דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המצוינות תלויה בתהליכי שינוי 

מאת    [ 01/04/2009 ]

מילים במאמר: 1485   [ נצפה 3298 פעמים ]

המצוינות תלויה בהליכי שינוי

בעולמנו המתקדם והמתפתח כל הזמן, הרי תהליכי שינוי מהווים קוד הצלחה.

קפיאה במקום, תגרום לקריסתו של כל מפעל של כל יזם ואף של כל מוסד חינוכי.ברור לנו שרק המצויינים המטפחים תהליכי שינוי מתמידים ישכילו לנוע בדרך חכמה זו ויהוו את חוד החנית ביצירתיות ובכל תנועה כלפי מעלה.

כלל ברזל בהצלחה בתהליכי שינוי הוא הפנמת התכונה לכל העובדים ובעיקר למנהיג. כפי שאומר הרמב"ם-הכלי הראשון והחשוב בהצלחה הוא ההרגל, צריכים אנו לתרגל כל הזמן תהליכי שינוי

ברור לנו שספורטאי לא יגיע להישגים גבוהים אם הוא לא יתאמן כל הזמן כדי לשמור על כושרו המיטבי.

מנהיג איכותי יאמן את עובדיו בשלבים שונים של תהליכי שינוי, האימון יכלול התמודדות עם גורמים חיצוניים היכולים להשפיע להבין כי ההתפתחות הטכנולוגית שבדורנו היא מהירה להפליא ללמוד דרישות השוק ,להכיר היטב את הלקוחות שגם הם משתנים .

ראוי שכל מוסד יבין כי התחרות היא גורם דומיננטי בהצלחה, כך במפעלי התעשייה למיניהם וכך בחינוך. יותר ויותר מוסדות חינוך יקבלו תלמידים שלא עפ"י אזורי רישום אלא בנתיב תחרותי ושיווקי . להערכתי היכולת של כל מוסד לנהל את השינוי בזמן ובחכמה עשוי להיות המפתח לצמיחתו או נפילתו.

הכרתי מנהלי בי"ס שהיו מודל להצלחה בעבר, השכילו להנהיג המוסד בדרכים מקובלות וטובות לאותה תקופה. אך חלפו להם מס' שנים ומצבם של מוסדות אלו אף הדרדר, רק בגלל שהמנהל לא קלט את המסר החשוב להתקדם בתהליכי שינוי. אי אפשר להסתמך על הצלחות מהעבר.

ההורים כלקוחות מחפשים כל הזמן את הטוב ביותר כמו בכל תחום אחר ככל שנרגיל את המנהל המנהיג ואת צוות העובדים לבצע שינויים גם בתנאים לא אופטימאליים כן יזכו הם להתמודד כהלכה מול תהליכי שינוי .

גב' טלי בן יעקב מנהלת תחום הובלת שינויים בארגונים מציינת במאמרה במגזין לענייני ניהול- כלים ומיומנויות להצלחת תהליכי שינוי במפעלי תעשייה,אך אנו אנשי החינוך חייבים ליישם תפיסת עולם זו המורכבת מכלים חשובים ומשלבי מיומנויות עקרוניים לחלק ממערכת החינוך. מנהל בי"ס שהוא מנהיג וכך מורים שהם מנהיגים חייבים ללמוד הדרכות ושיטות כדי להגיע למצוינות חינוכית ככל שנשתמש בכלים מעולים אלו הרי איכויות המנהיגים יעפילו מעלה- במעלה ההר לכבוש כל יעד וחשוב מאוד שדרך הסכמה זו תוכל להיות כלי לדוגמא לפרחי הוראה מחד ולתלמידים מאידך שהרי הם יבינו את התהליכים ובכך יוכשרו להתמודד מול עולם משתנה.

 

קיימים מס' שלבים באסטרטגיות ניהול איכותי: החלטה, היערכות, ישום ומצוינות. השלבים חשובים ולא ניתן לדלג על אחד מהם כמו כל יעד חינוכי לא ניתן לקצר תהליכים גם בתחום תהליכי השינוי כאמור, הפנמת כל שלב חשוב ביותר והוא תנאי להמשך יעיל וטוב קיימים 4 תכונות נוספות עקרוניות אף הן אשר חובה עלינו לצקת פנימה לתוך 4 שלבי התהליך, וזאת כדי שהשינוי יתרחש כפי שצריך :בהירות, שקיפות, יחסים, ומדידת הערכה.

ננסה להבהיר את 4 העקרונות בשלבי האסטרטגיה


    • 

    ההחלטה- אנו יודעים שעבודת צוות הבנויה מתהליכי חשיבה קולקטיביים מהווים היום מודל הצלחה בחינוך, השיתופיות בחשיבה ובעשייה מטפחות מאוד את המוטיבציה והרצון לעשות ובעיקר לחשוב קדימה ההחלטה מורכבת משלושה שלבים שייעודם להגדיר היטב ולהפנים את התשובות השונות


    • 

    הבנת הערכות צוות העובדים כולו, מחנכים ומורים מקצועיים,חייבים כולם להיות שותפים בערך השינוי ובחשיבתו . ככל שיקוימו דיונים בקרב המורים שימוקדו לצורך החיוני לשינוי, חשוב שיובהר לכולם הדחיפות לכך, אך חובה עלינו לדאוג לבהירות ולשקיפות- ליידע את כל הצוות בכל ה"סודות" כך נגביר בהם את האחריות ואת הביטחון העצמי שהרי מקובל עלינו כי יידע הוא כוח אז הבה בואו לא נחסוך מהצוות אסור לנו בגלל הדחיפות לדלג על שלבים עקרוניים בעיצוב הצוות.


    • 

    יצירת קואליציה- אנו נוהגים להגדיר כי אם יש מתנגדים לתהליכי שינוי אנו בדרך הנכונה . אך חובה עלינו להכין תשתית אנושית עם מובילים שיהוו חזית איתנה ומוצקה להמשך הדרך גם אם יש התנגדויות. רצוי לעודד שאילת שאלות ותהיות על התהליך ולא על עצם הרעיון של בניית תהליכי שינוי רציפים.


    • 

    פיתוח צוות- היא תפיסת עולם משלה , יש ליישם אותה בחכמה ונחישות , תוך שימוש בתהליכי גיבוש בחיי חברה , ביחס. חובה להקצות לכך זמן וגם על כך לא לדלג.


    • 

    הגדרת החזון והאסטרטגיה- כל עובד בבי"ס חייב להבין ולהפנים כל היעדים להכיר היטב את החזון ואת הצעדים לכבוש את המטרה. החזון- חייב להבנות יחד עם כל הצוות וכן כל שלבי הביניים, ישי חשיבות לשיתופיות בעשייה ובחשיבה,


    • 

    תהליכי הכיבוש יגבירו את הרצון של כולם להצליח ניתן אף להטיל על חברים מהצוות משימות יוקרתיות בתהליך הבניה ולשלבם מאוד אף בתהליכי המדידה והערכה. האסטרטגיה הדרכים והכלים להצליח במשימות תלויה בשילובם של כל אנשי הצוות .מצאתי מוסדות חינוך שהציגו בפניי חזון מדהים הבנוי על תהליכי שינוי רב שנתיים כאשר התפוקות הן לקויות קמעא, התברר באופן חד משמעי כי הצוות המצומצם שהכין החזון הנפלא לא השכיל לשלב כל המורים בחשיבה ובתהליך. שלושת השלבים שהועלו חשובים מאוד לביצוע ורק בהמשך נוכל להתקדם לשלב ההיערכות


    • 

    היערכות- כאשר רוצים לבנות בניין גדול לתפארת אסור לפסוח על בניית תשתית יצוקה וחזקה המהווה בסיס איתן לכל הבניין שמעליו , ההערכות חשובה מאוד ליצירת אמון מלא בין הצוות והבנה בנחיצותו ובסיכויי הצלחתו של התהליך. חובה על המנהיגים המובילים ליצור אהבת אדם חיי חברה בהירות הגינות ויושר בין החברים וכן פתיחות ועוצמה ככל שנשכיל ליצור יחסי אמון בין האנשים בצוות כן יגדלו הסיכויים להצליח ולהצטיין.

 

שלב ההיערכות מורכב מ-4- תתי שלבים:


    • 

    הכנת פרוגראמת השינוי- חובה עלינו לפרוס את הרעיונות והיוזמות וכל הכלים שהועלו בחשיבה הצוותית . ובה להתייחס -בדמויות המובילות במורים- תפקידיהם ותפקודם . לבנות הליכים ברי ביצוע ולנצל הטכנולוגיה החדשנית ביותר . שינויים מסוג זה בתחילת הדרך קיים קושי רב באשר הוא מכיל שינוי תרבותי כאשר הדרך ותפיסת העולם של תהליכי שינוי מוחדרים לכל מורה הרי בהמשך התהליכים יהיו יותר קלים .על כולנו ללמוד לעומקם את שיטות הניהול המתקדמות ביותר הכוללים שכל ורגש חכמה חדשנית תוך שימוש בתחושות. התכנון צריך לכלול כל הפרטים והנושאים הנחוצים לרמה המפורטת ביותר.


    • 

    הפצת החזון- חובה עלינו לתעד, חובה עלינו לדאוג שכל העובדים אף ההורים הקהילה והרשות יכירו ויתמכו ברעיון,בחזון ,תוך שימוש כאמור בבהיות ובשקיפות. מותר להיעזר בגורמי חוץ במדריכים וביועצים ארגוניים בחשיבה נכונה כדי למנוע תסכולים וכשלים.


    • 

    האצלת סמכויות לעובדים - ראוי לטפח שולחן פתוח, תרבות של מחלוקת , עידוד שאילת שאלות המהווה קוד מנצח ,כך משלבים כל הצוות כשותפים פעילים. החכמה קיימת אצל כל עובד . יש להיעזר בשכלם וחשוב להעצימם בכלים שונים כולל האצלת סמכויות לתכנון וביצוע . קיומם של פורומים לאורך ולרוחב הכיתות אף לפי מקצועות הלימוד מגביר את החשיבה הצוותית.


    • 

    יצירת הישגים בטווח הקצר- כלים מהותיים בהצלחה הם האמונה והאמון. המנהיגים צריכים להשרות אוירה של אמונה בחזון, בכלים ובתהליך. ולתת אמון באנשים הלכה למעשה. שילובם ומעורבותם של הורים מטפח בהם דימוי עצמי חיובי אשר מגביר בהם את כל היכולות והכישורים כדי להצליח. מותר לצבור הצלחות קטנות הצלחות ביניים ולהשתמש בהם לדברי שבח ופרגון, הפרסום והשיווק הפנימי והחיצוני חשובים.

 


    • 

    יישום- ככל ששלבי הביניים יהיו מוצקים וטובים ככל שתבנה מערכת איכותית של שלב ההחלטה וההיערכות נוכל להיכנס לשלבי היישום ביתר עוצמה ובסיכוי להצלחה גבוה יותר.

ככל שנקיים יותר תהליכי שינוי -כן נצליח לכל אורך הדרך, חשוב למנות מישהו מהצוות שייקח על עצמו אחריות כמנהל השינוי הספציפי. חשוב להדגיש כי היועצים המצוינים בגדר יועצים מנהלי ומנהיגי השינוי--- חייבים להיות מבין צוות המורים כמובן .חשוב ללמוד פרקים באינטליגנציה רגשית כדי שהפן האנושי החביב ישלוט בתוכו של כל מנהיג.

האחריות להצלחה צריכה לחדור לנימי נשמתו של כל מנהיג

 

בדיקה יסודית של התוצרים בכל שבלי הביניים חייבת להתממש. ראוי שבמוסד החינוכי יגובש צוות קטן של מורים מומחים להערכה שישלבו את כולם בכל השלבים בכיוון הרצוי והיעיל . הערכה אינה רק בודקת תוצרים סופיים אלא היא גם מאתרת ומגבשת עקרונות יעילים גם בשלבי הביניים כפי שצוין- השיווק והפרסום חייבים להיות נחלתו של כל מנהיג וכל מוסד, אין לנהוג בענווה בתהליכי חינוך, זקיפות הקומה בהצלחה החינוכית, הגאווה בהצטיינות המוסדות היא דרך נפלאה וחשובה לעידוד כל הצוות להמשיך ,להגות ולחשוב על תהליכי שינוי נוספים, הבסיס להצלחה הוא העצמת המורים בכל השלבים במגוון תחומים.

 

חייב להיות מוקד בבניית אנשים שהרי הכול תלוי במורים, בדמויות הקיימות בביה"ס, ככל שנטפח אותם בחכמה בעצמה ובנחישות, בלהט אמונה וחום כן נזכה לתוצרים טובים יותר בכל תהליך שינוי.

הצוות המוביל חייב לתכנן כלים ומיומנויות כדי לשמור על תוצרי השינוי לאורך זמן.

 

תיעוד כל העשייה מהווה מוקד חשוב בשלבי הביניים וללימוד עתידי.

 

הגשמת יעדים בהצלחה חייבת לכלול שלבים מאתגרים ומתגמלים את הצוות כדי לזכות ברצון ובנכונות להמשך תהליכי שינוי ושיפורים נוספים.


    • 

    מצוינות- ככל שנצליח בתהליכי השינוי להגיע למצוינות ולשמור על הישגים אלה לטווח ארוך כן נוכל להבחין ביוזמות אישיות וקבוצתיות לקיומם של יוזמות נוספות.

המצוינות גוררת מצוינים - כל מנהל שהוא מנהיג צריך לאתר את הכלים המנהיגותיים הטובים ביותר כדי לבנות אנשים, צוות מאותגר מאושר מחייך ונכון לכל משימה.

 

בכל מוסד חינוכי שקיימים בו אתגרים חינוכיים המלווים בעבודה מרובה, בעמל חינוכי כבד אך עם חיוך ואהבה שם התוצרים החינוכיים מעולים, משם מורים אינם פורשים.

חשוב לזכור כי כדי להצליח ולהיות מצוין אין לדלג על שלבי הביניים -תהליכים הם מוקד חשוב בהצלחה.

תהליכי שינוי מתמידים- לעיתים הם קשים, אך עלינו לאתגר את צוות המורים לכך,ככל שנשכיל למצוא הכלים הנכונים לעידוד -כן נבחין בצוות מחייך מאושר ונכון לכל משימה נוספת.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב