דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סכנה מוחשית לחדירת חמאס והג'יהאד האסלאמי לאוניברסיטת ברדפורד 

מאת    [ 07/04/2009 ]

מילים במאמר: 587   [ נצפה 2173 פעמים ]

ח'אלד ווליד אל-מודלל, סטודנט פלסטיני, עשה היסטוריה. בחודש מארס 2009, הוא היה לסטודנט הפלסטיני הראשון שנבחר ליו"ר מועצת הסטודנטים של אוניברסיטת ברדפורד באנגליה. מודלל הנהיג מאז 2007 תנועת מאבק למען זכותם של תושבי עזה לצאת לחו"ל כדי לרכוש השכלה גבוהה באוניברסיטאות במערב. הוא עצמו לא יכול היה לצאת מרצועת עזה להשלמת לימודיו באוניברסיטת ברדפורד בעקבות ההפיכה הצבאית של החמאס (יוני 2007) והנסיבות הביטחוניות ששררו באותה עתה. בסופו של דבר, לאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ בעניינו (ע"י הארגון הישראלי "גישה"), מודלל יצא מרצועת עזה ב- 3 בדצמבר 2007.

ארגוני זכויות אדם במערב ובישראל, ארגוני סטודנטים בבריטניה וארגונים ערביים באירופה התגייסו כדי לסייע למודלל במאבקו להשלים את לימודיו באוניברסיטת סטנפורד. המאבק העלה את עניינו לסדר היום הפוליטי וקרוב לוודאי שסייע בידו בהתמודדות על תפקיד יו"ר מועצת הסטודנטים. מודלל, שחי בבריטניה ב- 6 השנים האחרונות, הוא בנו של ד"ר וליד אל-מודלל, מרצה למדע המדינה ודיקן באוניברסיטה האסלאמית בעזה, שנוסדה ונשלטת ע"י תנועת חמאס. ד"ר מודלל אינו מזוהה באופן רשמי כחבר בחמאס, אולם התבטאויותיו הפומביות מלמדות על גישה אוהדת כלפי הארגון. הוא מכנה את חמאס תנועת "התנגדות" ולא ארגון טרור, ולאחר ניצחונו בבחירות לפרלמנט ב-2006, הסביר כי מדובר בארגון בעל "תפיסת עולם מתונה" המאמץ "סוג של מתינות בפעילותו וביחסיו בזירה הבינלאומית והאזורית".

בנו הסטודנט, ח'אלד מודלל, אף הוא אינו מזוהה באופן רשמי עם תנועת חמאס או עם ארגון טרור פלסטיני אחר. עם זאת, את סיסמת הבחירות לקמפיין לראשות מועצת הסטודנטים "השינוי לעבר הרפורמה" (אל-תר'ייר נחו אל-אצלאח) בחר מודלל ברוח שמה של מפלגת "השינוי והרפורמה" (אל-תר'ייר ואל-אצלאח) של תנועת חמאס, אשר זכתה לרוב מוחץ בבחירות לפרלמנט הפלסטיני בינואר 2006. הצהרת הכוונות של מודלל לאחר ניצחונו בבחירות הייתה, כפי שניתן להתרשם, ברוח המצע האסלאמי של חמאס. מודלל הבטיח לפעול להפוך את אוניברסיטת ברדפורד לשטח נקי ממשקאות אלכוהוליים ולשים דגש על כיבוד הזכויות הדתיות של הסטודנטים המוסלמים באוניברסיטה (בין היתר, לבנות מסגד, להתאים את שעות ההרצאות באוניברסיטה לשעות התפילה של המוסלמים במהלך היום, ולכבד את החגים של המוסלמים, דוגמת צום חודש הרמדאן ועוד). במישור הפוליטי התחייב מודלל באופן פומבי להפעיל את מועצת הסטודנטים כדי להביע תמיכה בסוגיות מדיניות, ובפרט בעניין המצור על עזה ו"הכיבוש על עיראק" בידי ארה"ב.

"האגודה האסלאמית", ארגון הסטודנטים של הג'יהאד האסלאמי, פרסמה הודעה רשמית (15 במארס 2009) בה היא מברכת את מודלל על ניצחונו בבחירות. מודלל גם זכה לשיחת טלפון אוהדת מעאהד אבו אל-עטא, ראש הגוש האסלאמי, שהינו ארגון הסטודנטים של חמאס. מודלל הבטיח בשיחה זו, כך נמסר, לפעול למען הסטודנטים הפלסטינים הלומדים בחו"ל ולהסתייע באגודת הסטודנטים כדי להעביר את המסר הפלסטיני בנושא זה לדעת הקהל בבריטניה. קודם לניצחונו בבחירות אמר מודלל כי בכוונתו להביא לחתימת הסכמים של "אגודות תאומות" בין אגודת הסטודנטים באוניברסיטת ברדפורד לבין אגודות הסטודנטים באוניברסיטאות הפלסטיניות ובעולם הערבי, ולחזק את הקשרים ביניהן.

יש לציין בהקשר זה כי מועצות הסטודנטים בכל האוניברסיטאות הפלסטיניות באיו"ש נשלטות ע"י ארגוני סטודנטים של חמאס, הג'יהאד האסלאמי, פתח והחזית העממית. לחמאס יש דומיננטיות מסורתית במרבית האוניברסיטאות, המשמשות כר לפעילות גלויה של ארגוני הטרור הפלסטיניים ולאיתור וגיוס של סטודנטים לפעילות טרור. רבים מראשי אגודות הסטודנטים והפעילים בהן היו פעילים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס. במלחמה האחרונה בעזה נהרגו עשרות פעילי חמאס וגדודי אל-קסאם שהיו סטודנטים באוניברסיטה האסלאמית בעזה. בהתאם לצה"ל, מבנה באוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה שימש את גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, לניסוי וייצור של אמצעי לחימה וחומרי נפץ ולשיפור טווח רקטות הקסאם, ששוגרו באלפים לעבר ערים בישראל.

שיתוף הפעולה בין אגודת הסטודנטים באוניברסיטת ברדפורד לבין אגודות הסטודנטים הפלסטיניות עלול להעניק לגיטימציה לאגודות הסטודנטים הפלסטיניות הנשלטות ע"י ארגוני הטרור ולפרוס שטיח אדום בפני טרוריסטים פלסטינים, אם יביא שיתוף פעולה זה להסכמים על חילופי סטודנטים. מן הראוי שגורמי הביטחון הבריטיים יהיו מודעים לסכנה המוחשית של חדירת טרוריסטים פלסטינים לאוניברסיטאות בריטיות במסווה אקדמי תמים.
המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה הוא מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
|המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה>



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב