דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עשרת הדברות להצלחה והגשמה בהורות 

מאת    [ 20/05/2006 ]

מילים במאמר: 1030   [ נצפה 5182 פעמים ]

ההצלחה בהורות הינה משאלת לב אוניברסאלית, ועם זאת בכל העולם ולאורך כל הדורות מופיעה כאחד האתגרים המורכבים והנשגבים ביותר העומדים בפני האדם במהלך חייו.

החומר המוצג כאן הינו התמצית של העקרונות הבסיסיים ביותר, המבטא גישה נאורה ורב תחומית, אשר מימושה באופן מעשי מתמשך ומחוייב, עשוי להביא לתוצאות מדהימות באתגר ההצלחה בהורות, ואף בשאר תחומי החיים.
הצלחה היא תהליך מתמשך המחייב מיקוד ובהירות של מטרות וחזון, פעולה רצופה, מחוייבות ובקרה.

"הצלחה בהורות" ניתנת להגדרה כ: תהליך גידול ילדים באושר, בדרך של אהבה, כבוד וחברות, במטרה לאפשר להם להגיע לבגרות עם כישורי חיים של עצמאות מחשבתית רגשית וכלכלית, ויכולת לאהוב, להגשים את עצמם וליהנות מחייהם.

עבורי כתיבת חיבור זה נבעה מהצורך שלי לא לשכוח, ולהתחלק עם אחרים במתנה שבה בורכתי בחיי שלי.

מימוש עקרונות אלו עשוי להיות נקודת מפנה בחייכם, ומתנה נפלאה לעצמכם ולילדיכם.

עשרת הדיברות

1. טפחו את הזוגיות

יחסי ההורים הם האוויר שהילדים נושמים והאווירה בה הם גדלים. טפח את הזוגיות: אהוב את בן הזוג שלך בכל לבבך ובכל מאודך. יחסי אהבה , כבוד, חברות ונאמנות בין ההורים הם מתנה שאין גדולה ממנה לילדיכם לכל חייהם. שימרו על האהבה והיא תשמור עליכם ועל ילדיכם.
בחירת בן זוג מתאים לחיים קשורה קשר עמוק למידה שבה אדם מרגיש ש:"טבעי שיאהבו אותו".

2. היו מודעים למטרתכם כהורים

הצלחה בהורות מושגת כאשר הילדים גדלים בתחושה מתמדת שהם אהובים כמו שהם וכמו שהם לא, ומגיעים לבגרות כאנשים עצמאיים מחשבתית, רגשית וכלכלית.
היו מכוונים ללא פשרות למטרה זו בכל עשייה ובכל יום. בידקו את התנהלותכם: האם היא מקרבת אותכם למטרתכם ולהתחייבותכם או מרחיקה אותכם. אם אינה מקרבת: הפסיקו ושנו את הכיוון. אם איננו הולכים בכיוון הנכון אין חשיבות באיזו מהירות אנו מתקדמים.

3. עקביות, סבלנות, אמונה והתמדה

סוד הגשמת מטרות בכל תחום בחיים טמון בקיומה של מטרה ברורה, כוונה אמיתית, ופעולה מתוך מחוייבות. היו עקביים, והתמידו בסבלנות ואמונה. תהליכים עשויים להימשך שנים. זיכרו: שינוי לא גורמים - שינוי מאפשרים. עקביות היא כורח למניעת בלבול, מאבקי כח וצורך בענישה. אמונה היא תבונת הלב של החיים.
האדם היחידי שאנו יכולים לשנות הוא - את עצמנו. כשנשנה את עצמנו - סביבתנו תשתנה!

4. למידה מתמדת

הורות כמו החיים עצמם הינה תהליך למידה וגדילה אישית מתמשך. הלימוד הוא דרך חיים, ולימוד מתבסס על פתיחות אמיתית, חקירה מתוך מחוייבות לבצע את השינויים המתבקשים מן הנסיבות ושינויי העתים. הלימוד הוא האמצעי שתוצאתו היא גדילה והתפתחות במציאות, תוך כדי עשייה ופעולה. תחומי הלימוד עוסקים בניהול המחשבות, הרגשות, אמרי הפה, המעשים ועבודה על המידות. החיים מחייבים שינויים. הרכבת תשנה את כיוונה רק לפי מסלול הפסים (לא נוכל לשנות זאת מתוך הרכבת עצמה).

5. היו דוגמא אישית

ילדינו רואים אותנו ומסתכלים עלינו. במשך שנים אנו מהווים עבורם את תמונת העולם וחוויית העולם. זה מחייב אותנו להיות דוגמא אישית. לא לשדר תמונת עולם ותמונת חיים שלילית אישית או מעוותת, כגון: מחסור, קושי, פחד ודאגנות. ללמוד לשאול שאלות נכונות - חשוב מקבלת התשובות.
עלינו לשקף במי שאנחנו שהחיים הם מה שהם: עולם מלא של אפשרויות, מגוון צבעים, קסם ושפע. העתיד אינו בשליטתנו. איננו יכולים לשנות את העבר - אלא את השפעתו עלינו. אנו אחראים על מי שאנחנו ועל תגובותינו בכל נסיבות החיים. התנהגותנו וערכינו ניצפים נלמדים ונספגים על ידי ילדינו.
בדרך נעשה טעויות. טעות אינה דבר "רע", טעות הינה מעשה או אי מעשה שיש לו מחיר. טעות כמו כל משבר היא לעולם הזדמנות ללמידה ולגדילה.
כדאי לזכור: ראוי להימנע מטעויות שמחירן משולם על ידי אחרים ובפרט אם הוא משולם על ידי ילדינו.

6. הילדים בסדר עדיפות גבוה

לילדינו צרכים מגוונים: רגשיים, ערכיים וחומריים. בחיים ובגידול הילדים בפרט: ראו מה נחוץ ודרוש - וספקו זאת. ילדינו זקוקים להרגשת שייכות ויציבות, הרגשה שהם אהובים ורצויים ללא תנאי.
יש לי ואין לי: זמן, כסף כוח וכו', הינם למעשה עניין של סדר עדיפויות. לעולם שמרו את ילדיכם במקום גבוה ביותר בסדר העדיפויות שלכם. היו שם בשבילם כאשר הם זקוקים, תנו להם את מה שהם זקוקים לו בזמן שהם זקוקים לו. "אחר כך" או: "כשיהיה לי" - יהיה מאוחר מדי. אחר כך הם כבר יצטרכו משהו אחר.

7. אהבה ללא תנאי וללא התניה

אהבה היא הכח המרפא והמחייה החזק ביותר הקיים, יותר מכל טכנולוגיה אחרת שברא האדם.
אהבו את ילדיכם ללא כל תנאי וללא התניות. זיכרו כי אהבה היא קודם כל נתינה והתמקדות בזולת: במה שהוא זקוק, צריך או רוצה. תנו להם את מה שהם זקוקים לו בכל זמן. אהבה מחייבת ללמוד ולדעת להקשיב ולראות את ילדיכם כמו שהם: ברואי אלוהים שלמים, שהופקדו בידיכם כמתנת שמיים.
תנו אהבתכם ללא כל התניה: התנהגות מסויימת, הצלחה, הישגים או עמידה כלשהי בציפיותיכם.

8. העקרונות הרוחניים של החינוך

כדברי "הנביא" בספרו של חליל ג'ובראן (1923):
"ילדיכם אינם ילדיכם, כי פרי געגועי החיים אל עצמם. חיים עימכם אך אינם שייכים לכם.
תנו לילדיכם את אהבתכם אך לא את מחשבותיכם כי להם הגיגיהם. גופם ישכן בביתכם - אך לא נשמתם. כי נשמתם מסתופפת בבית המחר - שם לא תוכלו לבוא אף בחלומותיכם.
אפשר לכם לחפוץ להיות כמותם אך אל לכם לעשותם כמותכם. כי החיים פניהם קדימה ולא אחור והם לא יתרפקו על האתמול. אתם הקשת ממנה כחצי חיים ילדיכם שלוחים".

9. ספקו את צרכיהם

לילדינו צרכים, מצוקות ועולם פנימי נפרד משלנו והם אנשים בזכות עצמם. גידולם באהבה ובתבונת הלב מאפשר ומחייב מילוי צרכיהם המשתנים עם הזמן. זהו את צרכיהם גם כאשר הם עדין אינם מבחינים בכך, או שאינם מסוגלים לבקש. נתינה ממקום של אהבה היא נתינה לשם נתינה, והיא מאפשרת בטבעיות פעולה מתאימה גם כאשר לכאורה מילוי צרכיהם נראה כמתנגש עם מילוי צרכינו או מתסכל, ובפרט בתחומים החיוניים להתפתחותם. צרו מערכת יחסים שבה כולם מנצחים ולא של יחסי מנצח - מפסיד.

10. טפחו ערכים, חוכמה ורוחניות

לחיים חוקי משחק אשר אי הכרתם, או התעלמות מהם מזמינה מחסור, כאב, פחד, וסבל.
הנאה מהחיים נובעת מהכרת חוקי הייקום על מגוון רובדיהם. הבסיס לכל הצלחה ושמחה הוא: קבלת המציאות וזרימה עם תהליכי החיים. טפחו אצל ילדיכם את ערכי היסוד של: אהבת הזולת, נתינה, יושרה, אמונה בעצמם, קבלת האחר והשונה.
פיתחו בפניהם את שערי חכמת הלב, ההקשבה והיצירתיות. עודדו אותם להיפתח ולגלות עבור עצמם את היסודות הרוחניים של היקום והחיים, את האמונה.
עיצרו את מעגל הקורבנות.
כדברי "הנביא":
"הקשת מבחין בשובל על פני נתיב הנצח. התרצו לידיו המותחות קשתכם, כי אוהב הוא את החיצים במעופם, גם את הקשתות הנענות לידיו".


דברי סיום:
דיברות אלו נועדו ליישום ומימוש הלכה למעשה ובכל יום ולא להבנה בלבד. יישומם המשולב מביא לכל הפועל ועושה על פיהם תוצאות מדהימות, יחסים בלתי רגילים וחוויית הורות מופלאה, והעיקר: מאפשר לילדיכם להגשים את מי שהם, ולחיות חיים שהם אוהבים.
בהצלחה!



ד"ר עמנואל הוא פסיכיאטר בעל 20 שנות ניסיון מקצועי. מנחה קבוצות, מרצה ומפתח סדנה להצלחה בהורות. נשוי ואב לארבעה ילדים.
גישה: טיפול בגובה העיניים.
גישה הומניסטית וקוגניטיבית, אימון אישי ותהליכי למידה וחקירה,
התפתחות וגדילה אישית ורוחניות.
מחוייבות למטופל ולהשגת תוצאות ושינוי בחייו.
אתר:
http://www.allbiz.co.il/Business.asp?ID=12022
מייל: emanueld@actcom.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב