דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נומרולוגיה בפרשה -ויקרא 

מאת    [ 25/03/2009 ]

מילים במאמר: 264   [ נצפה 2569 פעמים ]


נומרולוגיה בפרשה

מספרם.
כידוע, יש לקורבנות כמה טעמים, ואחד מהם משול למתנה, כגון קרבן-תודה. והנה, הנותן מתנה עושה מעשה סמלי, ועל כן, לעתים, הסמליות אינה מסתיימת בעצם נתינת המתנה, כי אם בסוג המתנה, או אף מספרה. לדוגמה, מספר הפרחים בזר-פרחים אינו משמעותי, אך אם אדם רוצה להעניק מתנה מיוחדת, הוא עשוי לתת פרחים כמספר שנות המקבל (או שנות-הנישואין). כיוצא בכך, מספר הנרות על עוגת יום-הולדת מסמל את מספר השנים הנחגג, ולעתים נותנים כסף בסכום מסוים (מוכפל ב-10 או ב-100 לחיזוק), כגון מתן 18 ש"ח (בגימטריה: חי), או 180 ש"ח, וכיוצא בכך. ברור שלא בכל מקרה יש משמעות סמלית למספר המציין את המתנה, אך יש לא מעט מקרים בהם המספר משמעותי.
במשכן היתה מנורה בת 7 קנים, סמל לקדושה, ובמנורה 22 גביעים, סמל לתמידות ורציפות. המשכן עצמו נבנה באמצעות מספרים סמליים נוספים (ובהם: 10, 100, 28, ועוד), לא יהיה זה פלא לגלות כי למספר הקרבנות יש טעם, שכן מספר הקרבנות הוא סמלי כמו הקרבן עצמו. דוגמה בולטת לכך הם הקרבנות המוקרבים בחגים: 7 כבשים המובאים עם העומר, 7 כבשים בראש השנה, ועוד. 7 כבשים מבטאים מתנה קדושה, או מתנה לקודש, ומעצמו מובן שאינה דומה מתנה בת 7 כבשים למתנה בת 6 כבשים, או מספר אחר. בחג הסוכות הקריבו 70 פרים, ושלמה המלך הקריב 22,000 בקר עם יסוד המקדש (מל"א ח'/סג').

כללו של דבר, לנתינת מתנות יש משמעות של קירבה, ולמספר הקורבנות יש משמעות נוספת, לעתים. אכן, מגוון המספרים בקורבנות אינו גדול, אך אין ללמוד מכך כאילו מספר הקורבנות היה אקראי. עיון במתנות הנשיאים (בפרשת נשא), עם בניית המשכן אך יחזק מסקנה זו.




פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית'ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)


על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב