דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנית הבראה בעסק הקטן והבינוני 

מאת    [ 13/04/2009 ]

מילים במאמר: 660   [ נצפה 2640 פעמים ]

המצב הכלכלי במשק מביא עסקים רבים להתמודד עם מציאות עסקית מורכבת שאינה מוכרת להם: ירידה בהיקפי המכירות, ירידה ברווחיות, תחרות גוברת, לחצים מהבנק וקשיים תזרימיים.

במקרים רבים, נדרש העסק לבצע שינויים מהותיים בהתנהלותו, על מנת להבטיח את הישרדותו. השינויים יכולים לבוא או מתוך קבלת החלטה בעסק עצמו, לאחר שזיהה את הסיכונים בפניהם הוא עומד, או מתוך אילוצים חיצוניים, אשר המרכזיים בהם הנם דרישת הבנק או ספק מרכזי.

האמור אינו נכון בהכרח רק לעסקים כושלים או מפסידים, אלא לכל עסק אשר אינו פועל בהתאם לפוטנציאל שלו בהתאם לתנאי השוק והמשק, או שמציג ירידה בפרמטרים העסקיים שלו.

במקרים רבים, נדרש העסק להיכנס לתהליך הבראה אשר יציב אותו בעמדה טובה יותר ויאפשר לו לבסס את עצמו בשוק, אולי אף במצב טוב יותר מזה שהיה טרם הכניסה לקשיים.

תכנית הבראה בעסק הקטן והבינוני מורכבת ממספר רבדים:


    • זיהוי צורך
    • אבחון העסק
    • תכנון
    • יישום

זיהוי צורך

השלב הראשון הנו הכרה בכך שנדרשת תכנית הבראה לעסק, קרי: העסק נמצא במקום בו לא רצוי שהוא יימצא, או שהוא עומד להגיע למקום כזה, אם לא יינקטו צעדים למניעה. ככל שזיהוי הצורך יהיה מוקדם יותר, מתרבים הסיכויים שתכנית ההבראה תהיה אפקטיבית ומועילה.

במקרים רבים, נכשל בעל העסק בזיהוי הצורך בתכנית הבראה, ומפספס בכך את ההזדמנות להציל את העסק. לפיכך - מומלץ להסתמך על מדדים אובייקטיביים ו"קווים אדומים" שייקבעו מראש, ושעל פיהם ניתן יהיה לקבוע אם העסק נמצא במצב בו נדרשת תכנית הבראה.

שלב "זיהוי הצורך" אינו מתקיים כאשר לעסק "מוכתב" הצורך בהכנת תכנית הבראה על ידי גורם חיצוני דוגמת בנק, כתנאי לסיוע במימון או ספק, כתנאי לפריסת חוב.

אבחון העסק

שלב האבחון הנו שלב קריטי. ניתוח שגוי של מצב העסק יביא להסקת מסקנות מוטעות ולדרך טיפול מוטעה, אשר עלולה להרע את מצבו של העסק ולא לשפר אותו. האבחון צריך להיות מקיף ורחב, ולהתייחס לכל ההיבטים הקשורים לעסק - פנימיים וחיצוניים:

היבטים פנימיים עיקריים:


    • דו"חות כספיים ומגמות ברווחיות ובמאזן
    • מצב בנקאי
    • כוח אדם והתאמתו לצרכי העסק
    • שיווק ומכירות
    • מצב המלאי
    • גבייה
    • תזרים מזומנים

ההיבטים החיצוניים קשורים בעיקר לסביבה העסקית - לקוחות, מתחרים וספקים, וכן למערכת היחסים עם הבנק ולמשק בכללותו - הזדמנויות ואיומים הנובעים ממצבו ומהציפיות העתידיות.

תכנון

תכנון תהליך ההבראה מתבסס הן על שלב האבחון והן על יכולות העסק, וצריך לכלול התייחסות לכלל הנושאים הקשורים להבראה. יש לקבוע אבני דרך ולוחות זמנים ליישום התכנית, וכן מערך בקרה אובייקטיבי ומדדים על מנת לעמוד ביעדיה. כמו כן חשוב להטיל מטלות ויעדים מוגדרים על בעלי התפקידים ולהבהיר מה חלקו של כל אחד בתהליך, ומה מצופה ממנו.

נושא חשוב בתכנון הנו גיוס שיתופי פעולה, וניסיון להימנע מתכנית חד-צדדית אשר יכולה להיתקל בהתנגדויות ולא להשיג את מטרותיה. גורמים מרכזיים הנדרשים לשיתוף פעולה הנם בדרך כלל הבנק, ספקים מרכזיים וכמובן העובדים. לצורך גיוס שיתוף פעולה מצד גורמים אלו, מומלץ להציג את התכנית בצורה מסודרת ולתת דגש על הנדרש בשיתוף הפעולה, מה ההישגים הצפויים ומה המחירים שישולמו במידה ולא תתבצע תכנית הבראה.

יישום

יישום התכנית הנו כמובן השלב המרכז לתוכו את כל התהליך שנעשה עד כה.

לצורך יישום התהליך יש להקים צוות יישום אשר יכלול את כל הגורמים הרלוונטיים בעסק עצמו, יחד עם גורמים חיצוניים: רו"ח, יועץ עסקי, נציג הבנק ועוד.

במהלך היישום יש להקפיד על מספר עקרונות:


    • עבודה על פי מדדים, אבני דרך ויעדים
    • בחינה רצופה של הנתונים הפנימיים והחיצוניים והתאמת התכנית למציאות
    • פגישות רצופות וקבועות של צוות היישום לצורך מעקב ובקרה

לבד או עם יועץ?

לכל אחת מהגישות יתרונות וחסרונות: היתרון המרכזי בהכנת התכנית לבד הנו בהיכרות הטובה של הבעלים עם העסק ועם הסביבה העסקית, אך החיסרון הוא בחוסר אובייקטיביות שעשוי להשפיע על האבחון ועל היישום.

היתרונות המרכזיים בהעסקת יועץ הנם מקצועיות והבנת התהליך, וכן אובייקטיביות החיונית לתהליך. החיסרון המרכזי הנו בעלות העסקת יועץ - אך עלות זו יש כמובן לבחון מול האלטרנטיבה והמחיר שישלם העסק עם כשלון.

לסיכום

חשוב להבהיר שהצלחתה של תכנית הבראה אינה תמיד מובטחת והיא תלויה בגורמים רבים, שאינם תמיד בשליטת העסק והבעלים. יחד עם זאת - במרבית המקרים מוטב להיכנס להליך הבראה על פני הימנעות ממנו. גם אם ההליך אינו משיג את מטרתו הסופית של הבראת העסק, הרי גם צעדים חלקיים יכולים להביא לצמצום הכישלון והקשיים ולאפשר מכירה או סגירה בתנאים טובים יותר.

אמיר כבירי הוא יועץ עסקי המתמחה בייעוץ ובליווי כלכלי ועסקי של חברות ועסקים. התמחות בפיתוח עסקי, הקמת עסק, הכנת תכניות עסקיות, גיוס מימון, תכניות הבראה והתייעלות לחברות בקשיים ושירותי ניהול במיקור חוץ

http://www.kabiri.co.il
amir@kabiri.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב