דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרת אפיוני הדור 

מאת    [ 14/04/2009 ]

מילים במאמר: 1105   [ נצפה 2613 פעמים ]

בס"ד

הרב קוק הדגיש מאוד בכתביו כי עלינו המחנכים ואף ההורים ללמוד היטיב את אפיוני הדור, כאשר בכל דור ההתנהגות המאפיינת תקופה זו שונה בתכלית מדור אחר, כדי שאנו הורים ומורים נוכל לאתר הכלים, המיומנויות והדרכים הנבונות והנכונות כדי לחנך ילדינו כיאות עלינו כאמור ללמוד לעומק ולהבין את אפיוני הדור.

הורים ומורים "החושבים" כי המתודה בהם השתמשו בעבר, או המתודה שהועילה וצלחה בדורם שלהם תוכל להתאים גם בדורנו שלנו, טועים מאוד ודרכם מסוכנת.

על כן ראוי לנו לכולנו להבין דברי הרב קוק וליישם תפיסת עולם חכמה זו הלכה למעשה כדי שתמיד נוכל להצליח בעיצוב פני הדור.

מהו דור? כמה שנים יש בכל דור? האם 25 שנים הם דור או שמא בימינו שלנו כל 10 שנים מהווה דור.

מורים וותיקים מתארים שחלופת הדורות בשנים האחרונות מהירה יותר מכל תקופה אחרת. הורים מתארים שילדיהם הבוגרים שונים לגמרי מילדיהם שלהם הצעירים שלעיתים ההבדל ביניהם הוא כ 12 - 10 שנים. הנתיבים בחינוך הילדים שלהם שונה ואחר, שפת הדיבור, "ההוראות", הקשר, ההבנה, ההקשבה וכל הכלים בהם השתמשו בעבר חייבים להשתנות. העבר כאמור הוא 12 - 10 שנים בסך הכל.

בכל מקרה חובה עלינו המחנכים ואף ההורים להטמיע בתוכנו רעיון חינוכי חשוב מאוד זה כדי שנשכיל לחנך ילדינו לתורה ולמעשים טובים, להשכלה למדע לחכמה מתוך יראת שמיים, רוגע, אנושיות, שמחה ואהבת הרע.

"הסיסמאות" הוותיקות והעתיקות נכונות כל הזמן, חשיבות אינטליגנציה שכלית המשולבת עם אינטליגנציה ריגשית שרירות וקיימות תמיד.

חנוך לנער על-פי דרכו... תקף מאז שלמה המלך ואהבת לרעך כמוך - שריר וקיים מאז קבלת תורה, מצוות הנתינה והעזרה לזולת היה הווה ויהיה נכון לתמיד, אך עלינו להכיר אפיוני הדור כדי שנוכל להתאים דרכינו כדי ליישם משפטים חינוכיים, ערכיים ותורניים איכותיים אלה הלכה למעשה.

חכמה בינה ודעת, פיתוח מוח יצירתי ויוזם המשולב באכפתיות, הקשבה, אמפתיה, אהבה, כבוד, יחס, המעוגן בשיתופיות, בתחושת שייכות בדרכי עידוד ושבח, כל אלה מושגים נכונים ומעוגנים בחינוך נכון ואיכותי, אך כדי ליישמם, לעגן אותם כתכונות בילדינו עלינו למצוא כלים אחרים ושונים המתאימים לדורנו שלנו.

עד לפני עשרות שנים עסקו כ- 95% מהאוכלוסייה בחקלאות, כיום בדורנו כ- 1.5% עוסקים בחקלאות והשפע רב ביותר.

בדורנו - מהפך טכנולוגי המשפיע על החשיבה, האופי ודרכי העשייה, שהרי רק לפני למעלה מ- 100 שנה הומצא החשמל. מאז הרדיו, הטלוויזיה והמחשב פועלים ומשפיעים על העשייה והחשיבה, ובשנים האחרונות - ניתוחי לייזר, רובוטיקה, שיבוט גנטי וחידושים מדהימים נוספים בתחומי המדע.

אנו מודעים לכך שהחינוך במשך אלפי שנים בעולם כולו היה מיועד בעיקר לטובים ביותר למצוינים, בדורנו - החינוך הוא לכל!!!

התלמידים כולם זוכים ללמוד וזו אף משימת חובה. על כן עלינו לאתר וללמוד אפיוני הדור - ברמות השונות ולהתאים כלים מגוונים, מרתקים ומעניינים שיתאימו לפרטים שבכל דור.

 

כלי התחבורה השונים המשרתים אותנו מסייעים למצוא מקומות לימוד גם באתרים מרוחקים, באשר במשך מאות רבות של שנים למדו והשכילו אנשים תחת השבט, המשפחה הקהילה, ובדורנו - בגלל הניידות המודרנית קיימת חשיפה לכל רעיון ולכל תהליכי השינוי המרתקים והחשובים, כך נוצרת למידה אחד מן השני אך גם עם תחרות מרבית, מקצוענית ומצוינות דבר המחייב הרחבת אופקים כדי לכבוש כל יעד.

העוצמה הטכנולוגית המתפתחת מחייבת אותנו להשתמש בכלים חדשניים אלה ולנסות להשפיע דרכים על חינוכנו הנכון והאיכותי. כאשר נבדוק כיצד נוהלו מוסדות שונים בתעשייה ובחינוך במהלך עשרות השנים האחרונות נראה כי חל מהפך מדהים,

כאשר המנהל הפך למנהיג.

התנהגותו דרכו ואפיוניו של מנהיג שונה לגמרי מדרכו של מנהל. למשל - מנהל עומד בראש מערכת או מפעל, אומר מה לעשות, מציב מטרות, יעדים וחזון, קובע דרכים ומתודות להשיג המטרות, מטפח דרכי הערכה כדי לבדוק דרכו של הארגון. כל עובד בכל תפקיד ממלא תפקידו כראוי על-פי הכוונתו של המנהל. לרוב, הקשר הישיר בין העובד בדרגות השונות לבין המנהל לא הייתה כמעט, בעוד מנהל שהוא מנהיג, משתף העובדים במטרות וביעדים, משלב העובדים בחשיבה, מטפח יוזמות אישיות ויצירתיות של עובדים מצטיינים, מרבה להקשיב לרעיונות חדשניים, מאפשר ומעודד מוטיבציה, נחישות ושאילת שאלות וכמובן מעודד חשיבה מעמיקת שינוי ואחרת, שהרי תהליכי השינוי המתמידים מהווים מוקד חשוב מאוד בתקופתנו, המנהיג דהיום קולט ומבין כי החכמה קיימת "גם" ואולי "בעיקר" אצל העובדים, מוחם פעיל יצירתי ויוזם ועל כן המנהיג מפתח כלים ומיומנויות שהעובדים יפעילו טוב יותר מוחם כדי שהמח יוציא מן הכח אל הפועל את הטמון בהם.

מנהל במשך שנים רבות היה עולה במעלית משלו לחדרו, פוגש בעיקר את ראשי האגפים ותו לא. כיום כל מנהל שהוא מנהיג יורד אל כל מפעל תעשייתו וכך מנהל - מנהיג חינוכי העומד בראש מוסד חינוכי, יורד לאולם בו מצויים כל העובדים, יוצרים קשרים אישיים, מפגין הכרות עם כל עובד ויוצר רצון עז מכל אחד לחשוב להתקדם ולטפח כישוריו ויכולתו.

כך מנהל - מנהיג חינוכי, מפגין הקשבה ועידוד כל מורה לפעול לצמוח ולהתפתח בהתאם ליכולת ולכישורים המאפיינים כל אחד.

תפקידו של מנהיג הוא לאתר כישוריו של כל עובד ולדאוג לקרקע פוריה כדי שהמה יפיצו כל עשייתם ורעיונותיהם.

 

 

להכיר את אפיוני הדור ולהתאים הכלים להתמודד עימם כפי שאומר הרב קוק, היא ראיה חינוכית מעשית המחייבת אותנו בדור זה לפעול על פיו. לא ניתן להתקדם כל הזמן ולנוע בהתאם ללא פקיחת עיניים וללמוד כל הזמן את שאנו רואים. חובה עלינו ליישם תפיסת עולמם של חכמינו - להיות "תלמיד חכם" כל החיים. הלמידה המתמדת אפיינה את היהדות מאז ומתמיד ובכך הפכה את היהודים לעם החכם בעולם. הלמידה תוך הפעלת השקידה והעמקה מפתחת את המוח מחד ומאידך מחייבת אותנו להבחין מהם התוצאות והתוצרים של למידה מתמדת זו, כדי לייעל לעומק כל חדשנות.

ברור לנו שההתפתחות המדהימה בשנים האחרונות במגוון התחומים מחייבת אותנו מנהיגי הדור - להיות ערוכים ומוכנים ללמוד כל הזמן, להתמקד בתחומים מסוימים ולהפעיל חברי צוות שהמה ילמדו תחומים שבהם הם מומחים -טובים ממך ולקיים כל הזמן ישיבות צוות בהם כולם מקשיבים לכולם ולומדים מחברים.

"הלימוד בחברותא" היה הכלי העיקרי בהפעלת החכמה בעם היהודי לדורותיו, היינו ללמוד יחד ועם חבר... דרך זו מאופיינת בשאילת שאלות, בויכוחים, בדיונים, בשקלא וטריא בה הניגודים בדעות הלומדים מהוות את המוקד בחשיבה יצירתית.

 

ניתן ללמוד בחברותא בזוגות, בשלשות או בקבוצה בת ארבעה, וכמובן ניתן להחליף "החברותא" במהלך הלימודים. כפי שציין תלמיד חכם שלמד בישיבה שנים רבות, בו הוא למד מדי בוקר עם חברותא מסוים והחליף החברותא אחרי הצהריים ואף בערב. בדרך זו הייתה הלמידה מגוונת ובעלת עומק שונה אחר וחדשני, כאשר כל אחד לומד אחרת ומקשה ומתווכח בדרכו שלו.

חובה עלינו מורים מנהלים והורים להתבונן כל הזמן בילדינו ללמוד ללמוד וללמוד את אפיוני הדור, להכירם לעומק להתחדש, לא להתבסס "רק" על העבר, לאתר כלים נכונים כדי להפגין יכולתך שלך בהכרות עם האפיונים - לכתוב אותם כדי להיות בטוח בשיפוטך, בהמשך הדרך להתייעץ עם חברים, מורים, מפקחים, מנהלים, הורים וראשי קהילות כדי למצוא כלים נכונים חכמים ויעילים להתמודד אל מול ילדינו בעלי האפיונים השונים ולהצליח במשימתנו העיקרית חינוך ילדי ישראל.

חשוב לי לציין כי בכל הכלים בהם נשתמש עלינו למקדם באהבה, בכבוד ביחס ובהקשבה. השימוש באינטליגנציה הרגשית תקף בכל אפיון ובכל דור.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב