הספר הוא הידיד האמיתי
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

הספר הוא הידיד האמיתי 

מאת    [ 16/04/2009 ]
מילים במאמר: 732   [ נצפה 7236 פעמים ]

 
 
רבי משה אבן עזרא הירבה לתאר חשיבות ה"ספר","הספר הוא החבר היותר טוב בעולם,הספר הוא רע המפתח את כישרונותיך,הוא נר בחושך ותענוג בגלמודך,הוא נותן ואינו לוקח,הספרים הם נרתיקי החוכמות המרוקמות מפניני מילים"
אחד העם תאר את "הספר ההולך וקיים לעד ותוכנו הולך ומשתנה עם החיים וההשכלה".
רבי יצחק לאטיש הדגיש כי "מרבה ספרים-מרבה חכמה"
יצחק קונפנטון תאר את עוצמת החכמה שבספר"אין חכמת האדם מגעת אלא עד מקום שספריו מגיעין".

הספר מהווה את המקור הבלתי נידלה של תבונת האדם,של האושר הלשוני,הרטוריקה האחווה והקשר בין אנשים , שפתו של האדם מועשרת , מגוונת ומרתקת ככל שירבה בקריאת ספרים.קריאת הכתוב גורמת לתירגול הנלמד,הפיכת אוצר מילים והפיכתם למשמעותיים לצורך בניית משפטים וככלי לקניית רעיון,היא מתבצעת תוך כדי תירגול אין סופי .איכותה של השפה היוצרת מקור לחכמת האדם תלויה באוסף הלשוני אותו רוכש האדם בקריאה.

הרב אבינר מבהיר החשיבות הגדולה בקריאת ספרים וההשפעה העצומה של הכתוב על הילד.חשוב לקרוא ספרים שהכותב נמצא בצד האור ואף מתאר את החושך במושגים של אור.הרמב"ם מתיחס לשירים וסיפורים,כי המשובח מעורר מידות טובות והכתוב המגונה מושך למידות רעות.היצירות צריכות להיות בעלות ערך ספרותי ונקיות,אלה בעלי הכתיבה השלילית יש להיזהר מהם-מדברי כפירה ומניבול פה.כאשר שומרים על איזון מתאים ועל עידוד קריאה הרי לספרים מטרות נפלאות,הם מעשירים את אוצר המילים,הספר מלמד אותנו להתבטא היטב ולהבין את המדברים אלינו,כך אנו מטפחים את השפה הדבורה ואת השפה הכתובה..

המוח-החשיבה,מועשרת מאוצר הספרים,הכתוב מעלה בפנינו רעיונות ומעמיק את האמונה בעצמנו ביכולתנו,חשוב מאוד לחזק את הביטחון העצמי והמודעות העצמית של כל אדם.ההתחדשות המתמדת, היצירתיות- מקורם בעיקר באדם "החולם",באדם החולם הדימיון פעיל מאוד.אין ספק שקריאה מעוררת את הדימיון ,מגבירה את הבנת המילים והמושגים, הקריאה הרבה מתרגלת את המוח להבין את הקורה בסיפור,לקלוט מה עומד מאחורי כל מילה כתובה.
לעיתים הספר מתאר לנו סיטואציות רחוקות שאינן מוכרות לנו בכך אנו מועשרים בצורות חיים אחרות וביידע קסום ונעלם.המידע החדש, יידע עולם הוא תשתית חשובה לאיתנו של האדם. אנו יודעים חשיבות שילוב השכל והרגש בהתפתחות האדם.הספרים מעוררים גם את הרגשות ,מעשירים את עולמנו החברתי.מטפחים בנו אמפטיה לזולת,יחס לחבר,חשיבות הסיוע לנצרך,העזרה לידיד,נתינה כבוד ועידוד לרע,כך ניתן להבין יותר טוב ההתנהגויות של השני,ניתן לסלוח לאנשים בעלי רגישויות שונות משלנו.אפשר להיכנס לעורו של כל אדם ולהבינו היטב.

הספר יכול להקנות לנו כוח , עוצמה, נחישות והעזה-לפעול גם כנגד המצב הנתון.הספר מגביר בנו אומץ לב ויכול לשפר תכונות מנהיגותיות הטמונות בנו.הקריאה יכולה להלהיב אותנו,לבכות לצחוק ולענג עצמנו בכל מיני חוויות מרתקות.
במקרה הטוב, אדם מכיר את סביבתו הקרובה,הספר מרחיק אותנו למקומות שונים מגוונים ומרתקים,אזורים שלעולם לא נגיע אליהם.הספר מרחיב אופקיו של האדם והופך אותו לאינטלקטואל יותר.ממעשיהם של האנשים המתוארים בספרים אפשר ללמוד אתיקה,דרכי מוסר יושר,הגינות ,חיי חברה וביקור חולים,הספר יכול לעורר בנו מחשבות מאלפות ויוזמות-אשר איתם נוכל להתמודד טוב יותר עם עולם משתנה,עם איפיוני הדור המתחלפים כל הזמן,המסופר יכול ללמד אותנו מהו אושר,מהי שמחה,כיצד בונים כלים איכותיים כדי להרבות בשמחה או לרכוש יידע ומיומניות.
הספר יכול לתאר בפנינו תיאורים היסטוריים ובכך להעשיר לנו את היידע המצטבר כל הזמן.מספר הספרים-התנ"ך אנו לומדים יראת שמים אמונה אך גם על אבותינו,על בריאת העולם,יציאת מצרים,הקמת המשכן ועל כיבוש הארץ,על ההבטחה לארצנו ועל המצוות החשובות שבין אדם לחבירו.
הספרים לילדים ולנוער בגיל צעיר תכין את הבסיס השכלי והריגשי של הילד לקריאה וללימוד מתוך הספר בעתיד.ילד שחונך על ידי בית הספר והוריו לקריאה הופך לאדם אחר ושונה,לאיכותי ,לביקורתי ולבעל חשיבה מעמיקה.

הספר הוא ידיד נפלא לאדם בודד,לעולם איננו לבדנו-כאשר הספר עימנו.הספר יוצר מכנה משותף ליחיד לחברה לעם ולארץ, מבחינה תרבותית ואנושית..במשך שנים המלצתי להורים לשבת מדי יום לפחות 7 דקות עם כל ילד,לספר לו סיפור,אלה הם רגעים אינטימיים בין הורה לבנו ומשמשים כמקור העיקרי ליצירת דיאלוג אמיתי בין הדורות.הערות והארות על העשיה ועל החיים אינם דיאלוג אמיתי.מעבר להעשרה הלשונית והאמונית- הילד רוכש בטחון , אהבה,אהבת הורים,זקיפות קומה ,יכולת להתגבר על בעית.מגביר את הכושר להתמודד מול קשיים,מוסיף רצון עז להוסיף דעת,שמחה.חיוך ואושר,אף מקרינות לו חוייות של הצלחה תמידית,כך ניתן לחלוף על כל מכשול שנוצר ביום המחר.
הקורא מעשיר את לשונו ובכך יוכל להרקיע שחקים בחייו שלו, כפי שכתוב במשלי :"מוות וחיים ביד הלשון".השפה מעשירה ומטפחת דיבור איתן - שהרי הדיבור הוא שליח הלב.צריכה כל משפחה כל בית כל מוסד חינוכי להפעיל את מלוא החשיבה היוזמה והכישורים,את הרעיונות המקוריים ביותר כדי לטפח אדם קורא.

למדתי כי הורה קורא-בנו קורא, מורה קורא - תלמיד קורא.

קריאתו של הנער הגדל היא בבואה אמיתית ומהימנה של הוריו ומחנכיו.הכלי החשוב ביותר לפיתוחם של מצויינים,לקידומם של תלמידים להצלחה בכל גיל היא הכושר לקרוא ולקרוא.גם בעידן הרייטינג והמחשב,אמצעי הטכנולוגיה החדישים ביותר עלינו לדבוק בספר,להרגיל עצמנו וילדינו לדעת כי מקור החכמה נובע מתוך הספר.צריך כל מורה וכל הורה- לשאול עצמו כל הזמן מהו הספר שקרא לאחרונה . ככל שירבה בכך יעמיק עוצמה זו בחניכיו מביתו שלו ומבית הספר.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב