דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרמת המסך וחיוב אישי: בית הדין לעבודה מתיישר עם הפסיקה 

מאת    [ 21/05/2006 ]

מילים במאמר: 483   [ נצפה 5104 פעמים ]

הרמת המסך וחיוב אישי: ביה"ד לעבודה מתיישר עם הפסיקה ?

לאחרונה (14.5.06) יצאה הלכה חדשה תחת ידו של ביה"ד הארצי לעבודה (ע"ע 34/03, שפרן נ' אלוש ואח'), ממנה עולה מגמה חדשה בפסיקת בית הדין לעבודה, המתקרבת לפסיקת בתי המשפט האזרחיים, ונפרט:

בשורה ארוכה של פס"ד הרחיבו בתי הדין לעבודה, במרוצת השנים, את הלכות הרמת המסך אל מעבר לעילות הרגילות שהיו נהוגות בפסיקת בת המשפט האזרחיים.

פסיקתם נבעה מנקודת מוצא - האופיינית למערכת זו - לפיה לעובדים יש מעמד מיוחד, באשר הם אינם נושה רצוני (לעניין ההבחנה בין "נושה חוזי - רצוני" לנושה נזיקי", והמשמעויות הנובעות מכך, ראו בהרחבה בפרק 18.1 בספרי :"אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך:דין פסיקה ופרקטיקה" שבהוצאת בורסי).
לפיכך, כך נפסק על-ידם כהלכה מחייבת, מעמדו המיוחד של העובד , יוצר מצד המעביד רמת אחריות מיוחדת ומוגברת של החברה כלפיו, שמקורה בחובת תום הלב המוגברת כלפיו המוטלת על החברה, במסגרת היחסים החוזיים עם העובד.
זה המקום לציין, כי - בניגוד למערכת בתי הדין לעבודה, הרי שמערכת המשפט האזרחי אשר טיפחה את חובת תום הלב לגדר חובה בסיסית והכרחית, לא הכירה בחובה זו, לכשעצמה, כשיקול להרמת המסך.
ברם, בתיה"ד לעבודה נקטו בגישה שונה ועצמאית, ומכוח פסיקה זו, הרבו הם להרים את המסך ולחייב אישית את בעלי החברה ו/או מנהליה בתשלום חוב החברה לעובדים, בין אם היו אלו פיצויי פיטורין, תשלום חוב משכורות, או תשלומים נלווים אח'.
והנה, בפס"ד שפרן הנ"ל נשמעת נעימה חדשה, עת ביה"ד הארצי - בראשות כב' השופטת אלישבע ברק - קבע כי "המחשבה לפיה יש לנסות לפתור את בעייתם של העובדים בתאגיד חסר יכולת -חשובה. עם זאת הרמת מסך הוא דרך בעייתי מהבחינה המשפטית ומהבחינה המעשית... ספק אם ניתן להרים את המסך בכל פעם שחברה היא חדלת פירעון. הדבר פוגע בהסתמכות של נושים אחרים, בהסתמכות של בעל המניות שחבותו האישית לא תבוא תחת חבותה של החברה...אין לפסול אם כן את הגישה של הרמת מסך למרות שיש להשתמש בה בזהירות רבה, תוך לקיחה בחשבון את אלמנט ההסתמכות של בעל המניות ושל הנושים האחרים, כאשר לא מתקיימים התנאים בחוק להרמת מסך".

באותן נסיבות, למרות שהיה מדובר בחברת יחיד (שיקול בר משמעות בסוגיה זו), ולמרות שהחברה הגיעה למצב כלכלי קשה שמנע ממנה תשלום למערערת, נפסק כי אין להרים את המסך, וזאת בניגוד לפסיקות קודמות של ביה"ד לעבודה, בהן כן הוטל חיוב אישי על בעלי חברה בנסיבות דומות.

אכן, זמירות חדשות בביה"ד לעבודה, אך ישנות לכל המכיר את פסיקת בתיהמ"ש האזרחיים.

אציין, כי בספרי הנ"ל מתחתי ביקורת על העמדה העצמאית ו"הנדיבה" של בתיה"ד לעבודה בהטלת חיוב אישי על האורגנים שחברה שקרסה, תוך יצירת עילות הסוטות מרוח החוק ומפסיקת ביהמ"ש העליון.

נקווה, כי לא מדובר בסנונית חולפת, וכי מערכת ביה"ד לעבודה תתיישר עם הקו הכללי האחיד של מערכת המשפט האזרחי.

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה מיועדת בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

משרד עו"ד ונוטריון זילברפלד אבי עוסק במשפט מסחרי מעל לעשרים שנה.
עו"ד זילברפלד הנו מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך: דין, פסיקה ופרקטיקה".


עו"ד,נוטריון ומגשר זילברפלד אבי עוסק במשפט אזרחי - מסחרי זה כעשרים וחמש שנה, עם התמחות מיוחדת בתחום דיני הבנקאות, לאור עברו כמייצג בנקים בעבר.
כבוגר(ממר"ם), בו שירת כמתכנת וכמנתח מערכות מחשב, הרצה במכללת המחשבים "סיון", בנושא "היבטים משפטיים בפיתוח פרוייקטים", וכן נותן שירותים משפטיים בתחום הקנין הרוחני.

עו"ד זילברפלד הנו מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך: דין, פסיקה ופרקטיקה? , העוסק בתחום הבעייתי ופופולארי כאחד ? גביית חובות באופן אישי מבעלי מניות ו/או מנהלים של חברות שקרסו.
הספר משווק ע"י בורסי ? הוצאה לאור משפטית.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב