פלפול תלמידים
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

פלפול תלמידים 

מאת    [ 05/04/2009 ]
מילים במאמר: 727   [ נצפה 1604 פעמים ]

 
 
כל אדם הוא גם תלמיד וגם מורה. יש כאלה שהוראה היא מקצועם אך אם נעמיק לחשוב נבחין כי כולנו מדברים, מתוכחים, מסבירים, מבהירים לחברים, למשפחה, לילדינו בבית, לעובדים בכל מפעל ובכל מקום.
הדיבור הוא צינור המחשבה, צריך ללמוד רטוריקה, עומק הביטוי, איכות השפה תלויה בחומר הטמון במוחו של האדם ובתרגול המתמיד בו אדם מביע את מחשבותיו דרך הדיבור. הרמב"ם כותב כי התרגול היא המתודה הראשונה בהצלחה חינוכית וערכית.
עלינו - על כולנו לנסות ללמוד פרק בלימוד, בהפנמת מתודה חשובה מאוד כדי להיות חכם יותר וכדי למצות יכולתנו הטמונה בכל אחד מאתנו. בכולנו חבויים המון המון חשיבה ויצירתיות, שפע של רעיונות ואפשרויות להתעלות ולטפס מעלה מעלה. קיים צורך במציאת כלים מתודיים מתאימים כדי לדלות ממעמקי האדם את שחבוי בו ולהציפו במעלה הנחל הזורם כל הזמן.
למדנו בגמרא שהאדם נשאל שש שאלות בהגיעו למרום, אחת השאלות היא: "האם פלפלת בחכמה?" כלומר, זו אחת המשימות החשובות ביותר, אחת מתוך שש, שעלינו למלא בעודנו בחיים.
בכל אחד מאתנו קיים כשרון טבעי של מורה - מלמד שהרי כולנו כאמור מביעים דעותינו על מיגוון תחומים בחיינו. דיון ושיחה עם ילדים וחברים, היינו יצירת "פלפול תלמידים" שלהם או שלנו - המבוגרים כתלמידים לכל החיים להגיע למימוש החוכמה בחיים, שהרי כל אחד בכל זמן מעביר איזה שהוא רעיון לאחר, כדי שהרעיון יהא בצורה ברור, צריך האדם לתרגל להעביר הרעיון לעצמו, קורה שילד או אדם מבוגר, יודע תשובה לשאלה מסויימת כאשר הוא מתבקש להסבירה לסובב אותו מתברר שלא הבין עד הסוף את תשובתו.
ראוי שטרם העברת תשובה או רעיון לאחר, רצוי להבהירו היטב לעצמך לבדוק כל הפרטים לעומקם לחשב כל המהלך הלוגי, כל עוד אינך מתנסה בשיתוף חבריך במחשבותיך, הרי הרעיון הנותר רק במוח הוא ערטיאלי, רק העברתם לאחרים
2
הופכת אותם לממשיים, זוהי ההוצאה האמיתית מן הכוח אל הפועל את אשר טמון בך. או אז תברר האם הקיים הוא ברור ונכון.
"והגדת לבנך" הוא אחד הכללים היותר חשובים ביהדות. גם היידע שאדם רוכש במדע, ברפואה, בהיי טק ובתורה, לא יועילו לעולם אם לא ייאמרו ממך והלאה משום "והגדת" עלינו לשתף אחרים, חשוב שיהא איכפת לנו מאחרים.
העזרה לזולת, אהבת החבר, הסיוע לאחר, ההשפעה על הסובב אותך הם מעמודי התווך של היהדות. ככל שהשפעתנו תהא חזקה יותר כך נגביר את איכות החיים, ההשפעה תלויה בקשרי הגומלין שלנו עם חברינו. הקשר יוצר שיתופיות בחשיבה ובעשיה. קשר מתוך חוויה יעילה וחכמה יותר, החברים מסייעים להתגבר על אכזבות ובעיות. הפלפול המשותף יוצר חשיבה קולקטיבית ודולה מתוכנו יותר ויותר אוצרות טמונים. הפלפול - מחזק את החומר הרלוונטי ומעגן אותו להיטיב את עולמנו, כשהאדם מפלפל - דן עם חברו, מביע דעותיו ומרגיש כי האחר מקשיב ושותף הרי שניהם יוצאים נשכרים. יש לתרגל לדבר ולהביע מחשבות שבנו, ולעודד כמה שיותר את המקשיב תלמיד או אדם מבוגר, לשאול שאלות, להבהיר את המסר העיקרי כאשר אדם פעיל "בדיבורים" הדברים מועברים ונקלטים ביתר שאת.
כשמישהו שואל שאלות סימן שהוא במצב למידה. האקטיבי בדיון, בשיעור, יכולות מחשבותיו לגלוש ולנדוד הרחק.
הפלפול יוצר משמעות לאמירות ולחוויות למידה ולהעריך את מה שנאמר ובעיקר להאמין בדברים.
כאשר הדיון - הפלפול נעשה בדרך נעימה, שמחה, מרתקת ומעניינת הרי המסרים נקלטים היטב וגורמים להקשבה נפלאה. כאשר "הפלפול" מכובד ההקשבה מצויינת והחומר מועבר היטב. ראוי להסביר ולא להטיף, ללמוד לפלפל בקצרה ולהתמקד בעיקר הדרך ה"איך" חשובה לא פחות מה"מה" - הנאמר.
הטפה אגרסיבית, גם אם החומר נכון, אין לה ערך באשר היא אינה מאפשרת פלפול וחשיבה חברית. חשוב שהפלפול יהא מרגש, חכם, רגוע, זו הדרך היהודית, כך נוצרת תקשורת טובה בין האנשים.
כאשר האדם מכיר היטב את החומר כאשר הדיון נסוב סביב רעיונות שהנך מכירם מאוד הרי אופן ההגשה בפלפול חשוב לעיתים יותר מתוכן הדברים. הדברים צריכים להיות מרגשים או אז ניישם את שחז"ל לימדונו "דברים היוצאים מן הלב נכנסים
3
אל הלב". שינון החומר ותרגולו אצלי, בתוכי יוסיף נדבך חשוב מאוד לעומק הפלפול.
ככל שאדם מתאמן יותר בדרך, באיך, ברטוריקה, בהבנת החומר כך יצליחו יותר הסבריו בפלפול.
כאשר הצלחת למסור רעיון לחברים סימן שאתה מבין אותו היטב.
ה"נתינה" אחד ממוקדי היהדות, הפלפול מאפשר לתת משלך לאחרים.
האימון האישי הוא קוד להצלחה בפלפול.
התלמידים, החברים המקשיבים ומשתתפים בפלפול גורמים לך להיות ישר עם עצמך.
אל תהיה קמצן בהזרמת מידע שבך לחבריך.
כאשר הידע הטמון בך קשור בחיי אדם חשוב להגשימו בכל השקעה שהיא.
לימוד נכון בפלפול לאחרים ממחיש את היצירתיות שבך.
ההצלחה בפלפול, בהבהרת דברים, רעיונות, עקרונות- מוסיפה מוטיבציה לחשוב יותר עמוק ולדלות עוד ועוד.
עלינו להבין כי החכמה הטמונה בנו, בחברינו, בתלמידנו תצא לאור, תוגשם רק אם נבין כי "פלפול התלמידים" היא מתכונת מאוד מאוד חשובה כדי להיות חכם.
לא בכדי "האם פלפלת בחכמה?" היא אחת משש השאלות שנישאל בהגיענו למעלה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב