ניווט באתר - היכן אני נמצא
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ניווט באתר - היכן אני נמצא 

מאת    [ 09/04/2009 ]
מילים במאמר: 721   [ נצפה 1791 פעמים ]

 
 

הניווט באינטרנט אינו נערך מנקודה מוגדרת אחת לנקודה מוגדרת שנייה כמו בניווט בשטח. הגולש יודע מהיכן התחיל (בדרך כלל מאתר מנוע חיפוש, פורטל או אתר מסוים אחר), אך אין לו נתיב ברור, כפי שיש בניווט קרקעי שמתקיים מנקודה לנקודה. קלות הלחיצה על העכבר ועלותה הכספית האפסית, מביאות לידי כך שידוע בוודאות היכן הניווט מתחיל, אבל בכלל לא בטוח כיצד ימשך והיכן יסתיים.

הניווט גם אינו חייב להיעשות באופן רציף. במקום ללחוץ לאחור (Back), אפשר לחזור לדף הבית בלחיצה אחת.

בעת בניית מערכת הניווט באתר יש לספק למשתמשים תמיכה שתענה על שלוש שאלות (על פי Jacob Nielsen):


    • היכן אני נמצא?
    • מהיכן הגעתי?
    • לאן אני יכול להמשיך מכאן?

לראות את כל התמונה

כדי שהגולש ידע היכן הוא נמצא, הוא צריך לראות את המפה הכללית שלפיה הוא מנווט. מכיוון שהוא נמצא באינטרנט, אבל תמיד באתר מסוים, עליו לדעת תמיד היכן הוא נמצא.

זיהוי האתר בכל שלב של הגלישה הינו הכרחי, ולכן הלוגו של האתר (או כל מזהה אחר) צריך להופיע בכל דף מדפי האתר. רצוי גם שהמיקום של אותו מזהה יהיה קבוע, וגם יהיה קישור לדף הראשי. כך, הגולש יוכל לחזור "הביתה" מכל דף. יש כמה דברים דומים לאתרים באינטרנט ולוגו המשמש קישור לדף הבית הוא אחד מהם, ולטובה.

מחקרי שימושיות באינטרנט מראים שלקוחות מתלוננים על אתרים שמנסים לבנות מערכת ניווט שונה מזו המוכרת להם. צריך לזכור שהגולש אינו לומד על האינטרנט מהאתר שלך. הוא כבר שוטט באתרים רבים אחרים ובהם הוא למד איך מנווטים באינטרנט. עכשיו, הוא הגיע לאתר שלך ומנסה להתאים את מה שהוא יודע ומכיר למה שמצא אצלך באתר האינטרנט.

הדבר מאוד דומה לממשק של Windows. למדת את הממשק ביישום אחד, למדת בכולם. כאשר אתה לומד על הסרגלים של Word, אתה כבר מוכן לעבוד ב-Excel, ובתוכנות אחרות, מכיוון שהלוגיקה של הפעלת התפריטים דומה, ואף זהה. מעבר לזאת, אתה כבר מוכן להפעלת מאות ואלפי תוכנות אחרות בעלות אותו ממשק ואינך צריך להשקיע זמן בלימוד המנגנון מחדש.

כעת צריך לתת מענה לשאלה "היכן אני נמצא?" ברמת האתר שלנו. הגולש רוצה לדעת את המיקום היחסי שלו ביחס לחלקי האתר השונים. הדרך לדף שבו הוא נמצא צריכה להיות ברורה, כדי שיוכל לשחזר אותה החל מדף הבית.

אם הגולש נמצא במוצר שנקרא "פותחן אוטומטי מחוזק", הוא צריך לדעת את הנתיב אליו. נתיב זה התחיל בדף הבית של אתר "השף שלי רק בשבילי", עבר דרך "יין ואלכוהול", "ציוד בר ויין", "פותחנים ומחלצי פקקים" ורק אז הגיע להיכן שהגיע, לדף "פותחן אוטומטי מחוזק", סה"כ נדרשו 4 הקשות עכבר ("קליקים") מדף הבית.

מבחן ניווט, באתר כמובן

זה הזמן לערוך מבחן. כדי להתחיל במבחן עליכם לגלוש לדף כלשהו באתר שלכם (לא דף הבית). חישבו, שזה הדף הראשון שהגולש הגיע אליו, נניח על ידי קישור מאתר אחר. במובן זה אפשר לקרוא לו דף נחיתה, כי זה הדף הראשון שהגולש רואה באתר שלכם.

כעת השיבו על השאלות הבאות:


    • מהו האתר הזה?
    • מהם החלקים העיקריים באתר?
    • לאיזה חלק משויך הדף שאתם נמצאים בו?
    • מהו נושא הדף?
    • מהי רמה אחת מעל מהדף שאתם נמצאים בו?
    • איך אני מגיע לדף הנמצא ברמה אחת מעלה?
    • איך אני מגיע לדף הבית?
    • איך אני יכול לחזור לדף זה מדף הבית?

ברוב החברות שבונות אתרים עבורן או עבור אחרים, נתונה תשומת הלב המרבית לעיצוב של דף הבית ופחות מכך - לדפים הפנימיים באתר. כאשר הדפים שלכם יעברו את המבחן, הלקוחות שלכם יגלשו באתר ללא לחץ של "אובדן הנתיב".

כל היסוס בניווט יוצר חוסר ביטחון, או תחושה לא טובה. צריך תמיד לחשוב על כך שעלות הנטישה היא אפסית; די בכמה לחיצות בעכבר והגולש כבר נמצא הרחק מהאתר שלכם. חשוב מאוד לפני הקמת האתר וגם תוך כדי זה שהוא באויר להתייעץ עם יועץ קידום אתרים שמומחה בתחום של אפיון אתרים שידע לענות מבעוד מועד על השאלות הללו ובהתאם לכך לבנות נכון את האתר כך שיתאים למשתמשים השונים.

אם תשאלו את "הנוטשים" למה עזבו, רבים מהם יאמרו "האתר לא טוב", "התוכן לא מעניין". מעטים יצביעו על תקלה בניווט בתור סיבה לנטישת האתר. ייתכן שהסיבה היא שהם מתביישים להודות שטעו בניווט שמא יחשבו שאינם מיומנים די הצורך או מכיוון שהם לא זיהו במדויק את הבעיה (והרי לא כל הגולשים הם מומחים בממשק משתמש, UI) והאמירה "האתר לא טוב" מספקת מבחינתם לתיאור הרגשתם.

המאמר הבא ידון בשיקולים העיקריים המשפיעים על ניווט באתר.

המאמר נכתב ע"י זהר עמיהוד, יועץ קידום אתרים בשאיפה להיות ראשון בגוגל.

 

זהר עמיהוד יועץ קידום אתרים באינטרנט בשאיפה להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזים לטיפוח יזמות בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי מכר ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים אחרים בנושאי מחשבים. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב