שיווק - עסקה סיבובית
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

שיווק - עסקה סיבובית 

מאת    [ 30/03/2009 ]
מילים במאמר: 493   [ נצפה 2545 פעמים ]

 
 
ביתי המתבגרת מרגשת אותי כל פעם מחדש. היא מודעת היטב לחולשה שלי לסיפורים טובים והומור על כל גווניו. לא פעם אני מוצא את עצמי מקשיב קשב רב לפניני לשונה ומאזין בחדווה מהולה בסיפוק לאנקדוטות ששלתה מאוקיינוס המידע שבאינטרנט. הפעם היא תופסת את תשומת ליבי עם הסיפור הבא.

איש עסקים חכם פונה לבנו הצעיר ואומר לו: בני, אני רוצה שתינשא לבחורה שאני אכיר לך! הבן: לא תודה אבא, אני מעדיף לבחור את רעייתי לעתיד לבדי.

האב: ומה אם אומר לך שמדובר ברעייתו של ביל גייטס? הבן: זה כבר סיפור אחר...

למחרת פנה האב לביל גייטס ואמר לו: יש לי חתן לבת שלך! ביל גייטס: לא תודה, בתי בוודאי תעדיף לבחור את בן זוגה לבדה.

האב: ומה אם אומר לך שמדובר בבחור צעיר שמשמש כסגן נשיא הבנק העולמי?

ביל גייטס: זה כבר סיפור אחר...

פנה האב לסגן נשיא הבנק העולמי ואמר לו: יש לי בשבילך בחור צעיר ומוכשר למשרת סגן נשיא הבנק העולמי. תודה אבל גם כך יש לי יותר סגנים מכפי שאני צריך...משיב הנשיא.

האב: ומה אם אומר לך שהבחור עומד להינשא לביתו של ביל גייטס?

נשיא הבנק העולמי: זה...כבר סיפור אחר.

הסיפורים הפשוטים מקסימים בתמימותם "ומסדרים" את הדברים באופן פשוט כל כך, אך יחד עם זאת ביכולתם להמחיש היטב מסרים חשובים ולגרום לנו לחשוב. התחכום של האב מדגיש את חוכמת העסקה הסיבובית (round tripping) זו פעילות עסקית שיש בה ערך רב והמאתגרת מחשבתית בעלי עסקים רבים.

העסקה הסיבובית מחייבת אותנו לחשוב במימדים נוספים. עד עתה שיתוף פעולה בין-עסקי התאפשר ברגע שכל צד תרם דבר כלשהו לצד האחר (תשלום או פעולה שוות ערך כספי). במצב זה יחס עלות תועלת עומד מול עיננו באופן ברור וישיר. העסקה הסיבובית נוצרת כשאנו חפצים בנכונותו של השותף העסקי לרכוש מאיתנו דבר מסוים או לקדם את האינטרסים שלנו בדרך זו או אחרת. הבעיה היא שבשלב זה השותף העסקי אינו מוצא בכך כל כדאיות כלכלית. על מנת ליצור את הביקוש מאיתנו אנו חייבים לערב גורמים נוספים, אחד או יותר. העסקה סיבובית מתאפשרת במצבים הבאים:

האחד, יצירת שרשרת ביקושים שבסופו של דבר תיצור ביקוש למוצרי החברה.

השני, הנעת צד שלישי לפעולה יזומה המעניקה תועלת לעסק שעמו חפצים לקיים קשר מסחרי, ובתמורה לכך אותו עסק מחויב לרכוש ממוצרי החברה שלנו.

השלישי, רכישת מוצר במקום אחד, שימושו במקום אחר והחזרתו למקום הראשון בתנאים טובים יותר.

מורכב? אכן. אפשרי? בוודאי. דוגמאות? בבקשה.

חברת רנקום יצרנית השבבים מגייסת לחברה הסינית ציינה-טל משקיע פיננסי ובתמורה היא מקבלת בלעדיות על פריסת WiMAX ב-29 הערים הגדולות בסין. (גלובס -9/11/2008)

סוחרי מט"ח רוכשים מטבע בשוק נמוך, מבצעים רכישת מטבע אחר בשוק שונה שבו ערך המטבע גבוה יותר, עם מימוש הרווח מחזירים את ההשקעה לשוק הראשון ורוכשים כמות גדולה יותר של מטבעות.

כבר מילדות היא רצתה פסנתר חשמלי, לאחר מספר כלי נגינה שנחתו בחדרה הוחלט להמתין עם רכישת כלי נגינה נוסף. היא פתרה את הבעיה בקיום לימודי נגינה מסודרים. הפעם, הפנייה לרכישה הגיעה מהמורה. לא ניתן להתקדם ללא אימונים ראויים, היא טרחה להסביר. הביקוש הגיע והעסקה הסיבובית יצאה לדרך. למורה קל ללמד, לתלמידה יש פסנתר, להורים יש בת מרוצה. הם גם שילמו על כך. עכשיו לביתי יש פסנתר חשמלי.

* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב