דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נגמרו הבחירות ועת למעשים ולא לדיבורים 

מאת    [ 17/04/2009 ]

מילים במאמר: 615   [ נצפה 2023 פעמים ]

הבחירות לכנסת השמונה שהסתיימו לא מכבר אופיינו בהבטחות נבובות של ראשי המפלגות.
גם אם נאמין למי מהם, הרי שבמצב הנוכחי כמעט בלתי אפשרי לקיים חלק ניכר מההבטחות בשל החישוקים של מפלגות שחברו יחד להרכיב את הקואליציה.
יתרה מזאת, יצר הסחטנות של מפלגות מסוימות רק גובר במצב בלתי אפשרי זה ובנוסף קיימת תחושה בציבור שהמדינה לא מתנהלת ושאין דין ואין דיין.
השחיתות גואה, אין חשיבה ארוכת טווח ותחושה זו מקצינה לאור העובדה שאף ממשלה בשנים האחרונות לא הגיעה לסוף כהונתה הטבעית , אלא נאלצה בשל הרכב קואליציוני כזה או אחר לסיים כהונתה שלא על פי המתוכנן.
אין זה סוד שמרבית החלטות הממשלה, הפכו דקלרטיביות שכן רובן המכריע לא הגיע לכלל מימוש, בין היתר בשל סירוסן על ידי הפקידים הממונים על ביצועם.
כאוס זו, שבו אנו נמצאים נובע בין היתר כי הסמכות לשר הנבחר לא באה לידי מימוש, שכן יש שני גורמים עיקריים שלא נבחרו על ידי העם, ולא עומדים בפני הבוחר בשל הצלחתם או כישלונם ואלו הם פקידי האוצר ואנשי הפרקליטות שמתערבים ומשפיעים על המצב שבו אנו נמצאים.
אם יצרי חיים אנו יש לעשות בדחיפות מספר פעולות חשובות והם לא עניינים של ביטחון וכלכלה ואשר עליהם נסבה מערכת הבחירות האחרונה.
א. יש להעלות את אחוז החסימה בדחיפות לעשרה אחוזים לפחות על מנת שלא יצוצו רשימות קיקיוניות. הדבר יצמצם את מימדי הסחיטה, יצמצם את הסיכוי לבחירות וחוזרות כל שנתיים-שלוש ויביא לחיסכון כלכלי של מערכת בחירות מיותרת ומפלגות סחטניות
ב. יש להביא לצמצום סמכותו של בג"ץ בכל מה שכרוך בסבירות ההחלטות. על כך כבר נכתבו הררי ביקורות, גם של שופטים בדימוס. שכן, מה שסביר בעיני אחד אינו סביר בעיני האחר. שופטים, ראוי שיכריעו בדונם את הרשות המנהלית רק באותם עניינים שבהם חרג המנהל הציבורי מתפקידו. שופט אינו מומחה לכל דבר ועניין ובהיכנסם של השופטים למתחם הסבירות, הם באים להחליף את הפקיד המומחה בתחומו. מדובר על עיקרון של הפרדת הרשויות שצריך להיות חשוב לכולנו.
ג. יש להקים בימ"ש לחוקה ולהפסיק לאלתר את יצירת אותם זכויות בלתי מנויות שביהמ"ש העליון נותן להם יד בשם "עקרונות היסוד של השיטה". מושג ערטילאי שבשמו מחליט ביהמ"ש העליון מה הם הזכויות , בעוד המחוקק מנסה לפלס דרכו בין שסעי החברה ולהביא מוצר מוסכם. מרבית הציבור מאמין בזכויות יסוד וחוקה, אך עליהם להיעשות על ידי הכנסת בקצב ובזמן שיראו לנכון ובעניין זה אין קיצורי דרך.
ד. מערכות שלטון מתנהלת באופן שונה במדינות בעולם. בעוד בארה"ב מתחלפת הפקידות בעת חילופי שלטון, הרי שבאנגליה מערכת הפקידות נחשבת כ"מקצועית" ומקומם מובטח גם בעת חילופי שלטון. בכל מקרה הפקידות היא המערכת המקצועית ועל כך אין חולק, אך תפקידה של מערכת הפקידות היא לבצע מדיניות ומי שמעכב ואינו מבצע במכוון , יש להדיחו לאלתר מתפקידו.
ה. מדיניות ארוכת טווח היא כורך המציאות ולכן יש חשיבות להכין תוכניות בתחומי החיים השונים של אזרחי המדינה, כמו חינוך, רווחה, איכות סביבה. תוכניות אלו יאושרו על ידי הכנסת וניתן יהיה לשנותם רק ברוב מיוחד ובכך תובטח מדיניות ארוכת טווח. לתוכניות אלו יש לקבוע יעדים ולוח זמנים שניתן לבחון אותו ולעדכן את ביצועו על מנת להשיג את המדיניות שנקבעה.
ו. הביטחון האישי המבוסס גם על ביטחון כלכלי וגם על ביטחון בסביבה שבה אנו חיים מעורער יותר מאי פעם. מעמדו של עובד נחלש מחד ויש לפעול לחיזוקו ויש למנוע בכל מחיר את הניצול הציני של המצב כדי להחליש ולצמצם את זכויות העובדים, במיחוד לאור גל הפיטורים. גם הביטחון בסביבה שבה אנו חיים נחלש, שכן המבנה שבו פועלת המשטרה אינו עונה על הצרכים המשתנים. אנו עדים למותם הטראגי של אנשים שנקלעו למאבק של ארגוני פשע והעבריינות משתוללת ובהם התעללות בקשישים, גניבות לסוגיהן ונוער בסיכון. צריך לחשוב באופן שונה ואם רק נרצה נצליח והדוגמא של ראש עיריית ניו-יורק שמיגר את הפשע מוכיחה שאפשר אחרת.

אפשר לדבר עוד על בריחת מוחות מהארץ, על הצורך בצמצום הבירוקרטיה, צמצום הפערים בחברה הישראלית ועוד, אך ראשית כדי לעשות דברים אלו ואחרים יש קודם לייצב את התשתית הארגונית ותשתית זו רעועה היום יותר מאי פעם.

הכותב משמש כמזכ"ל האיחוד החקלאי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב