דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסתר המלכה ואלתרמן ב 

מאת    [ 22/05/2006 ]

מילים במאמר: 347   [ נצפה 4345 פעמים ]

במע'1 תמ'3 אחשוורוש נראה כבעל פותה שוושתי בוגדת בו עם רבים והוא אינו מבחין במה שקורה סביבו. במקרא אין עובדה כזו מצויינת. השביתה של ושתי וזרש(מע'1 תמ'4)אינה קיימת אלא רק כאופציה פוטנציאלית במקרא(אסתר א' י"ז).באסתר ה' ב'-ג' מצויין כי אכן אסתר הגיעה ללא שהתבקשה או יידעה את אחשוורוש אך כל השתלשלות המהלך כפי שתוארה באור קומי על ידי אלתרמן לא קיימת .דמותו של עזגד אינה קיימת במקרא אך המחזאי הוסיף אותה כדי ליצור מימד רומנטי-דרמטי שחסר לו במגילה-מימד שקרוב לתרבות קהלו אך חסר במקורות או נחשב לא יאות לכתובים הקדושים. בגתן ותרש הם דמויות שוליות במגילה(אסתר ב' כ"א) ואלתרמן הרחיב והרחיב במשך הופעתם על הבמה כדי שתמונת ההכנה לרצח ומפגש בהלול ושפרתי במזימה ייראה כקטע מתוך מערבון שקורה בברמסבאה ויש בו אלמנטים של אלימות, מין וחלופי דברים שנונים(מע'2 תמ'1).אקט כתיבתי זה מהווה מעין פתיחה של חור שחור אליו המגילה אינה מתייחסת, אקט שנובע כמו כל גישתו של אלתרמן לעיבוד התאטרלי מהרצון הכמעט רנסנסי להעמיד את האדם מעל ללאוםדת או מסורת גם אם האדם הוא פושע, מלך, סוחר, מלכה, חוקר, ליצן או מתנקש.



סיכום.

כבר מראשית ההצגה נראה כי הצופה מוזמן להכנס לעולם תאטרלי מובהק. גם היות המחזה מוסיקלי(שבירת ריאליזם בהגדרה),גם העיסוק הקומי במסמך דתי הסטורי, גם התפאורה האגדתית וגם הם פאבולה שסובבת מסע בזמן ודמויות מתקופות שונות בהסטוריה מביאים את הקהל להבנה מהירה של התאטרליות בטקסט. אמנם אלתרמן רושם, כאמור את הוראות הבמה שלו יותר כסופרמשורר מאשר כמחזאי אך אין ספק כי כמות השיחים בין הדמויות, לבושם והמיזנסצנות הלקוחות מעולם דמיוני מזרחיתנכ"י מרכיבים יחד מחזה שנועד להיות מוצג ואיכותו אמורה להפגע באם ייקרא בלבד.
"אסתר המלכה" הנו מחזה שמנסה לשלוח ידו במגוון נושאים גדול על ידי מגוון גדול עוד יותר של מתודות וגישות וכל אלו מהזווית ההופכית של הומור וסאטירה. ייתכן שהתעלמות המבקרים, האקדמיה והעיתונות המקצועית ממחזה זה החל מ1966 עד היום מבוססת על ראיית השאיפה הזו לגיוון כסמן לבינוניות אך עם זאת לדעתי יש לזהות במחזה זה נסיון חשוב לקשר בין זמניו של העם היהודי בגישות מפוכחות ומלאות השראה. האם התבשיל קדח בקדרה-אולי, אך תבשיל שכזה ללא ספק ראוי לתשומת לב ממשיכי דרכו של אלתרמן בקרב האומנים שרואים עצמם כחייבים להביע עמדה בשם ודרך אומנותם.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב