דבר... אמור... ואמרת
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

דבר... אמור... ואמרת 

מאת    [ 22/03/2009 ]
מילים במאמר: 1144   [ נצפה 2269 פעמים ]

 
 

בס"ד

בפסוק הראשון בפרשת אמור נאמר...."אמור אל הכהנים בני אהרן ואמרת אליהם",

אנו רואים ההבדל בין הביטויים דיבור לאמירה.הארוך והקצר.

 

דבור - מבטא את המושג הקצר, הוראה כללית, מבהיר מושג קצר.

אמירה - מבהירה את הבאור הארוך יותר של כל אמירה המביא לידי הבנת

הלב. האדם המדבר מבטא רעיון הקיים במוח המעוגן בחשיבה.שהרי הפה הוא צינור המחשבה,

. האומר - מוסר דברים מהותיים, הוא מעביר רעיון ללב אחר, מפתח רעיון בשלמות. לכן נאמר בעשרת הדיברות דיבור המבטא ביטוי קצר ונמרץ של המצוות.

האמירה - היא הביאור השלם המורחב כפי שמופיע בתורה שבע"פ. הרש"ר הירש מבהיר כי כי התנאים במשנה היו קצרים בדבריהם והעבירו את ששמעו מקודמיהם לעמיתם האמוראים, לא רק מעביר את ששמע, אלא מבאר הדברים.

 

הפסוק אמור אל הכהנים בני אהרון, מבהיר להם כי היותם כהנים נובע - נתון להם

מלידתם, הכהן נולד ומתחנך לתפקיד זה לכל תוכן חייו יש ייעוד להיות כהן. כך הם וכך

עליהם לחנך את בניהם.

 

רשי מבהיר לנו את שנלמד במסכת יבמות קיד א', אמור ... ואמרת... להזהיר גדולים על

הקטנים, שהרי לגדולים יש אחריות וחיוב להשגיח ולהזהיר את הקטנים, ללמדם פרקי

תורה ומוסר, לחנכם להיות יראי שמים ולהזהירם מה מותר ומה אסור.

 

הרב מרדכי אליהו מסביר שיש באור אחר, להזהיר גדולים על הקטנים אינו מלשון "אזהרה",

אלא מלשון זוהר, כמו "מזהירים כזוהר הרקיע", אם האב נותן דוגמא לילדיו במעשיו, כאשר

האבא שומר ומקיים המצוות בזהירות יתירה, בכך הוא מאיר ומזהיר גם על הקטן. אסור

למבוגר, לאבא לבקש מילדיו הקטנים לבצע דברים האסורים במלאכתם בשבת. ההורים

משמשים דוגמא חיה ונושמת במעשיהם אל מול ילדיהם. כפי שאומר החפץ חיים על דברי

לשון הרע "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב". יש להרגיל את ילדינו שלא לדבר

לשון הרע ורכילות נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה. סור מרע ועשה

טוב בקש שלום ורודפה!

 

אסור להורים לשקר לילדיהם שמא המה יתרגלו לדבר מרמה שהרי הקטנים מבינים מיד

אם משקרים להם, והמה יכולים להסתגל לחיים שיש בהם שקרים. אל לנו להבטיח לילד

פרס או שי על מעשהו אם אין אנו מתכוונים לעמוד בדיבורינו.

 

ידוע המקרה עם אשתו של רב שהייתה מצערת אותו ועושה תמיד ההיפך מרצונו, כשהיה

מבקש שעועית היתה מכינה לו אפונה, כשגדל רבי חייא - בנו, היה מבקש מאמו להכין

את ההפוך כדי שתיתן לאביו את שאוהב הוא, אביו שפתאום גילה את "חכמתו" של בנו

הוכיח אותו על מעשהו, כדי שלא יעשה כן, שלא יוציא דבר שקר מפיהו.

מצוות החינוך מוטלת על ההורים האב והאם, יש חשיבות להורים להצמיד חברים טובים

לילדיו, שהרי אנו יודעים מידת השפעתם הגדולה של החברים על חבריהם, לכן הסביבה

החברית חשובה ביותר.

 

אנו גם יודעים כי ילדים מסוגלים להעשיר מוחם ולפתח כישרונותיהם כבר בהיותם

צעירים ,האוצר הלשוני למשל תלוי מאד בהורים ששפתם עשירה, הידע בתורה ובמצוות,

יידע עולם תלוי אף הוא בהורים המקנים לילדיהם יידע.

 

פסח למשל הוא חג המשפחה, הנקרא חג החינוך, ליל הסדר מכיל שפע של

רעיונות דידקטיים בהם ההורים נוטלים חלק, כמו שאילת שאלות מתמטיקה, היסטוריה

משחקים ופיתוח הזכרון,

הרב יובל שרלו כתב על חשיבות ההורים המלווים ילדיהם למדורת ל"ג בעומר בעיצוב ובחינוך ילדיהם במדורה.

שילוב הילדים בכל העשיה התורנית בחגי ישראל במסגרת חינוכית ערכית וחברתית משלבת וגורמת לכל שלב היבט חינוכי.

כך בחג הסוכות בבניית הסוכה, ברכישת ארבעת המינים, בברכות ובכל שמחת החג.

וכמובן בכל שאר חגי ישראל, שבועות, ראש השנה, יום הכיפורים, וחנוכה- בו הילדים שותפים אמיתיים לכל שמחת החג.

אפשר לצאת לבלות עם הילדים במדורה לתת להם לארגן לבצע ולשמוח, ואנו כהורים עומדים מן הצד ונהנים ואפשר, אפשר להיות מעורבים עם ילדינו שלנו כדי לעצב דמותם הרוחנית, והחברתית, החגים הם הזדמנות נפלאה להיות מעורבים חינוכיים בכל הקשור לשילובם המעשי של ילדנו בחגים.

ראוי למשל להבהיר לילדנו כי המדורה הבוערת מעצים, הרי חובה עלינו להקפיד שהעצים לא יהיו גנובים, אנו ההורים חייבים להבין שהאחריות לחינוך ילדנו הם על כתפינו, מעשינו שלנו, הדוגמא האישית בכל חשיבה שיש עימה אתגר חינוכי שישפיע מאוד על ילדינו בהתנהגותם באופיים ובאישיותם לעתיד.

כפי שציינתי בכל רגע, בכל יום, ובעיקר בשבתות ובחגים חייבים ליצור שיחה ויחס אישי עם כל ילד, לחברו אלינו ולהראות לו את הדרך הנכונה, ילדים יושפעו מאוד מאיתנו אם נהווה עבורם אתגר אנושי חברתי וחינוכי.

ל"ג בעומר, המדורה למשל מהווה עבור הילדים אירוע מרתק ושמח, זו יכולה להיות הזדמנות להתחבר אליהם ולהנחות אותם בדרך הישר.

כדאי להקנות כלים ורעיונות לחינוך נאות, כדור ההצלחה החינוכית נתון בידינו וככל שנתכנן הדרך, הנתיב הנכון כדי להעבירו לילדינו, הרי החדירה פנימה לתוך ליבם של הילדים תהא בעוצמה.


    • 

    הבה נבדוק יחדיו מי ומי במדורה כדי שלא יפגעו חברים.


    • 

    האם הוזמנו תלמידים חברים, עולים חדשים, שכנים.


    • 

    האם העצים אינם גנובים?


    • 

    מיקום המדורה- מותר? שטח ציבורי ראוי?


    • 

    האם בסיום- מכבים כיאות את המדורה?


    • 

    המזון שניתן ומחולק במדורה- כשר מכל הבחינות?


    • 

    היש דברי תורה במדורה?


    • 

    ראוי לשלב שירה, מוסיקה, אומנות דרמה, תרבות.


    • 

    האם השכנים סובלים?


    • 

    לאלה הנשארים ערים במדורה עד שעות הבוקר המקודמות, הם שבים לביתם נעשה ללא הפרעה לשכנים?


    • 

    ראוי שהילדים יתייעצו עם ההורים המבוגרים על תכנים, אופי, תרבות והכל..


    • 

    ראוי להציע להם מיגון משחקים לבילוי בעת המדורה לראות שהכל חיובי.


    • 

    צריך להשרות אווירה של שמחה ואושר- אך עם גבולות.


    • 

    "השותפות" מהווה מילת מפתח בהצלחה, כך בונים חברה אנושית חיובית וערכית.


    • 

    מותר להורים להכין "הפתעות" הגורמת לשמחה.


    • 

    ראוי לעודד יצירתיות בתכני המדורה.

כן... כן... אפשר להפוך את מדורת ל"ג בעומר לארוע נעים בו מבעירים אש ...אוכלים תפוחי אדמה... וניתן להופכו לחג שמח ונחמד המשולב בערכים חנוכיים. מותר כמובן להקשיב לרצונות של ילדים, להפיח בהם רוח איתנה של שמחה ויצירתיות עם גבולות, לנוע, להתקדם, לחדש, ולהציב יעדים ברורים שאין לעבור אותם.

חג הסוכות למשל , חג בו מכינים הסוכות במשך מספר ימים הכולל בניה , קישוט יצירתי,קניית ארבעת המינים, סעודה משפחתית והמון ...המון הכנסת אורחים---אושפיזין. חג נפלא בו ניתן לשלב כל הילדים בחשיבה ובעשיה, לזמן חברים , ליצור אהבת אדם ולהפיח שמחה וגיל בכל ילדינו, השיתופיות של כל הילדים היא מקור גאווה למשפחה ולילד באופן אישי.

ניתן לחנך בו ובעוצמה-יחס ,כבוד ,אהבה, שייכות, אומץ לב, כשרונות, העזה יצירתיות , פיתוח הדימוי העצמי וביטחון. הכל תלוי בנו ההורים.

החינוך הוא תהליך איטי ומבוסס על חשיבה שלנו כהורים - כל הזמן.ראוי לנצל כל חג, כל ארוע לשיתופיות שלנו עם ילדינו-ולחשוב יחדיו שני ההורים, באילו כלים ורעיונות ראוי לשלב בחג המסוים -כדי להקנות לילדים הרגלים של חינוך נאות. כדור ההצלחה החינוכית נתון בידינו- וככל שנתכנן הדרך- הנתיב הנכון כדי להעבירו...למוסרו...לילדינו, הרי ההפנמה ההטמעה החדירה פנימה תהא יותר עמוקה לליבו של הילד,העוצמה תגדל בחן בכבוד בזקיפות קומה ותיושם במוח הילד, או אז היא תהפוך לחלק מדמותו החיובית והמצליחה.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב