דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החזר בגין מס הבולים על משכנתאות 

מאת    [ 15/05/2006 ]

מילים במאמר: 522   [ נצפה 6738 פעמים ]

ביום ה-6.2.06 דחה בית המשפט העליון את בקשת המדינה לקיום דיון נוסף (דנ"א 4239/03) בפסק הדין בעניין שיכון ובינוי בעליון (ע"א 222/00, 658/00), אשר ניתן במהלך שנת 2003. בעקבות דחית בקשת המדינה זכאי כל מי שלקח משכנתא לפני ה-1.1.2005 (התאריך בו בוטל מס הבולים על משכנתאות) לדרוש החזר בגין תשלומי מס בולים. נסביר בפסק הדין העליון שאת ביצועו ביקשה המדינה לעכב, קבע בית המשפט העליון כי כאשר משולם מס בולים על בסיס תשלומים עיתיים לדוגמא תשלום קבוע הניתן אחת לחודש במשך 20 שנה, הרי שהיות וכל מס הבולים משולם עכשיו, גם בגין התשלומים שיעשו בעוד 20 שנה. הרי שיש להתאים את הסכום לערכם הריאלי של התשלומים כיום. להלן ננסה ליתן מעין מדריך קצר וממצה על איך מבקשים את ההחזר, מה תהיה תשובת רשות המיסים וכדומה.
1. כיצד יודעים מהו סכום הביול ששולם? בהסכמי משכנתא מצוי פעמים רבות טופס הקרוי "תשלום הוצאות לבנק". בטופס זה מחושב ומופיע סכום מס הבולים ששולם על ידכם. הסכום הינו 1? מס בגין כל 250 ?. בטופס זה מופיע בדרך כלל המידע מה היה סכום הקרן של ההלוואה ומהו סכום ההחזר של ההלוואה (קרן בתוספת ריבית) ומס הבולים ששולם עד היום שולם תוך חישוב סכום ההחזר (1 - לכל 250 - של קרן ההלוואה בתוספת הריבית) ולא סכום קרן ההלוואה בלבד.
2. מהו הסכום שמגיע לנו כהחזר? למעשה יש לקבל החזר מן האוצר בגין מס הבולים ששולם בגין הריבית (ולא בגין קרן ההלוואה). כלומר חישוב סכום הריבית לחלק ל-250 - ייתן לנו את סכום ההחזר המגיע לנו.
3. אל מי פונים וכיצד? הפניה צריך שתעשה אל רשות המיסים ("המנהל" בלשון החוק) ויש לערוך את הפנייה בכתב, בתוספת נימוקים לבקשה והמסמך שבויל. העילה לבקשת ההשבה בלשון החוק הינה "מסמך שבויל ביתר".
4. מה לעשות אם בקשתכם תידחה? אפשר לפנות בתביעת השבה לבית משפט. עשו זאת בעצמכם. בית משפט יעזור לכם אם תסרב הרשות. יש בכך אי כיבוד פסק דין עליון
5. האם חלה התיישנות על הבקשה להשבת מס בולים? בשונה מחוקי מס אחרים, חוק מס הבולים קובע תקופת התיישנות קצרה מאוד. השבה ניתן לבקש רק כשנתיים ממועד ביול המסמך. יחד עם זאת במקרה דנן היות ועיכוב בביצוע החלטת בית המשפט העליון התבקש על ידי המדינה ייתכן ויתירו את ההשבה אף לתקופה של שלוש שנים אחורה.
6. האם יש לפנות לרו"ח או יועץ מס בכדי לערוך פניה להשבת סכום הביול? באופן עקרוני ניתן לפנות באופן עצמאי לרשות המיסים בהתאם לאופן שהוסבר לעיל. יחד עם זאת במידה והחלטתם לפנות ליועץ מס או רו"ח שיבצע זאת עבורכם, מומלץ לקבוע כי שכרו ייקבע כאחוז מסוים בלבד מן הסכום שיושב וללא תשלום מראש.
7. מועד הפניה? מומלץ לפנות כבר כיום בכדי למנוע התיישנות בעתיד. יחד עם זאת עליכם לדעת כי התשובה הראשונית לבקשתכם תהיה ככל הנראה שלילית (זו עמדת רשות המיסים כיום) עד שיתקבל פסק דין של בית המשפט שיחייב את רשות המיסים לחזור בה מסירובה לפעול על פי הלכת בית המשפט העליון.
נציין כי בעבר (ע"ש 1093/04 שיכון עובדים) , הסבירה רשות המסים לבית המשפט כי היא מבקשת לעכב את ביצוע החלטת בית המשפט העליון בעניין שיכון ובינוי משנת 2003 בשל הקושי העצום בביצוע. נציגי המדינה הבהירו כי עיכוב הביצוע: "חיוני לצורך הערכות מתאימה לביצוע ההיוון. המדינה ציינה כיה אם תדחה העתירה יבוצע פרסום בנושא ומי שביל ביתר, יוכל לבקש החזר מס... ".
ד"ר אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
אריה ליבוביץ, עו"ד

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, תכנון מס בירושות וצוואות הכל לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "מיסוי נאמנויות" (עם אלתר); '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד')(עם שרון); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, מכון היצוא הישראלי ועוד. חבר בועדות: המיסים, המכס והמע"מ בלשכת עורכי הדין. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב