דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך בוחרים גן או מסגרת חינוכית לילדים בעידננו ? 

מאת    [ 23/03/2009 ]

מילים במאמר: 1064   [ נצפה 3569 פעמים ]

איך בוחרים גן / מסגרת חינוכית לילדים בעידננו ?

רשימת מכולת להתייחסות בבואכם לבחור גן לאוצרות חייכם, ילדיכם
ממנה תוכלו לקחת את הנקודות החשובות לכם
לבחון, לחשוב ולבחור את הטוב ביותר בעבורם ובעבורכם !
ב ה צ ל ח ה !

ילדיכם הולכים לבלות שעות רבות במסגרת חינוכית בשנים הקריטיות מבחינה פסיכולוגית ובעלת השפעה מכרעת על חייהם הבוגרים. למה הם בעצם הם זקוקים ?
לחוש אהובים ובטוחים, להתנסות, להתמודד ולהתאמן, להכיר ולגלות עצמם, כוחותיהם ויכולותיהם, ללמוד ערכים חשובים אשר יעצבו את דמותם הבוגרת, מקום שיקנה להם כלים, שיהווה בית שני בעבורם, בית שהוא בעצם גן.

ולרשימת הנקודות להתייחסות :

- ניסיון של כל הדמויות המטפלות

-אישיות כל הדמויות המטפלות (בעיקר בגיל הרך הילדים מושפעים וסופגים מן התכונות של הדמויות עימן באים במגע (הורים, דמויות משמעותיות ומחנכים) ולמעשה למדים את הלמידות העיקריות שלהם כתוצאה מהתבוננות והסקת מסקנות.

- רמת היגיינה של הדמויות המטפלות - עישון, ציפורניים, אסטטיקה...

- מאפייני הצוות - מביעים חום ואהבה, נוקשים ...

- שפה - עושר שפתי של הדמויות המטפלות, האם מדברים אל הילדים בגובה העיניים (דו משמעי), האם פונים אל הילדים ב"תינוקית" מוגזמת או בשפה "רגילה" וחיננית ?...

- האם אנשי הצוות מהווים מודל הולם להתנהגות וערכים ?

- טמפרמנט הגננת בעת הביקור בגן - חייכנית,חיונית, עצבנית, כעוסה, לחוצה...

- מה קורה אם שאר הילדים בעת ביקורכם - האם הגננת מתייחסת לילדים-
בוכים אשר פונים אליה / ילד נופל... או שממשיכה בשיחה עימכם ומתעלמת ?
כיצד מגיבה אליכם ולילד שזקוק לה באותו רגע -
.
- עד כמה מאפשרת הגננת לכם כמתרשמים להפריע את הפעילות
השוטפת בגן ועד כמה שומרת על גבולות ע"מ לא להפריע את שגרת
הילדים הנוכחים בגן - (לילדים זו עשויה להיות הפרעה/ הסחה/ שבירת שגרה...)

- מה פער הגילים בין הילדים - - אין כל חובה בהומוגניות מוחלטת, הפרש של עד שנה
וחצי מפרה ומעשיר.

- סדר מול כאוס - האם מסודר מידי או מבולגן יתר על המידה - תחושת אי נוחות, כאוס
רגשי וחוסר שלווה בעבור הילדים

- יחס מספרי ילדים דמויות מטפלות

- האם הגן עשיר במשחקים ומוקדי למידה רלוונטיים לגיל?
בהתאמה לגיל : מראה, משחקים גדולים וצבעוניים, השחלות גדולות, בובות
(שלמות- ללא איברים חסרים), ספרים... וחומרי יצירה מתאימים.

- האם מרחב הפעילות מספיק מרווח ועם זאת אינטימי ?

- האם הגן מהווה דגם לבית מבחינת התחושה והחלוקה לפינות פעילות (כמו למשל : פינת
מנוחה, מטבח ויצירה).

- האם קיימת גישה ישירה לחלק מן המשחקים - ע"מ לגרות, לעודד למידה והתנסות ולפתח
עצמאות

- חצר : האם : רחבת ידיים,מוארת, מתקנים בטיחותיים ויציבים, מגוון, צבעים,
ללא ארגז חול (מסוכן! דורש תחלופה והייגנה יומיומית),ללא בריכת מים ,אין חפצים
ישנים וחדים, מיקום עגלות...
אופן היציאה לחצר - מדרגות או יציאה חופשית ובטוחה במישור אחד ?

- תנאים להחלפת טיטולים : היכן מחליפים, כיצד, מי מחליף, כל כמה זמן, ערנות שלא
בשעות ההחתלה, האם יש משטח בטיחותי, סטרילי ונוח...?

- האכלה - היכן, תפריט, מה קורה לילדים שטרם אוכלים - היגיינה, אופי ואופן הישיבה- זמנים, מספר ארוחות, רהוט בטיחותי ותיקני , סכו"ם (כפיות!)...האם יושבים עם
הילדים לאכול תוך שימת לב או עומדים מעליהם, מסתובבים... - (המחנך כמודל,
בטיחות באכילה, אווירה נעימה, ונוחה.., כמה מאפשרים אכילה עצמאית גם אם כרוכה
בלכלוך - (חשוב מאוד להתפתחות מוטורית, תחושה, עין-יד...)

- האם נמנעים ממזונות מסוכנים - כגון נקניקיות, ביצים (סלמונלה והרעלות) האם
מקפידים על אופן חיתוך של ענבים, מלפפון... למניעת חנק, התייחסות לממתקים...

- ריח בגן - אי קיום ריחות תחב, עובש או ריחות חריפים אחרים.

- רמת הבטיחות - תשומת לב ל :חומרי ניקוי מאוחסנים שלא בקרבת או בגובה הילדים,
משחקים מסוכנים - שניתן לבלוע, רעילים..., פינות חדות, ציוד בטיחותי ובעל תו
תקן - כסאות, שולחנות, מרווחים בין מעקות (אם יש), חשמל - כיסויים ראויים, מרחק
מהילדים, תשומת לב...

- מטבח - כמה מבודד מהילדים, מהי רמת התחזוקה והניקיון ויכולת הגישה של
הילדים, טיב המזון ומקורו... בטיחות, בטיחות, בטיחות !

- תחזוקה הולמת של המקום הפיסי וניקיון.

- האם קימות הפסקות לצוות במהלך היום - עישון...

- ה מ ל צ ו ת ! שימו לב כי להורים שונים דעות שונות לכן עליכם לברור ולגבש דעתכם
על סמך הדברים החשובים לכם, לפתוח ולשאול באם דבר מה מטריד אתכם ולבדוק את
הפתיחות של הצוות להשיב ותוכן התגובה.

- האווירה הכללית בגן - רגוע, לחוץ...

- הילדים השוהים בגן - מטופחים, מנוזלים, בוכיים, מחויכים...
לשים לב : לא כל ילד בוכה מעיד כי הגן לא טוב ! ילדים מאושרים מעידים על טיב הגן!
ילדים מכורח התפתחותם מנסים, מתנסים, בוחנים וניצבים בפני אתגרים, דחיית
סיפוקים... המהווים אימון חיוני וחשוב בתחומים שונים שלעיתים מלווה בבכי או
בחוסר שביעות רצון.


- התייחסות לבריאות והתמודדות עם מחלות (אישורים רפואיים, מה עושים כשמתגלה
ילד חולה...).

- לשים לב האם לא שותים שתייה חמה ליד הילדים ?

- בטחון - נעילת/ סגירת דלת הכניסה/ שער, זרים, האם נותנים את הילדים רק להורים
ולמורשים לכך מראש מטעמם ?

- תרופות מחוץ להישג ידם של הילדים, ארון עזרה ראשונה, מה עושים בשעת חרום - האם
יש רכב זמין, כסא בטיחות ובעל רישיון נהיגה - מי מפנה חלילה בשעת הצורך...?

- טמפרטורה בגן ועזרי חימום/קירור - מזגן /מאוורר מוגבה ובשום פנים ואופן לא תנורים חמים, נמוכים ומסוכנים.

- תכנים , חוגים ופעילויות ואופן העברתם . האם מעניקים ערך מוסף ואיכותיים? מגוון ?
האם מקנים לילדים את אהבת הלימוד ומעודדים סקרנות והתנסות או מעמיסים תכנים
מבחוץ פנימה - כמה חובה - עבור הילדים או ההורים - כמה מאפשרים יכולת ביטוי,
אי עשייה ובחירה לא לקחת חלק בכל פעילות - (חשוב מאוד להתפתחות הילדים הבוחנים
את הגבולות, למדים אודות כבוד, כיבוד רצונות, אפשור, למידה מרצון, גילוי וגרויי
ועוד ערכים רבים נוספים).

- מתן מקום למעורבות ההורים, שיתוף במתרחש ויכולת הבעת דעה .

- שימוש בשפת ה"כן" על- פני ריבוי "לא" ו"אסור" ו"אל"...

- כמה ניתן מקום להתמודדות ולמידת עצמאות - רכישת כלים קריטיים לחיים

- פרק הזמן בפועל בוא נמצאים בעלי הגן / הגננת.

- התייחסות לגבולות, סדר יום והרגלים - גמישות,חוסר סדר מוחלט, נוקשות....

- הגישה החינוכית - מומלץ : בגובה העיניים, המון... עידוד, הארת החיוב בכל ילד,
התנסות, למידה תוך גילוי חוויתי, אפשור עמידה מול אתגרים והתמודדות, הקשבה לצרכי
הילדים, המסרים המועברים ונאמרים על-ידם, הקשבה מעבר לנאמר, הדמויות המחנכות
כמודל, העשרה, מסירות, קבלה, אפשור, חום אנושי, האם מכינים את הילדים לחיים
ומעניקים להם מקום להתנסות ואימון תוך עידוד וחיזוקים ?


זה הכל וזו רק ההתחלה... בחרו את המקום שיד ביד ילך עימכם, בעל נכונות ואהבה גדולה,
כזה שיעניק לכם שקט, שלווה והרבה בטחון, שהריי גם כך להורה תפקידים וכובעים המון...
ברגע שבחרתם תסמכו ותהיו בטוחים, התחושה תעבור מהר מאוד גם לילדים,
הפרידה תהיה קלה יותר וגם ההשתלבות,תעניקו לילדיכם מתנה גדולה,בהורות כמו בהורות...

המון... בהצלחה !
בברכת הורת קלה, מהנה ויצירתית,
מירב אגם גבריאל.

כל הזכויות שמורות למירב אגם - גבריאל ©


מירב אגם גבריאל

" הורים ונהנים "

BA פסיכולוגיה וחינוך
יועצת ומנחה מוסמכת בתחום הורות ומשפחה
מאמנת משפחתית ואישית
מנהלת גן ילדים פרטי - "משפחתון אגם" בנווה סביון
מרצה ומנחה אנשי מקצוע בתחום החינוך, ההוראה וההנחייה
רעייה ואם

AGMERAV@GMAIL.COM 052-2935798
http://horimvnehenim.blogspot.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב