אין עם מי לדבר
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

אין עם מי לדבר 

מאת    [ 16/04/2009 ]
מילים במאמר: 1096   [ נצפה 2353 פעמים ]

 
 
למדנו בדף היומי-חשיבות הלמידה מאחר מחבר ומ"תלמידי יותר מכולם"
בעמלי החינוכי נפגשתי פעמים רבות מאוד עם מועצות התלמידים המה מנהיגות הנוער הנפלאה והמשפיעה ביותר על חבריהם מהם למדתי כי יצירת חיי חברה בביה"ס המתחיל בחדר המורים ביחסי מנהל מורה ומורים עם מורים וממשיך ביתר שאת עם כל כיתה ובכל מקצוע ועם כל מורה מחנך או מורה מקצועי הם המטמון העיקרי המביא להצלחה.תלמיד ירגיש טוב ילמד וירצה ללמוד אם חיי החברה יפרחו ואם תהיה מנהיגות נוער שתשפיע עליהם במגוון תחומים.
חברת תלמידים מעולה עם מנהיגות נוער פורייה מהווים מתכון טוב ביותר להגיע למצוינות ולהישגים גבוהים במיוחד.
תלמידים רגילים המגיעים להישגים נמוכים-האשמה אינה בם, המוטיבציה הרצון, פיתוח היכולת להתגבר על בעיות הקניית אופטימיות וחדוות לימוד קשורה בדרכי הוראה טובים.. האחריות להישגים קשורים רק ואך ורק במורה ובשיטות ההוראה שלו. כתבתי לא אחת חשיבות היחס האישי והשיחה עם כל תלמיד כמתכון לפתיחות ולאהבה ,ליצירת קשר ולהצטיינות.
אנחנו המורים הכלי החשוב ביותר להרים קרנו של כל תלמיד ולהגיע להישגים נאותים. עלינו רק למצוא את החבלים המתאימים לכך.
והנה...באחת מפגישותיי הרבות עם מועצות התלמידים שאלתי על תחושתם בבית ספרם. השיבה לי תלמידה בכיתה יא' "דר' שרמן, אני יודעת שאתה מתמקד בהישגים לימודיים, זה חכם וטוב אנו מרוצים מהמורים, הם משתדלים ללמד וללמד ובאמת מגיעים להישגים נאים.. כולנו... אך "אין עם מי לדבר" אני, יחד עם כל מפקחי המחוז נדהמנו וביקשנו הבהרה. הסבירה לנו התלמידה, בעברית רהוטה, בחמימות ובתמימות, תבינו מפקחים יקרים,בדור זה, ההישגים אומנם חשובים לנו אך המורה חייב להיות קשוב לשאלותינו גם אם הם אינם קשורים לנושא השיעור, הסביבה האופפת אותנו מרתקת ומעניינת ואנחנו רוצים שהמורה בכיתה לא יהא רק מורה מלמד אלא גם מורה המשוחח איתנו על הא ועל דא. היינו, יוצר איתנו דיאלוג. ממשיכה התלמידה- כשאנו מעלים שאלות ודילמות אקטואליות משיבים המורים כי החומר לא קשור לחומר הלימודי ו"חבל על הזמן"
לדעתנו, זה ממש לא בזבוז זמן אנו רוצים מורה "שיהא עם מי לדבר" כך נהיה יותר קשובים יותר ערניים נגביר האכפתיות ונספיק אף יותר את ההספק הלימודי.
פתחנו השתלמות למורים על קיום דיאלוג וחשיבותו.
מצאנו ברבים ממוסדות החינוך המשלבים למידה עם דיאלוג למידה תוך כדי אפשרות לשאילת שאלות למידה רגועה המאפשרת "יש עם מי לדבר" כמודל מצוין להצלחה כאשר השיעור מגוון ומכיל שפע אמצעים דידקטיים במהלכו בו משלבים גם ובעיקר עבודה עצמית ושאילות שאלות של התלמידים את עצמם ואת הכיתה הרי יש זמן לשבת עם התלמידים גם במהלך השיעורים ולקיים דיאלוג אישי ולשוחח עם כל תלמיד. כך נותנים מענה לבעיית הדור "שיהא עם מי לדבר" אפשר ורצוי מאוד למצוא דרך לאתר כל נתיב כדי להיענות לבקשה המעולה שיש עם מי לדבר.
כלומר אנו עוסקים בדור אחר ושונה המבקש מחנך מורה אדם שאפשר להתחבר אליו.
אומר הרב קוק במאמר הדור דור כזה לא יוכל לשוב מיראה אבל מאוד מוכשר הוא לשוב מאהבה שיראת הרוממות תתחבר עימה אין בשום אופן אפשרות להכניעם בדרך כבושה כי אם לרוממם ולשגבם ולהראות לפניהם את הדרך של האורה הרוממה האדירה.
כלומר עלינו למצוא הדרך להתחבר עם התנועה וזאת מאהבה.
גם הרמב"ם בהליכות תשובה מתייחס לעבודת ה' מתוך אהבה ואין ראוי לעבוד את ה' מתוך יראה.
אין קיצור בתהליכי חינוך ואף לא בדרך לאהבה התהליך ארוך וחשוב בכל מהלכיו. על כן חובה עלינו לבדוק כיצד לעבוד את ה' מאהבה ומתוך התחשבות והזדהות.
אין לי ספק שיש ללמוד כיצד להתחבר יש למצוא הכלים או נכון יותר לבנות כלים המתאימים לאותו דור כדי להתחבר. יש להכיר מורכבות האדם כדי להבין לדעת וליישם הכלים החינוכיים להתחברות נפשית זו, שהרי ברצוננו להשפיע על הנוער לעבוד את ה' מתוך אהבה והכרה. ככל שנשכיל לשלב בהשפעתנו את כל הגורמים החינוכיים והנפשיים נצליח להתקרב ולהשפיע יותר.
המורה חייב להבין כי אין זה מספיק להעביר יידע, התלמיד מבקש שיהיה לו עם מי לדבר, הדור מבקש פרטנרים לשיחה לקיום דיאלוג. שיחה ודיון על כל נושא חשוב עדכני אקטואלי ורלוונטי אף לא על הרחבה בתכנית הלימודים ,אפשר וניתן לתת לתלמידים את הבמה לתכנון ולביצוע הדיאלוג ,ם מסוגלים להעביר רעיונות נשגבים ונושאים אקטואליים אותם רכשו מביתם מגלישה ומקריאת ספרים.
כאשר קיים דיאלוג קל יותר פשוט ומעודן ללמד חומר להעמיק ואף לחנך לתורה ויראת שמיים אהבת תורה עם מי שיש לדבר."
פגשתי מורים רבים הנמנעים מלשוחח עם התלמידים על נושאים שאינם קשורים במקצוע הנלמד. אתה שומע טיעונים גם בהשתלמויות המורים המעגנות את עולמם:
אין זמן לדיבורים סתם...
לא נספיק את החומר..
הילדים יכולים להפליג למרחקים עם שאלותיהם..
חשוב להתמקד רק בתוכנית הלימודים
הזמן שלי יקר ואין לי זמן לסטות ממנו.
בכל גול הם מנצלים את ההזדמנות לשאול
זה בזבוז זמן
מזה זה קשור אלינו
האם העיסוק בכך יבהיר לו את לימודו?
זו הדרך להיות חכם
ועוד...................

בהשתלמויות מורים ומנהלים פיתחתי חשיבות ה"דיאלוג" ו"יש עם מי לדבר" כאשר במספר שעורים לא התייחסתי לשאלותיהם שלא היו קשורות לנושא הנלמד. השאלה, הרעיון.... הבקשה לא קשורה לשיעור זה ...ראיתי במבט עיניהם ובפניהם כי הם אינם מרוצים ואז.... שוב לדרכי שלי בהוראה הקשבה לכל דילמה והתייחסות בהתאם, עידוד שאילת שאלות עם הערות שאלה טובה מצוין דרך נוספת להיות טובים ביותר בסופו של כל שיעור כזה הדגשתי את כל הגלישות מעבר לנושא הנלמד ניסינו ללמוד מהי הדרך הטובה ביותר להגיע להישגים הטובים ביותר.
האם התמקדות בנושא ללא סטיות ללא אפשרות לשאול שאלות לא רלוונטיות ללא מתן אופציה לעסוק בענייני דיומא.
או שמא להיות גמיש פתוח שופע רעיונות מתייחס לכל בעיה וכל דילמה משיב לכל שאלה מרבה בשאילת שאלות ומתייחס לבעיות התקופה והדור מבהיר רעיונות מתוך האקטואליה ממחיש חשיבות יש עם מי לדבר. דרך זו, המחשה ריאלית זו הבהירה למורים ולקורסים להכשרת מנהלים חשיבות המתודה יש עם מי לדבר רבים מהמורים והמנהלים מבקשים לשוחח ולהעלות דילמות אישיות בהם הם נתקלים כסגני מנהלים וכבעלי תפקידים בביה"ס ואף כמנהלים בפועל. דרך זו מאפשרת פתיחות הגורמת לחשיבה פרודוקטבית ויעילה.
כך צריך להנהיג בכל שיעור, היצמדות לתוכן הנלמד בלבד חשוב אך משעמם נגיע להישגים טובים טוענים התלמידים אך ללא אהבה הלימוד ללא מוטיבציה לנוע קדימה לבד. נגיע לרמה לימודית טובה ללא חדווה שמחה ואהבת הלימוד. חשוב לזכור כי עלינו המורים להקנות לא רק יידע והישגים לימודיים שהם מטרה נעלה ביותר, אך חובתנו לשלב ביידע גם מיומנויות כלים וצרכים לאיך... למוטיבציה... ללמוד מתוך שמחה .היצירתיות נובעת בעיקרה מהעיסוק מעבר לתוכנית הלימודים הסיפורים המרתקים על איינשטין שבלימודיו הסטנדרטיים לא אפשרו אף לא עודדו אותו לעסוק בנושאים יצירתיים שאינם קושרים לנלמד .חשבתם פעם שניתן להפסיק כל שיעור תלמוד מתמטיקה או ביולוגיה ולשיר באמצע השיעור? לזמר, לנגן לצייר לשחק בדרמה האם לא נפנים יותר טוב הנלמד אם נשלב בכל שיעור משהו מרתק אחר שונה מהתוכן או קשור לתוכן אך להשתמש בדרך מרתקת אחרת?
אם נרגיל את התלמידים ללמוד להקשיב לשאול הרבה שאלות הקשורות ושאינן קשורות לנושא השיעור, להתייחס בכבוד ובאהבה לכל תלמיד לכל נתיב בהוראה אך ללמוד לתת מענה ליש עם מי לדבר כך נפעיל יכולתו של כל תלמיד בהתאם לכישוריו ,הלמידה תהא מתוך שמחה וגיל החומר ייקלט ביתר שאת ובעוצמה רבה וחשוב... חשוב... יקנה להם מוטיבציה ללמוד עוד ועוד כאשר השיעור מעניין מרתק משמעותי החומר ייזכר יותר ויוטמע היטב בתוכנו.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב