דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחי מרפא- גם לבעלי חיים 

מאת    [ 27/03/2009 ]

מילים במאמר: 771   [ נצפה 2611 פעמים ]

רפואה הרמונית

צמחי מרפא הם בעצם התרופות של הטבע אך היתרון שלהם על התרופות הכימיות מתבטא בפעילות מתונה ומאוזנת וכן בהרבה פחות תופעות לוואי. ולמרות זאת יש לזכור תמיד שצמחי מרפא הם עדיין תרופות לכל דבר וכי גם להם יש התוויות נגד ותופעות לוואי, לכן מומלץ תמיד להתיעץ באיש מקצוע לפני שמחליטים לתת לכלב/חתול שלנו צמחי מרפא.
ישנו מספר עצום של צמחי מרפא בעולם, ולכל מדינה צמחים שונים אשר לא ניתן תמיד למצוא במדינות אחרות. כיום יש כבר מידע נרחב על מספר רב של צמחי מרפא הכולל מחקרים עם תוצאות מאוד משכנעות, והשימוש בצמחים ברפואה הוטרינרית גם הוא מתחיל להיות יותר ויותר פופולארי.בנוסף לרפואת הצמחים המוכרת לרובינו, אשר נקראת לעיטים "רפואת צמחים מערבית", ישנה גם את "רפואת צמחים סיניים" שהיא חלק חשוב מאוד ברפואה הסינית המסורתית, הצמחים בסיניים מורכבים מצמחים שיש גם במערב אבל בנוסף מהרבה מאוד צמחים יחודיים לסין. תורה זו מתבססת על עקרונות הרפואה הסינית ועליה ארחיב בהמשך.

הכנת צמחי מרפא

רוב צמחי המרפא צריכים לעבור תהליך הכנה על מנת למצות את החומרים הפעילים בהם, ישנן מספר דרכים לעשות זאת, בהתאם לתכונות הצמח. לחלקים שונים בצמח יש תכונות שונות ולכן לפעמים משתמשים רק בחלק מסויים של הצמח, חלקים בשימוש הם שורש, גבעול, עלים, קליפה, זרעים, פרי, ניצנים, מיץ ושרף. להלן מספר דרכי הכנה:
1. חליטה - משרים את הצמח במים חמים ולארח מכן מסננים.
2. מרתח - מרתיחים את הצמח כ15-20 דקות במים ולאחר מכן מסננים.
3. שמן אתרי - השמנים מזוקקים מצמחים ובד"כ מעורבבים עם שמן בסיס צמחי, דרכי השימוש בשמנים מגוונות, החל משימוש חיצוני לבעיות עור, שטיפת פה, חליטות ואינאלציה.
4. השריה - ניתן להשרות את הצמח בממס כלשהו כדי לקבל מיצוי מרוכז.
5. משחה - רוב המשחות היום הן על בסיס גליצרין, ומשמשות לטיפול חיצוני.
6. אבקה - הצמחים עוברים תהליך פירוק לאבקה ויכולים להצרך בתוך כפסולות.
7. טינקטורה - מיצוי הצמח באלכוהול, לא אידאלי לשימוש בבעלי חיים שכן האלכוהול נוטה לגרום לריור יתר.
8. סירופ - צמחים בתמיסת סוכר אשר עוברים תהליך הרתחה.

רפואת צמחים מערבית

רפואת הצמחים האוניברסלית, המקובלת היום בעולם ונקראת גם "רפואת צמחים מערבית" מקורה באירופה (יווני/רומי) ומכילה בתוכה מספר גדול מאוד של צמחים. בשנים האחרונות צריכת צמחים גברה בעולם כולו במיוחד לאור תופעות הלוואי וחוסר שביעות הרצון מהתרופות. חלק גדול מהצמחים ניתן לקנות ללא מרשם רופא ולעיטים נמצא אותם בבתי מרקחת אם כי בבתי טבע המבחר גדול יותר. ברפואה המערבית הצמחים נמכרים לרוב בתור צמחים בודדים כאשר הצורה הכי נפוצה היא קפסולות, חלק מהחברות משלבות מספר צמחים ביחד כדי לקבל תוצאות טובות יותר אך סה"כ אומנות שילוב הצמחים לא מפותחת כמו ברפואה הסינית.

רפואת צמחים סינית

בניגוד למה שנהוג לחשוב, רפואת הצמחים היא חלק חשוב וגדול יותר מאקופונקטורה ברפואה הסינית המסורתית, במיוחד כאשר מדברים על רפואה פנימית שכן הדיקור מוגבל מאוד בחלק גדול ממחלות אלו. בסין נוהגים עד היום לבשל את צמחי המרפא בבית ולשתות את הנוזלים שעברו סינון לאחר תהליך ההרתחה. במערב רוב הפורמולות הסיניות באות בצורת אבקה (אותה ניתן להכניס לקפסולות), המופקת מהמוצר המוגמר אשר סונן, קורר ויובש. תורת צמחי המרפא הסינית מורכבת מאוד ופועלת ע"פ עקרונות הרפואה הסינית המסורתית, יחודה הוא השימוש בפורמולות של מספר צמחים אשר בושלו ביחד (לעיטים עד 15 צמחים!) כדי להשיג תשובה מדוייקת למחלה אשר מציג הפציינט.
הצמחים מחולקים לקטגוריות כאשר לכל צמח כמה פרמטרים חשובים מאוד אשר יקבעו את מקומו בפורמולה: טמפרטורה, טעם, איברים, פעולה ראשית ופעולות משניות. בתוך הפורמולה יש איררכיה מסויימת כאשר הצמח החשוב ביותר נקרא "הקיסר" שהוא הצמח החשוב בפורמולה ובד"כ במינון הגבוה ביותר, תחתיו בא "השר" שעוזר לקיסר בפעילותו הראשית ובנוסף מטפל גם בסימפטומים אחרים במחלה, ה"עוזר" יכול לשמש בכמה תפקידים- בחיזוק פעולתם של הקיסר והשר, בטיפול באספקטים יותר מינוריים של המחלה או בניטרול הרעילות הלא רצויה של הקיסר והשר. אחרון חביב הוא "המכוון" אשר משמש לכיוון הפורמולה לאיברים הרצויים וכן משמש גם להירמון ואיזון הפורמולה. הפורמולה יכולה להיות מורכבת מיותר מקיסר, שר, עוזר או מכוון, הכל תלוי באופי המחלה ובצמחים הדרושים כדח לטפל בה.

נטילת הצמחים בבעלי חיים

מתן התרופות לחיית המחמד שלנו היא לפעמים התהליך הקשה ביותר בדרך לריפוי. כלבים בהיותם שואבי אבק מטבעם לא מהווים יותר מדי בעיה בעניין אך עם חתולים זה סיפור אחר לחלוטין. לכלב אפשר לערבב את האבקה עם אוכל רטוב, אם הוא מסרב לאכול אפשר לתת לו קפסולה או אבקה חבויים בתוך ממתק או חתיכת בשר, ואם גם זה לא עוזר נאלץ לדחוף לו קפסולה לגרון, כמה שיותר על בסיס הלשון, רוב הכלבים יבלעו את הקפסולה בלי בעיה.
לגבי חתולים, אתם יכולים לנסות לשים אבקה במזון אבל 99% מהם יסרבו לאכול והיות והקפסולות גדולות מדי אי אפשר להחביא אותם או לדחוף אותם לגרון של החתול. הפתרון הטוב ביותר הוא לקחת את האבקה, לערבב אותה עם מעט מאוד מים, לשאוב את התערובת למזרק קטן ולהזריק לחתול את הפורמולה לגרון, הם לא יאהבו את זה אבל התוצאות יכפרו על חוסר הנוחות הזמנית שלהם.
ד"ר דייויד אלבז, רופא וטרינר ומטפל מוסמך ברפואה סינית, צמחי מרפא ואקופונקטורה.

משלימה על ארבע



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב