דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהלי ארגונים מתקשים להתמודד עם חידושים 

מאת    [ 18/05/2006 ]

מילים במאמר: 424   [ נצפה 3270 פעמים ]

האם המכונה יכולה להחליף את האדם העובד, זו שאלה הנשאלת כבר מתקופת המהפכה התעשייתית, שהביאה לעולם את האפשרות לייצר כמויות גדולות של מוצרים איכותיים בעלות נמוכה יחסית. העובדים הפשוטים הוחלפו במכונות ממוחשבות, שיכולות לעבוד כל היום מבלי לבקש הפסקות מנוחה או תנאים סוציאליים אחרים. מהפכה זו גרמה גם לשינוי בתפקידו של הפועל: כיום, הוא מפעיל מכונות ומחשבים ולרוב ידו אינו נוגעת במוצר הסופי. המהפכה התקבלה בברכה ברוב הגופים העסקיים, בפרט בקרב מנהלי המפעלים, משום הידיעה כי תפקידיהם מובטחים להם מחד, והם רק משפרים את תהליך הייצור ומוזילים עלויות, מאידך.

בדומה לכך, לפני מספר שנים התפתח תחום מערכות המידע. זהו תחום הנשלט בעיקרו על ידי שתי חברות ענק: SAP ו- ORACLE. כל אחת מן החברות טוענת כי בידיה הפיתרון הטכנולוגי לניהול נכון של עסק בכלל, וארגון המידע שלו בפרט.

כתוצאה מהתפתחות טכנולוגית זו, חלו שינויים במבנה הארגוני של עסקים בתקופה המודרנית ובתוך כך השתנה תפקידו של המנהל, שכן מערכות המידע יכולות פעמים רבות להחליף אותו. יש כאלה שיטענו כי תפקידן של מערכות המידע הוא לעזור למנהלי חברות בניהול ארגונם, והם אכן צודקים. אולם מצד שני, מערכות אלו יכולות לחסוך בתפקידי ניהול רבים, התפוסים כיום על ידי בני אדם, קרי: מנהלים או לחילופין הן יכולות להפנות מנהלים אלה לצרכים אחרים של הארגון.

להפתעתי, למרות כל החלופות הללו, הדבר לא קורה. לרוב, ארגונים דווקא נתקלים בקשיים רבים מבחינת הטמעת מערכות המידע וזאת משתי סיבות עיקריות. ראשית, כאשר ארגון מחליט ליישם פרויקט כלשהוא המערב הטמעת מערכות מידע, אז כדי שהדבר יהיה יעיל, יש צורך בשקיפות מלאה של פעולות העסק. שקיפות זו לפעמים לא נעימה כל כך לחברי ההנהלה ולמנהלים, מפני שהיא עלולה לחשוף את העובדה כי אין בהכרח צורך בכל המנהלים הקיימים. כתוצאה מכך, יש מנהלים שיראו בהכנסת מערכת מידע לעסק, כסוס טרויאני.

שנית, קשה להטמיע מערכות מידע בצורה יעילה בארגונים, משום שמערכת כזו מרכזת בה את הידע, שהיה בעבר של המנהל. וכידוע לכולם, מידע שווה כוח. אם בעבר, המנהל היה מחזיק בכל הידע של המחלקה שתחת אחריותו, אז הוא היה נחשב בעיני מנהליו לנכס חשוב מאד. פעמים רבות, זהו האינטרס שעמד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות, שכן מעבר לשימוש במערכות מידע יחסל "קלפים" רבים שהחזיקו ויצריך אותם לחפש קלפים חדשים. כעת יצטרכו למצוא דרכים חדשות להצדיק את העסקתם.

האם השינוי הטכנולוגי שחל במהפכה התעשייתית היה קל יותר מזה שחל עם הגעת מערכות המידע של ימינו. לא ולא. שניהם אף די דומים האחד לשני, מבחינה זו ששניהם דורשים שינוי גישה ולמידת הנושא לעומק. אולם כאשר השינוי עלול לפגוע בתפקיד או בתפקודו היומיומי של מנהלי העסקים, הם אלה ששמים רגלים לתהליך הטמעת המערכות בארגונים. כתוצאה מכך, תהליך זה נכשל פעמים רבות או לא מנצלים כראוי מערכות מידע אלו.

איל בדנר מחבר הספר תנו לעסקים לחיות
מהנדס תוכנה וניהול תעשיתי
אתר הספר http://www.badner3.2ya.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב