דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגירושין שלנו - החברים שלו (מגדר וגירושין) 

מאת    [ 07/04/2009 ]

מילים במאמר: 562   [ נצפה 2389 פעמים ]

מגדר וגירושין: הגירושין שלנו - החברים שלו

"האם כדאי לי להישאר בקשר אתה? ואולי עם בעלה, המנכ"ל הבכיר? או. קיי., אני יודעת, בעלה ל-ש-ע-ב-ר!" מוכר לך המשפט הזה או דומיו??
שיקולי כדאיות, "רווח והפסד", מאזן פלוס ומינוס, מי שווה יותר ב"בורסה החברתית" - ממש שוק ההון! אלה הם חלק מהמניעים של חבריהם של בני-זוג שמתגרשים, הגורמים להתקרבותם או להתרחקותם ואף להתנתקותם מאחד מבני הזוג.
מצער לדעת, כי גברים מרוויחים בגדול ממערך שיקולים זה בהיותם עדיין, בהכללה, במרכזי הכוח ובראש הפירמידה הכלכלית, התעסוקתית, המדינית וגם החברתית.
בעת הגירושין מתבצעים חלוקת נכסים ורכוש שנצברו בתקופת הנישואין, הסדרי ראייה וחלוקת זמן עם הילדים וגם, חלוקת "הון חברתי".
בספרי, יש חיים אחרי הגירושין ספר לעזרה עצמית (פרטים באתר שלי), אני מתייחסת, בין מכלול נושאי הספר, גם לכל השינויים החלים ברשת החברתית לאחר הגירושין ולעניינים רבים אחרים, ומספקת הכוונה למקורות קשר חברתיים והמלצות מעשיות להעשרת רשת החברים שהתדלדלה בעקבות הגירושין.
כאן אתייחס בקצרה למקור-קשר אחד בלבד (מתוך עשרה מקורות קשר המוזכרים בספרי ) והוא - "חברי הבעל" (בן/ת הזוג).
עם הפירוד והגירושין, השינוי החל במקור-קשר זה הנו המשמעותי ביותר, אך גם המובן ביותר...
האם גם אצלך - כמו במערכות זוגיות של נשים רבות - חברי בעלך היוו בתקופת הנישואין את מקור הקשר המרכזי לחברויות? אם כך, אך טבעי כי לאחר הגירושין מיקומו של מקור קשר זה יהא אחרון בדירוג מקורות הקשר לחברויות, כפי שדיווחו משתתפות המחקרים שערכתי (קידר 1996, 2000 2007). הנשים תיארו שינוי קיצוני בנושא "חברי הבעל" כאשר בעת הנישואין חברים אלה דורגו על ידן במקום ראשון מבחינת החשיבות ואינטנסיביות הקשרים אתם וזו גם הייתה קטגוריית הקשר עם מספר החברים הרב ביותר.
במקרים רבים הרשת החברתית של הגבר גדולה מזו של האישה, והאישה מתחברת בנישואין לרשת שלו. אם במקרה שלך ההפך הוא הנכון, דעי כי מצב זה, שאינו שכיח בקרב נשים, משפר את יכולת התמודדותך בעת הגירושין ולאחריהם.
שאלי את עצמך אם בעת נישואייך היה בעלך מעורב יותר ממך בקשרים חברתיים, בשל עמדתו התעסוקתית הגבוהה משלך, או משום שאת אולי שהית שעות רבות יותר בבית, טיפלת בילדים והיית פחות פנויה לפיתוח קשרים חברתיים ולתחזוקתם? האם במקרה שלכם בעלך פיתח קשרים חברתיים מחוץ למשפחה ואילו את טיפחת קשרים הדוקים יותר עם קרובי משפחה? אם כן - מצבך אינו שונה ממצבן של נשים נשואות רבות. מצב זה, כמובן, אינו פועל לטובתך עם הגירושין.
לאור בחינתך את אורח חייך בעת הנישואין, ייתכן מאוד שגם אצלך יחול שינוי מהותי במקור קשר "חברי הבעל" (בן/ת זוגך) לאחר הגירושין. חברי-הבעל מתרחקים ממך משום טעמי לויאליות לבעלך לשעבר, כפי שרבים מחברייך בוודאי נוהגים כלפיו. גם קשרים שבניתם במשותף בעת הנישואין, שהתבססו על קשר בין זוגות, אך טבעי שעם הגירושין חלק מאותם זוגות חברים משותפים יתרחקו, לאחר שהיחידה הזוגית שלכם חדלה מלהתקיים ו"חוזה ההתקשרות החברית" ביניכם, למעשה, מבוטל .
לאחרונה שיתפה אותנו זמרת ידועה בבעיה זו ממש, במסגרת סרט תיעודי שעקב אחר חייה בפרק הזמן שמיד לאחר גירושיה המתוקשרים. היא סיפרה למראיין כי כל חבריהם המשותפים נטשו אותה ו"לקחו צד", כדבריה. התברר לה, כך אמרה, כי הם היו "אינטרסנטיים", ובחרו להישאר חברי בעלה. כן, כן! אפילו לה, אישה בעלת קריירה משלה ופרסום, כך קרה.
באם אצלך המצב שונה, וחברי הבעל, אפילו מקצתם, בחרו להישאר בקשר חברתי אתך ולא עם בעלך - הרי שאת שייכת למיעוט שאינו מייצג את הרווח במקור קשר זה, והרווח כולו שלך! שאלי את עצמך: מדוע כך אירע? מה בך, או בבעלך, גרם לסיטואציה ייחודית זו? מהן תחושותייך בקשר לכך? האם למדת מכך משהו שתיישמי/תשני בקשר הזוגי הבא?

ד"ר דניה קידר
עובדת סוציאלית קלינית
www.divorce-dk.com
כל הזכויות שמורות למחברת © 2009
ד"ר דניה קידר
עו"ס קלינית
http://www.divorce-dk.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב