דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שעורה כלואה (כלזיון) 

מאת    [ 14/04/2009 ]

מילים במאמר: 343   [ נצפה 9029 פעמים ]

יש להבדיל בין שעורה שהיא חריפה או שעורה כרונית (כלואה).

שעורה חריפה (לא כלואה)- זהו מצב שכיח שבו יש דלקת בעפעף הגורמת לאודם, נפיחות וכאב מקומי. התופעה מגיבה בדרך כלל לטיפול מקומי עם קומפרסים חמים, משחה אנטיביוטית, ומשתפרת מאוד או חולפת כעבור מספר ימים. ברוב המקרים לא נדרש טיפול כירורגי כלשהו.

שעורה כלואה (כלזיון)- זהו מצב כרוני הנגרם מחסימה בניקוז של אחת מבלוטות החלב  הרבות שקיימות בעפעף. הנוזל השמנוני של בלוטות החלב מצטבר בתוך הבלוטה, מתקשה, וגורם ליצירת ציסטה (או מעין כיס) בעפעף. בשלבים המוקדמים הנפיחות מלווה באודם מקומי ולעיתים גם כאב, אולם בהמשך הסימנים הדלקתיים חולפים ונותרת נפיחות מקומית בלבד שאיננה כואבת. לרוב נוצרת רק ציסטה אחת, אולם בחלק מהמקרים נוצרות ציסטות מרובות העלולות להתפתח במקביל בעפעפיים העליונים והתחתונים ולגרום להפרעה אסתטית ניכרת.

שעורה כלואה יכולה להופיע בכל הגילאים; הן בתינוקות ובילדים והן במבוגרים. הסיבה הוודאית להווצרות השעורה אינה ידועה, אולם קיים קשר לבלפריטיס (דלקת כרונית של שפת העפעף), תנאי היגיינה נמוכים, גורמים הורמונליים (הריון וגיל ההתבגרות), ומתח. גם ללא גורמי סיכון אלו, ניתן לראות שעורות כלואות באנשים בריאים לחלוטין, שלא סבלו בעבר מבעיות דומות. ברוב המקרים אין צורך בדאגה או בבירור רפואי מיוחד.

למרות האמונה הרווחת בציבור, שעורה כלואה איננה מדבקת!

הטיפול בשעורה כלואה כולל קומפרסים חמים לאזור העפעף, שמירה על היגיינה של העפעפיים בעזרת מגבוני ניקוי סטריליים, ושימוש במשחות אנטיביוטיות משולבות בסטרואידים. כאשר השעורה מודלקת מאוד וגורמת לנפיחות גדולה של העפעף, יש לשקול טיפול אנטיביוטי בכדורים.

אם השעורה לא נסוגה עם הטיפולים שהוזכרו, ניתן לשקול הזרקה מקומית של סטרואידים על מנת לטפל בתהליך הדלקתי ו"להמיס" את ההפרשות שהצטברו. האופציה האחרונה היא ניקוז כירורגי של הציסטה. מדובר בניתוח המבוצע בהרדמה מקומית, שניתן לעשותו אף במרפאה. במהלך הניתוח עושים חתך קטן בחלק הפנימי של העפעף ודרכו מנוקזות ההפרשות ומבוצע ניקוי של הקופסית העוטפת אותן. הניתוח נמשך מספר דקות ובד"כ איננו כואב. בתום הניתוח העין נחבשת למספר שעות ואין צורך בתפרים. מדובר בניתוח יחסית פשוט שאינו מותיר צלקות בעור וזמן ההחלמה ממנו הוא מספר ימים בלבד. רוב המנותחים חוזרים לעבודתם או לפעילותם הרגילה כבר למחרת.

בילדים, הטיפול בשעורה כלואה הוא דומה לזה שבמבוגרים, אולם כאשר השעורה לא משתפרת ויש צורך בהתערבות כירורגית, הניתוח לרוב מבוצע בהרדמה כללית.

 

פרופ' יגאל ליבוביץ הוא מומחה בניתוחי עיניים וניתוחי עפעפיים, מנהל מכון אוקולופלסטיקה, מרכז רפואי ת"א (איכילוב). כתובת אתר: www.drleibovitch.com


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב