שהתורה לא תשתכח מישראל
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

שהתורה לא תשתכח מישראל 

מאת    [ 19/04/2009 ]
מילים במאמר: 825   [ נצפה 2339 פעמים ]

 
 

בס"ד

במסכת כתובות קג'/ב' מסופר על מתודה נפלאה שבה השתמש רבי חייא כדי שלא תשתכח תורה מישראל, דרך דידקטית מרתקת ומעניינת שהינה יעילה מאוד גם בדורנו שלנו .

 

אמר ליה רבי חייא אנא עבדי דלא משתכחה תורה מישראל "אני גורם שהתורה לא תשכח מישראל כל עיקר שאם חס וחלילה נשתכחה תורה מישראל הייתי מחזירה בפלפולי. מה עשה רבי חייא שלא תשכח תורה מישראל הביא זרע פשתן וזרעו ומהפשתן שצמח קלע רשתות וצד בהם צבאים והאכיל את בשרם ליתומים ,מעורם של הצבאים תיקן קלף ואז הלך לעיר שאין בה מלמד תינוקות וכתב חמישה חומשי תורה ולימד לחמישה תינוקות וכל אחד מהם לימד ילדים אחרים ,לששה תינוקות אחרים לימד ששה סדרי משנה ,לכל אחד מהם לימד סדר "ולכל אחד מהם אמר שילמד לחבריו מה שלמד ממנו ".

וזהו שאמר רבי, כמה גדולים מעשי חייא, שאל אותו רבי שמעון בנו, אפילו ממך - השיב לו כן ... באילו כלים מהותיים ונהדרים השתמש רבי חייא שלא תשכח תורה - בהוראת עמיתים ... לימוד בחברותא ... נוער משפיע על נוער ...עבודה בקבוצות ... אנו יודעים היום כי מתודה זו נפלאה להבנת הלמידה כדי להגיע להישגים מעולים עם מגוון האוכלוסייה שבכיתות , הוראת עמיתים יכולה לסייע לנו לטפח המצוינות בכל כיתה, להעפיל מעלה בסולם ההישגים עם הטובים ביותר בכל סולם ההצלחות, אך על המצוינים יוטל "מס ", הם יצטרכו ללמד את החלשים והבינוניים בכל כיתה בה המורה משתמש במתודה נפלאה זו הרמה הכיתתית מעולה כאשר התלמידים הטובים מוצאים דרכים לליבותיהם ולמוחם של חבריהם, בני אותו גיל הקליטה היא ביתר שאת ,בעוצמה ובבהירות טובה יותר מהמורים ..

 

הנני מכיר היטב תלמידה שהצטיינה בפיסיקה למדה 5 יחידות באולפנה , בנות רבות ממגמה יוקרתית זו היו באות לביתה בערבים כדי שתסייע להן בהבנת הנלמד לא אחת שמעתי מהן " מדוע אצלך ממך אנו מבינות הרבה יותר טוב מאשר מהמורה בכיתה ". הלמידה בבית בשקט ,ברוגע בשלוה מתוך יחס כבוד ואהבה מפחית את החששות והחרדות של הילדים . ילד רגוע בכל גיל יפנים טוב יותר כל לימוד .

אם כן עלינו ללמוד מרבי חייא לטפח המצויינים ,ללמדם תורה ודרך ארץ, תורה ומדע ולעודד אותם שילמדו חבריהם בכיתות . התופעה ידועה, כאשר תלמידים חונכים חברים. בחטיבה הצעירה הרעיון קיים מדי יום ,תלמידי כיתות א מלמדים ,עוזרים ומטפחים את ילדי הגן והלמידה נעשית מתוך שמחה ואהבה ויש בה הישגים משמעותיים מאוד. אף מצאנו תלמידי כיתה ו חונכים תלמידי כיתות ב.

 

חייב כל מורה לאתר כישוריו של כל תלמיד ,הטובים ביותר במקצועם- יקבלו מאתנו מלוא תשומת הלב ,מיטב החכמה והתבונה, המה מצויינים אלה ילמדו חבריהם לכיתה.

הרעיון עתיק היומין של רבי חייא תקף וחשוב עד היום

מתודה זו של לימוד בחברותא מטפח חיי חברה מעולים אנו יודעים שילדים שמחים ומאושרים לבוא לבית הספר רק אם קיימים בו חיי חברה נאותים "אם יש לי חברים כיף לי לבוא לבית הספר "

נוהגים להתבטא ילדים רבים ,הלימוד בחברותא מוסיף המון חיי חברה, מטפח אהבת אדם ומוסיף חדווה ושמחה הן בלמידה והן בקשר שבין בני אותו גיל.

 

אנו יודעים ששאילת שאלות זו המתודה החשובה והיעילה ביותר להפוך לאדם חכם ונבון .לא בכדי נקרא פסח חג החינוך -האלמנט הדידקטי החשוב ביותר בחג זה הוא שאילת שאלות.ידוע לנו עפ"י מחקרים רבים שתלמידים רבים מתביישים לשאול שאלות בקול רם בפני כל הכיתה ,שמא השאלה תהא טיפשית, החשש מצחוק קולני ומזלזל קיים והוא מסוכן .כאשר תלמיד כזה יימנע משאילת שאלות בעתיד,היינו הפיתוח השכלי האיתן יימנע ממנו בגלל חשש ,פחד ובושה.

 

הלמידה עם חברים בקבוצות או בחברותא, מונעת פחד וחשש והיא מגבירה את הביטחון לשאול ולחשוב, לבטא עצמך בדילמות ובקושיות ואף לנסות להתבטא ולסייע לחברך בתחומים בהם הוא נזקק לעזרה. הדימוי העצמי מתפתח מאוד בפיתוח חיי חברה במסגרת כיתת הלימוד.

 

אנו יודעים שילד יגביר המוטיבציה והרצון ללמוד, להוסיף דעת להתקדם רק אם הוא מצליח במשימותיו. היינו "חוויות של הצלחה" מהוות גורם דומיננטי לרצות עוד ועוד להצליח. כאשר לא קיימת אימת המורה הטבעי , הרי הילד יחווה יותר הצלחות בלמידה בקבוצות עם חברים וידידים. מורה טוב ואיכותי המאתר נק' חוזק בכל תלמיד ישכיל לעודד אותו ולפתח כישורים אלה מעלה מעלה או אז - מצאנו דברים מדהימים ומרתקים, תלמידים מצטיינים במתמטיקה ובפיסיקה מסייעים לחבריהם הזקוקים לסיוע, המה החלשים בתחום אחד טובים הם בתחום אחר וגם הם יש בידם לסייע. אינטראקציה שכלית אינטלקטואלית זו בין התלמידים מגבירה בהם את ההשכלה מחד גיסא, והשמחה, החברה, האהבה שמוסיפה להם זקיפות קומה, אמונה בעצמם, ביכולותיהם ובכישוריהם מאידך גיסא.

 

מוקד ההצלחה נובע בעיקר מתלמיד המאמין בעצמו וביכולתו. כל חיי האדם הם התמודדות עם דילמות,בעיות , קשיים והצלחות .על מנת להעפיל במעלה כל הר יש להתאמץ, לאגור כוח, למצוא כלים מתאימים כדי להתגבר על הקשיים שבדרך ולטפח, לעלות ולהצליח.

כאשר הילד ,בכל גיל, מאמין בעצמו ובכישוריו הרי הוא ינסה להתגבר על הקשיים ולהצליח.

המאמין בעצמו יפעיל כל תבונותיו כדי למצוא את הנתיבים הנכונים להצליח ועלינו להחדיר לילדים אמונה בעצמם -כל הזמן.

נלמד מרבי חייא כי ניתן ללמוד ולהשכיל, להתפתח ,להתקדם ולהתחדש בתהליך חינוכי מעולה-לימוד בחבורות נוער משפיע על הנוער. כך ימשיך העם היהודי להיות החכם בעולם.מתודה זו קיימת היום בישיבות ובכך לא תשתכח תורתנו הניצחית.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב