דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנפט ותוצריו 

מאת    [ 27/03/2009 ]

מילים במאמר: 618   [ נצפה 6113 פעמים ]

הנפט ותוצריו
הנפט הינו תוצר פירוק בן מאות מיליוני שנים של יצורים ימיים. במהלך הפירוק האיטי והממושך של שאריות היצורים, בתנאים מסוימים ונוכח השינויים הכימיים בתהליך, נוצר הנפט.
"הזהב השחור" מלווה את האנושות עוד מתקופת האשורים והשומרים ושימש לשימושים שונים: מחומר איטום ועד משכך כאבים. קידוחי בארות נפט נבנו בסין כבר במאה הרביעית. במאה ה19 נבנה בית הזיקוק הראשון וכיום הנפט מהווה את אחד מחומרי הגלם החשובים ביותר בעולם. מרבית מקורות ועתודות הנפט בעולם נמצאים אצל שכנינו האוהבים, ממש פה, במזרח התיכון וכידוע היטב לכולנו לא מעט מאבקים התגלעו על רקע השליטה באוצר טבע זה. אנו, בני עם סגולה, ניצבים נבוכים בפני התלות בנפט, שחלק גדול מדי מרווחיה מופנה אלינו בחזרה, מממן את הטרור ומזין את אויבינו.
כיום הנפט משמש להנעת כמעט כל כלי התחבורה ולהפעלת חלק ניכר של התעשייה. תוצריו משמשים כבסיס לכימיקלים תעשייתיים רבים. תוצרי הנפט נקראים "פטרו כימיקלים" ונמצאים במוצרים רבים איתם אנו באים במגע כגון דשנים וחומרי הדברה, סיבי בגדים, צבעי מאכל, חומרי משמרים, בשמים, חומרי ניקוי ומוצרי קוסמטיקה. הפטרוכימיקלים הינם תוצרים סינטטיים אשר זרים לגופנו ואינם מתפרקים בגוף כראוי. רבים מהם מפריעים לפעילות הביולוגית התקינה שלנו, מצטברים ומפריעים לסביבת החי והצומח ומהווים את אחד המקורות העיקרים לזיהום האוויר המים והאדמה וזאת עוד לפני שדנו בהשלכות שנגרמות למערכות אקולוגיות בשל דליפות נפט ועל הנזקים הכרוכים בשינוע.
מכיוון שעל פי דעת הרוב הנפט הינו משאב מתכלה, בכל מקרה צריך יהיה למצוא חלופות. ברור שלא ניתן לקרוא להפסקה פתאומית של שימוש בנפט, אך כל מסע מתחיל בצעד אחד ויפה שעה אחת קודם.
כה רבים ונפוצים הם החומרים הרעילים בחומרי הניקוי, הטואליטיקה והקוסמטיקה. ביניהם: פראפינים, פאראבנים, פטרולטום, גליקולים, מסנני קרינה, בשמים סינטטיים, צבעים ועוד ועוד. הפאראבנים למשל, משמשים כחומרים משמרים ומייצבים ומצויים בכל סוגי הקרם ובסבוני רחצה, באים ממקורות נפט אשר פוגעים בנו ובסביבתנו ועלולים לגרום לסרטן אצל בני אדם. SLS (סודיום לאוריט סולפט) כדוגמא נוספת, מצוי כמעט בכל סבוני הרחצה, בשמפו, במשחות השיניים ובחומרי ניקוי ואף הוא חשוד כמסרטן.
קיימת שורה ארוכה של כימיקלים, שאינם תוצרים של נפט, אשר אף הם מזיקים לנו ולסביבתנו, חלקם גם מסרטנים. ביניהם חומצות שונות, כלורידים (כמו שמצוי באקונומיקה) ועוד.
המדע, שהשכיל להבין כיצד מתרחשים תהליכים שונים וכיצד ניתן להתערב בהם באופן סינטטי, השכיל גם להבין אחר כך את הנזקים העשויים להיגרם משימוש בחומרים אלו. היום זה כבר ברור: טבעי יותר - בריא יותר.
לשמחתנו, הודות לידע ולטכנולוגיה, ניתן ליהנות ממגוון רחב של חומרי גלם טבעיים איכותיים שאינם מזהמים את הסביבה ואינם פוגעים בגופנו. ישנן מספר לא קטן של חברות המתמחות בייצור מוצרים אקולוגיים ומוצרים טבעיים. בשם הסמנטיקה אבאר:
מוצרים אקולוגיים הינם מוצרים אשר אינם מזהמים את הסביבה. הם אינם מכילים חומרים מזהמים, מבוססים בדרך כלל על רכיבים צמחיים בלבד ותהליך הייצור שלהם ואחסנתם מתחשבים יותר בסביבה. דוגמא טובה לכך היא חומרי ניקוי. כיום בישראל ניתן להשיג חומרי ניקוי אקולוגיים של כמה חברות ,ביניהן החברה המובילה בעולם. חומרי ניקוי אלה אינם מרעילים את הסביבה ואינם מכילים את הרעלים-השונים-המסרטנים שמקצתם מניתי למעלה ולכן בריאים יותר לנו ולילדינו. תודה לאל על טיפת שפיות!!
מוצרים טבעיים הינם מוצרים המיוצרים מחומרי גלם טבעיים בלבד, ללא תוספת של חומרים כימיים, חומרים משמרים ותוצרי נפט. דוגמא לכך הם תכשירי הקוסמטיקה השונים. בעוד אנו מתאמצים כל כך לטפח את גופנו, שערנו ועורנו הרי שאנו גורמים לו נזקים שבחלקם עשויים להיות בלתי הפיכים בגלל ריבוי החומרים הנוראיים האלו בתכשירים השונים. תכשירי הקוסמטיקה הטבעיים מכילים אך ורק מרכיבים טבעיים, המהווים תחליף בטוח, יעיל ובריא בהרבה. בשורה טובה גבירותיי ורבותיי: בשוק בישראל יש כמה חברות טובות מאוד, חלקן מקומיות, המייצרות מוצרים טבעיים באמת. בריאים באמת. ומה הבדיחה? זה עולה חצי מחיר.
מכיוון שבכדי לעמוד על טבעו של המוצר - עד כמה הוא באמת טבעי או עד כמה באמת אקולוגי, צריך להיות בקיא בעניין ולנוכח היעדר פיקוח ראוי בנושא, מומלץ לקנות מוצרים של חברות ידועות או להיוועץ במביני עניין.
טבעי יותר ובריא יותר. להשיג בחנויות מתמחות.

איתמר לופו, "אקו-גאיה", מושב אליעד
איתמר לופו
"אקו-גאיה"
מושב אליעד, רמת הגולן
gaya.studio@gmail.com
www.eco-gaya.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב