הכל תלוי במנהלת -מעולה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הכל תלוי במנהלת -מעולה 

מאת    [ 14/04/2009 ]
מילים במאמר: 804   [ נצפה 3378 פעמים ]

 
 

בס"ד

במהלך השנים האחרונות קיימו הסטודנטיות הלומדות במכללות ההוראה השונות, סיורים בבתי ספר בהם בולטת איכותם ומנהיגותם של מנהלי בתי הספר. בסיורים, נוכחו הסטודנטיות לדעת כי המושגים התיאורטיים שלמדו על מנהיגות, המבוססים על כך שההצלחה תלויה במנהיג, מתקיימים הלכה למעשה במוסדות חינוך רבים, בהם המנהלים מובילים ומעצימים את הסובבים אותם, מורים ותלמידים.

 

הביקורים המרתקים, הבהירו לסטודנטיות כי ישנן דרכים רבות להיות מנהיג ולהוביל למצויינות כל אחד בדרכו שלו.

 

הסטודנטיות של מכללת "אורות" ביקרו לאחרונה בביה"ס ממ"ד הרא"ל בבת ים בהנהגתה המצויינת של הגב' דלילה כהן אשר לימדה אותם את העיקרון שכל ההצלחה תלויה במנהל העומד בראש. בביקור שהיה מרתק ,חוו הסטודנטיות ניהול ומנהיגות מהם. דיבורה, הסבריה, הליכותיה ומנהיגותה של מנהלת ביה"ס נתנו הסבר לתנופה האדירה ולהתחדשות המתמדת של ביה"ס.

 

דלילה, פרשה בפני הסטודנטיות את עיקרי משנתה ומנהיגותה המוצלחת :

 


    • 

    עשייה ללא הפסקה תוך חשיבה מעמיקה ויעילה


    • 

    כל אחד ואחד בצוות ההוראה שותף מלא ופעיל בחשיבה ובעשייה


    • 

    מנהל לא יוכל להוביל, ללא צוות מוביל לצידו


    • 

    שיווק ופרסום של ביה"ס לרשות להורים ולקהילה, הם חלק נכבד בהצלחה


    • 

    השאיפה למצויינות בקרב המורים והתלמידים היא ערך מוביל בעשייה


    • 

    הצלחה בחינוך החברתי היא בסיס להישגיות לימודית


    • 

    מתן משוב (הערכה) אישי למורים , חשובה לא פחות מהערכת תלמידים


    • 

    שיתוף ההורים מקדם את העשייה בבית הספר


    • 

    העצמת צוות המורים ע"י המנהל גם אם יהיו טובים ממנו


    • 

    אקלים חיובי בחדר המורים משפיע על האקלים הכללי בבית הספר


    • 

    תפישת בית הספר כ"בית חינוך"

 

 

גולת הכותרת במנהיגותה המוצלחת של דלילה היא הטמעתה של תרבות הערכה בבית הספר. הערכת מורים כמוה כהערכת תלמידים הפכה לחלק בלתי נפרד מתרבות זאת. צוות המורים היה שותף בבניית כלי ההערכה המותאם לו. מהלך הערכת מורים אינו חד פעמי והוא מוטמע כאמור, כחלק מתרבות ביה"ס. שיחת ההערכה בין המורה למנהלת עוסקת בנקודות החוזק של המורה ובנקודות הדורשות שיפור ובכך משמשת מקור לצמיחה והינה משפרת ולא "משפדת".

 

תכניות ייחודיות בבית הספר

 

במהלך הביקור הציגה דלילה בפנינו מס' תכניות ייחודיות שהיא מובילה בבית ספרה:

 


    • 

    תוכנית "החינוך האישי "- כל בוקר נפתח ב"שיח שחרית" שיחות בוקר בנושאים שמעסיקים את התלמידים כגון : פחדים, חברות טובה, חלומות וכו'. מטרת השיחות להעמיק את הקשר בין המורה לתלמיד, לאתר חולשות מול חוזקות בקרב התלמידים ולתת להם מענה.


    • 

    כבוד האדם - במהלך משותף של מורים הורים ותלמידים פורסם תקנון המכתיב את כללי ההתנהגות בבית הספר ואת אמצעי האכיפה במקרים של אלימות פיזית ומילולית ופגיעה ברכוש אחר. מהלך זה מתחבר לפרויקט של מניעת אלימות המופעל בעיר בת-ים.


    • 

    פרוייקט "וייצמן-אלברט" - תכנית חינוכית הפועלת בכיתות גן - א' - ב' ונותנת לתלמידים מענה רגשי, חינוכי, לימודי וחוויתי. התכנית מפתחת מצויינות בתחומי המדע והמוסיקה ובמסגרתה, נבנו מרחב לימודי, מרחב מוזיקאלי,חדר מוטורי וחדר טיפולי הנותנים מענה לצרכי התלמידים.

 

התוכניות הנ"ל הוצגו ברובן ע"י המורות שעסקו בהובלתן, ובכך אף קיבלנו דוגמא חיה להעצמת מורים ע"י מנהלת בית הספר.

 

 

 

בסיום הביקור ביקשתי מהסטודנטיות לבטא את התרשמותן ממנהיגותה של המנהלת ולהלן חלק מהם:

 


    • 

    ניכרת רוח ודרך בבית הספר


    • 

    שואפת להישגיות ומצויינות


    • 

    המון פתיחות, שיתוף ונטילת אחריות


    • 

    האצלת סמכויות והעצמה


    • 

    פרגון רב למורים להורים לתלמידים


    • 

    ללכת עם החשוב גם אם קשה


    • 

    הובלה "מטורפת" - הכל פורח בביה"ס


    • 

    יחס אישי לכל פרט


    • 

    אסרטיביות


    • 

    חשים גאוות יחידה


    • 

    אכפתיות, הקשבה

 

 

לסיכום, בביקור של מס' שעות התרשמנו מאד ממנהיגותה של דלילה, ונוכחנו להכיר בעובדה שלמנהיגות מצויינת יש השפעה גדולה על הצלחת בית הספר.

דבריה של המנהלת ,שפתה הפדגוגית והחינוכית,המפגש עם המורים והילדים הרשימו אותנו מאד.

התרשמותן של הסטודנטיות הוכיחו לנו איכותה של המנהלת -דלילה.

היתה זו הוכחה נוספת כי הצלחה של כל מפעל תעשייתי ובודאי מפעל חינוכי ערכי לימודי תלויה רק בעומד בראש , ברור לנו שתפקידו העיקרי של המנהיג הוא העצמת המורים והפיכתם למנהיגים, המה המורים המנהיגים צריכים גם הם להשפיע על התלמידים ואף לפתח מנהיגות נוער, שהרי נוער משפיע על נוער.כך שמוסד חינוכי מהווה מוסד לטיפוח מנהיגות, כך מנצחים וכובשים כל יעד.

פגישתנו עם מורים ועם תלמידים הוכיח לנו באופן ברור עד כמה המנהיגות היא הגורם הדומיננטי בהצלחה, מנהיגות המשולבת בחיי חברה.

 

שאלתי במהלך הסיור מורים עובדים ואמא -מה דעתם על המנהלת? רק 3 משפטים.

מורה: טובה...מצויינת...מקשיבה...

סגנית:אישיות ...נועם הליכות...דרכי חשיבה...יוזמת...יחסי אנוש...מועילה מזכירה:חברה...איכפתית בכל...יסודית...

יור ועד ההורים: אמא של הילדים...אחריות איכפתית...מקציבה המון מזמנה...

בת שרות לאומי: יסודית...משקיעה... יצירתית...

השומרת:קשוחה ואנושית...יחס טוב לעובדים...טיפול מצויין בכל סוגי הילדים...

 

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב