דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכיאטר או פלסטיקאי יטפל באף העקום? 

מאת    [ 10/04/2009 ]

מילים במאמר: 772   [ נצפה 2500 פעמים ]


הפרעה בדימוי גוף - היופי בעיני המתבונן



במהלך ההסטוריה האנושית תפישת הגוף ה"אטרקטיבי" או ה"יפה" השתנתה. כולנו מכירים את הציורים מדור הרנסנס שאידיאל היופי הנשי בזמנם היה אשה בהירה, שקימורי גופה בולטים למרחוק ומצחה מקו הגבות לתחילת קו השיער היה גבוה מאוד. כנראה שמאז התקופה ההיא, לא רק כלי הכתיבה השתנו. לא רק שהפסקנו לכתוב בקולמוס וכל ילד יודע להקליד על מקלדת אלא שגם אידיאל היופי השתנה. האשה האטרקטיבית או ה"יפה" נחשבת כבעלת פרופורציות מסויימות (רצוי 90-56-80), בעלת עור זהוב ומבנה עצמות פנים מוגדר מראש. בתקופת הרנסנס היו חושבים שהיא רזה ושזופה מכדי לשמש כשפחתה של אותה גבירה יפה.


לאורך ההסטוריה אנו יודעים על קיומן של שיטות ליפות את המראה החיצוני: אמנם המצרים הקדמונים לא הלכו לפלסטיקאי מומחה אך הם השתמשו בפגמנטים לצביעת עור הפנים והדגשת העיניים. אותם המצרים היו אלו שהמציאו את הדרך להצערת עור הפנים ע"י שימוש בחומרים כימיים, פעולה שנעשית היום ע"י רופא פלסטיקאי ושמכונה פילינג כימי.


עם התפתחות הרפואה בכלל, המחקר בתחום התנהגות האדם ורפואת הנפש בפרט. זוהתה תופעה של אנשים שעסוקים באופן אובססיבי בפגמים קטנים בגופם שאנשים אחרים, בסביבתם, אינם מייחסים להם חשיבות כה רבה כמו אותו אדם. כל פסיכיאטר או פסיכולוג יודעים לספר על אנשים שבאים אל מרפאתם כשהם מוטרדים מפגמים יחסית פעוטים במראה החיצוני.


אנשים העסוקים במראה גופם בצורה אובססיבית, שעסוקים ביופי של אברי הגוף סובלים מהפרעה ששמה Body Dysmorphic Disorder - BDD. זוהי הפרעה שהמאפיין אותה הוא עיסוק מתמיד ואובססיבי בפגמים מינוריים או שאינם קיימים בצורה או בשלמות הגוף, דבר הפוגם במראה האטרקטיבי, היפה של הגוף (לצורך העניין עיסוק אובססיבי במשקל ויפי הנובע ממשקל אינו מוגדר כהפרעה בדימוי גוף אלא "הפרעת אכילה"). האיבר הנפוץ ביותר כבעל משמעות אצל אנשים הסובלים מהפרעה בדימוי הגוף הוא העור ובעיקר עור הפנים. לא רחוק מהעור, האיבר הבא שנמצא בשכיחות רבה כמעסיק את אלו הסובלים מהפרעה בדימוי הגוף הוא האף.


אנשים הסובלים מהפרעה בדימוי הגוף, יתעסקו עם מראה הגוף ולעתים שעות רבות במהלך היום. זכור לי מקרה של מטופל שהיה בודק במשך שעות רבות ביום את אפו. דימוי הגוף היה כה לא מציאותי שהיה עומד שעות מול המראה ובודק את עצמו בזוויות שונות. הבחור היה במצוקה נוראית עד שהוריו לקחו אותו למנתח פלסטי, מומחה בכירורגיה פלסטית ליעוץ. הוריו לא ידעו שהוא כבר פנה באופן עצמאי לא לפלסטיקאי אחד אלא לחמישה פלסטיקאים, טרם שהתלוו אליו. הרופא שאליו הלכו היה מתחום מומחיות אחרת מאשר כירורגיה פלסטית ודי מוכר בענף הזה בישראל. הרופא המליץ על "ניתוח קטן ופשוט לתיקון גבנון קטן". הניתוח עבר, לכאורה, בהצלחה אך עוד בטרם הוסרה החבישה מהאף, האיש התלונן שהאף נעשה אפילו מכוער יותר.


מאז אותו ניתוח עבר אותו בחור 2 ניתוחים נוספים, כנראה מיותרים, באפו, בטענה של רצון לתקן את האף. ולא רק זאת, הוא עבר אף מספר קילופים כימיים על מנת לעשות את העור סביב האף לאחיד יותר מבחינת צבעו.


המקרה המתואר אינו יוצא דופן עבור אלו הסובלים מהפרעה בדימוי הגוף. אנשים הסובלים מהפרעה בדימוי הגוף הולכים לטיפולים קוסמטיים וכירורגיים חוזרים שוב ושוב. אלו אותם האנשים שאינם מרוצים לעולם מהטיפול הקוסמטי שעברו ולא פעם אף מסתירים שעברו ניתוחים קודמים, דבר שהופך את הניתוח הפלסטי הנוסף למסובך יותר.


עד כמה נפוצה הפרעה בדימוי הגוף?


השאלה קשה למענה מכיוון שהיא די נדירה. למרות שהפרעה בדימוי הגוף נדירה באוכלוסיה הכללית, היא אינה נדירה באוכלוסיה המגיעה לטיפולים קוסמטיים ולפלסטיקאים לשם ניתוחים שונים.מחקרים חוזרים מראים ששכיחות ההפרעה אצל אלו המגיעים למרפאות של מומחים ברפואה פלסטית נעה בין סביב 8%.


על מנת שמנתח פלסטי לא יפול בפח וישגה בניתוח לכאורה "קטן" אצל מתרפא שלא יהיה מרוצה לעולם עליו להפעיל שיקול דעת. פלסטיקאי מנוסה ואחראי יקח בחשבון מספר משתנים שיכולים להצביע על כך שהאדם העומד לפניו סובל מהפרעה בדימוי הגוף:




  • האדם הסובל מ BDD, הפרעה בדימוי הגוף עבר מספר ניתוחים קוסמטיים (באיזור אחד או במספר איזורים שונים בגוף) ולמרות זאת, הוא אינו מרוצה מהמראה שהתקבל.

  • האדם הסובל מ BDD, הפרעה בדימוי הגוף יתן משקל רב מאוד לפגמים קטנים במראה החיצוני. אין לטעות בכך ולחשוב שהמדובר באדם "פרפקציוניסט".

  • האדם הסובל מ BDD, הפרעה בדימוי הגוף ידווח על חשיבות הניתוח מכיוון שההליך הזה "יציל" אותו ולא פעם הוא ידווח על תקופות דיכאון שבמהלכן המחשבות על מראה הגוף העסיקו אותו רבות.

  • האדם הסובל מ BDD, הפרעה בדימוי הגוף ידווח על נטייה לתכנים אובססיביים נוספים בנוסף למראה הגוף.


בכל מקרה שכזה, כדאי וראוי לשלוח את המועמד לניתוח ליעוץ אצל פסיכיאטר מומחה. יש לזכור שניתוח לא יכול לתקן את הפגם האסטטי. הפסיכיאטר יוכל להעריך במידת ודאות גבוהה האם הוא סובל מהפרעה בדימוי הגוף או שמא המדובר באדם המעוניין לשפר את חזותו החיצונית.


ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. טיפולפסיכולוגי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב