המחוספס של ניהול מערכת בחירות, בה למרבה הצער,אלו שנבחרו לנהל את המערכה, אינם יכולים להקפיד בלשונם "בסערת הקרב".הקרבה לשרון השפיעה ללא ספק על עולם הדימויים של הכותב.

טענותיו של המחבר אינן אלא כזבים, אבל מאיש פרסום אין לצפות לאמת כלשהי, מאחר שעבורו האמת היא רק מה ששכנעת אחרים להאמין בו. לא אדלר בלבד נחשף במערומיו המכוערים בסרט,כך גם הפוליטיקה הישראלית ובמיוחד מפלגת "קדימה ", שלטענתו בעבר הנה בעצם המצאה שלו.

מה שלמדנו ממר אדלר הוא שמפלגה היא מותג בלבד. שקנה המידה היחיד לאימוץ "מצע פוליטי" הוא מידת האטרקטיביות של הרעיונות הכלולים בו [ההתנתקות כמותג מנצח !!].למדנו שאם רעיון אינו מוצלח מבחינה פרסומית הוא אינו קיים. יחס זהה יש לתת לפוליטיקאי שאולי יש לו מה לומר, אבל מוטב שידקלם את הטקסט שכתבו לו המקצוענים ואם אינו מצטלם היטב, מוטב שלא יופיע בכלל.

לקח לנו קצת יותר מידי זמן, אבל הצלחנו להפנים את העובדה ששאלת האמינות של המפלגה, או המנהיג המספר לנו על תוכנית זו או אחרת באמת אינה רלוונטית, ועל ההסתברות שיהיה מי שבכלל יזכור הבטחה כלשהי לאחר הבחירות עדיף שלא לדבר,כדי שלא נתבזה עוד יותר. היה זה שארל דה-גול שאמר שפוליטיקאי הוא אדם שאינו מאמין לאף מילה שהוא עצמו אומר ותמיד מופתע מכך שיש כאלו שמאמינים. אם זה נכון ביחס לפוליטיקאי הממוצע זה בוודאי נכון ביחס לפרסומאי שאמר לפוליטיקאי מה להגיד ,מתי ובאיזו צורה .

מה שלמדנו מראובן אדלר הוא יותר משיעור על גסות הרוח והציניות ללא גבולות של עולם הפרסום, השיווק והייעוץ האסטרטגי. הבעיה האמיתית שונה ומתמקדת במעורבות העמוקה של הכנופיה הזאת בהחלטות פוליטיות מובהקות. בגאווה רבה סיפר אדלר, בהזדמנות אחרת, על השפעתו המכרעת בנוגע לשיבוץ מועמדי "קדימה" לכנסת וכך ,לדוגמא, סיפר בגאווה איך פסל את האלוף עוזי דיין, שיש לו סדר יום והשקפות ערכיות מוצקות והעדיף ברשימה את רונית תירוש, שאין לה שום סדר יום ואפילו לא דעות ורק רצתה,כדבריו,קידום.

ראובן אדלר אינו מחשיב עצמו כפרסומאי אלא כמותג מנצח. תחת הכותרת של אחראי על מערכת בחירות ,הפך עצמו אדלר לגורם מחליט ומשפיע. הוא אינו קובע רק מהו הקו הפרסומי והשיווקי של המפלגה ,אלא,את תכניה לצורך מערכת הבחירות [תוכן אחר ממילא אין לה] ואת רשימת מועמדיה.

נראה שקיומו ושגשוגו של האדלריזם מבליט טוב מכל דבר אחר את השפל אליו הידרדרו החיים הציבוריים במדינת ישראל.רק במצב של ריקנות ערכית מוחלטת פרסומאים ויועצים אסטרטגים נתעבים יכולים למלא תפקיד חשוב כל כך. שיקום החיים הציבוריים במדינת ישראל משמעו לשלול מהאדלרים והאייל ארדים את השפעתם הממאירה. יש להפוך את האדלריזם למושג שייזכר הרבה לאחר שראובן אדלר עצמו ייעלם מנוף חיינו .

למרות הכול אני מסרב ליחס לראובן אדלר וחבורתו אחריות אמיתית למה שהתרחש במערכת הבחירות ובמיוחד סביב הקמתה וניצחונה של חבורת הפוליטיקאים האופורטוניסטית וחסרת הערכים הנקראת בשם הסינטטי שהמציא אדלר -"קדימה". האחריות רובצת על הציבור הישראלי שנרתע ממסרים מחייבים ומחפש כל העת בקניון הפוליטי מותגים נוחים במחיר מציאה . כל עוד זו הסחורה שהציבור יחפש, יהיו אדלרים שיספקו לו אותה .

את האדלריזם יש למגר [כפי שאמר היועץ האסטרטגי בסרט ?יש להיכנס באמ-אמא שלו] ומיגורו של האדלריזם הנו מטרה חשובה הרבה יותר מניתוק משרד הפרסום של ראובן אדלר מעטיני השלטון [אם כי גם על כך יש לעבוד במרץ]. ביטוי ראוי לניצחון על האדלריזם הוא שלילת יכולתו להשפיע על החיים הציבוריים.

הצעד הראשון הוא שינו חוקי הבחירות ומניעת האפשרות שמערכת הבחירות תהיה לקרב בין משרדי פרסום ויועצים אסטרטגיים. יש לדאוג לכך שהתשדירים היחידים שנראה הם תשדירי המועמדים בהם הם נחשפים לנגד עינינו ואומרים את שיש, או אין להם לומר. הגבלה מהותית בחקיקה על היקף הפרסום והגבלת הפרסום למסרים של המועמדים בלבד ,ללא כל תוספות ,יכולה קדם מטרה זו. מעבר לכך נדרשת מודעות ואוירה ציבורית שלא תאפשר לאדלריזם להתקיים .
עו"ד משה גולדבלט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב