דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערעור על פי חוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים 

מאת    [ 19/04/2009 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 2167 פעמים ]

עמ"מ 2595/09, ד"ר חמדאן עבדאללה שחאדה סופי נ' מדינת ישראל

כבוד השופט א' רובינשטיין

עו"ד לאה צמל למערער; עו"ד אבי ליכט למשיבה

01.04.2009

העובדות:
1. המערער, תושב רצועת עזה, נעצר בביתו (ביום 15.1.09) במהלך מבצע "עופרת יצוקה", וביום 17.1.09 הוצאה נגדו "הוראת כליאה זמנית" לפי סעיף 3(א) לחוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים. ביום 19.1.09 נעצר המערער לצרכי חקירה ו נחקר על ידי שירות ביטחון כללי. ביום 11.2.09, הורה האלוף רון-טל על כליאת המערער לפי סעיף 3(ב)(1) לחוק (להלן הצו).
2. נטען, כי נוכח הבעייתיות הטבועה במעצר אדם לתקופה בלתי מוגבלת על סמך חומר חסוי, יש להרחיב את היקף הגילוי - ונאמר, כי ברגיל החומר שמעמידה המשיבה לעיון ההגנה בהליכים לפי החוק מצומצם מזה המועבר בהליכים אחרים. עוד נטען לגבי טיב השימוע - שנערך, על פני הטענה, כדי לצאת ידי חובה. במישור המהותי נטען, כי המערער הוא איש דת בכיר ומרצה באוניברסיטה האסלאמית - ואין ניתן לראות בו לוחם בלתי חוקי כהגדרתו בחוק.

החלטה:
1. מסגרת שיקול הדעת בביקורת שיפוטית ראשונה על צוי כליאה לפי חוק לוחמים בלתי חוקיים מוגדרת בסעיף 5(א) לחוק: "מצא שופט בית המשפט המחוזי כי לא מתקיימים התנאים הקבועים בסעיף 3(א) יבטל את צו הכליאה". לפיכך, דרכה של הביקורת השיפוטית נפתחת בשתי שאלות אלה: (1) האם עונה הכלוא על הגדרת "לוחם בלתי חוקי"; (2) האם הוכח כי "שחרורו יפגע בביטחון המדינה".
2. סעיף 2 לחוק מגדיר "לוחם בלתי חוקי": בשתי חלופות: האחת - "אדם שנטל חלק בפעולות איבה"; האחרת - אדם אשר "נמנה עם כוח המבצע פעולות איבה נגד מדינת ישראל".
3. "אדם שנטל חלק בפעולות איבה". המקרה שלפנינו אינו בא בגדריה של קטגוריה זו. חלופה זו אינה דורשת הימנות על שורותיו של כוח המבצע פעולות, ובהעדר השתייכות להקשר כללי - נדרשת המעורבות האישית בפעולות האיבה להיות משמעותית יותר.
4. "הנמנה עם כוח המבצע פעולות איבה". החלופה השניה אינה דורשת מעורבות "מבצעית". מעורבות המערער בפעילות החמאס, כפי שהיא עולה מהחומר הגלוי והחסוי, מעידה כי הקשר בינו לבין הארגון איתן, מתמשך והוא נתפס כפעיל בכיר בו.
5. השאלה המשמעותית יותר ביחס למערער, היא התקיימות התנאי השני הקבוע בסעיף 3(ב)(1) "היה לרמטכ"ל יסוד סביר להניח כי כלוא הוא לוחם בלתי חוקי, וכי שחרורו יפגע בביטחון המדינה...". בעניין זה, יש לבחון את המסוכנות האינדיבידואלית הנשקפת מהכלוא הספציפי בנסיבות הזמן והמקום הנתונות. בניגוד למחבל מתאבד העצור במעצר מינהלי, שעה שמדובר בשחרורו, או אי שחרורו, של פעיל במערך "אזרחי" קשה יותר לראות את הסכנה המיידית. יש להתייחס לפעיל הספציפי, אם פעילותו משמעותית, כאילו פעילות זו או הימנעותו ממנה היא המכריעה את הכף, ואין לקבל את הטיעון כי יהיה מי שימלא את מקומו.
6. הקביעה כי המערער "נמנה עם כוח המבצע פעולות איבה נגד מדינת ישראל" מבוססת על ראיות מינהליות טובות. מסוכנות המערער לביטחון המדינה אינה נובעת רק מהאמירה בדבר שילוב הזרועות של הארגון, אלא גם מפעילות קונקרטית, אליה הוא עצמו מודע.
7. נקבע, כי יוקדם מועד הביקורת השיפוטית הבאה, באופן שהיא תיערך בתוך שלושה חודשים מיום מתן החלטה זו וכי תבחן האפשרות להעביר את הכלוא מהערוץ המינהלי לערוץ הפלילי.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב