משמעות הנתינה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

משמעות הנתינה 

מאת    [ 22/03/2009 ]
מילים במאמר: 845   [ נצפה 3452 פעמים ]

 
 

משמעות הנתינה

הנתינה של הגברים ושל הנשים?! היש הבדל?

פעולה מבורכת משמעותית וחשובה לקיומו של עם ישראל הנצחי היה בבניית המשכן במדבר.

מייד עם יציאתם של עם ישראל ממצרים והפיכתם מעבדים לבני חורין, תוך כדי בניית עם המקבל תורה המלווה בקיום מצוות הלכה למעשה, משה נתבקש לבנות משכן כפי שמצוין "ושכנתי בתוכם", משכן הנבנה לתפארת במדבר והנשמר לכל אורך הדורות.

התורה בחומש שמות מתארת חשיבות החכמה בבניית המשכן... "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה". התורה מדגישה נתינת החכמה לבעלי החכמה- לבעלי הפוטנציאל של החכמה שבתוכם- מוסיפים חכמה- שידעו לבנות את המשכן. בספר דניאל כתוב "יהב חכמתא לחכימין".

בני ישראל התבקשו לתרום- לתת משלהם לבניית מקום קדושה, הם נתבקשו לתרום שלוש תרומות, מחצית השקל למפקד, מחצית השקל לבנייה ותרומה נוספת כל איש אשר ידבנו מליבו.

לתרומה- לנתינה יש משמעות עמוקה, האדם כלול בעם ישראל רק אם הוא נותן, הנתינה מאפשרת ספירתו והכללתו של האדם במסגרת העם, הנתינה צריכה להיות משמעותית לכל אחד ואחד, "השלמות" מתבצעת רק עם הנתינה של אחרים, "השקל" יהיה מלא, רק לאחר יצירת חבורה בנתינה היהדות מדגישה מאוד חיי חברה ובניית ערבות הדדית ואהבת הרע מאז ועד היום.

הנתינה מהווה מצווה מאוד חשובה אך לה אין ערך אם אינה מחברת בין אנשים ומגבשת קבוצה- חבורה. כדי ליצור דבר שלם צריך שהוא יהיה בנוי מכמה חלקים, שהרי כל אחד תורם-נותן.

הנשים היו אף הן שותפות לבניית המשכן, כפי שמצוין בשמות ל"ח, כ"ה-כ"ו "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו...", "וכל הנשים אשר נשא ליבן אותנה בחכמה טוו את העזים".

מדגיש הרש"ר הירש שקיים הבדל מהותי בין הגברים והנשים. הגברים נתנו התרומה- הביאו חומרי גלם או חומרים המעובדים על ידי האחרים, אך הנשים תרמו ועשו את המלאכה... הזדרזו הנשים לטוות במו ידיהן והן שמחו בעבודת עצמן למען מפעל המשכן.

הייתה בהן החלטה שאליה נשאן ליבן, רובן ככולן היו מאומנות במלאכת יד הרי הן הזדרזו להכין את הבדים הדרושים להתקנת יריעות הפאר של המשכן, או אז הנשים החכמות שביניהן בחרו להתקין את יריעות העזים, אמנם הן היו פחות מפוארות אך היו הם חיוניות למען שמירת מכלול המשכן שזה היה עיקר האוהל. הן הוכיחו לדברי הרש"ר הירש את שאר רוחן ואת תכונת נפשן הנשית האמיתית. הן תרמו ועשו.. ביצעו את המלאכה שדרשה חכמה ורצון עז לעשות ... לבצע המלאכה. בפסוק כ"ט מודגש- "כל איש ואשה אשר נדב ליבם אותם להביא לכל המלאכה"... מודגש איש ואשה. אנו מודעים לדברי חז"ל המדגישים כי הנשים סירבו לתת תכשיטיהן לעשות עגל. כאשר נתבקשו לתרום להקמת המשכן כתוב: "ויבואו הנשים על האנשים". הן היו הראשונות לתרומה במקרים רבים אנו מוצאים את שיקול דעתה של האשה חכמה יעילה ונכונה. כך שרה בבקשתה מאברהם להוציא את הגר, בהמשך מורה הקב"ה לאברהם "כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה". רבקה אף היא מפגינה חכמה ומנהיגות בתפקודה אל מול יעקב ועשו. מרים מתגלה כמנהיגה מעולה בהוכיחה את אביה שגזרתו גדולה משל גזרת פרעה, בזכותה החזירו כל הגברים את נשותיהן. הנשים לא הסכימו לפרוק תכשיטיהן לעשיית העגל. במשלי מצוין הפסוק הנפלא "חכמת נשים בנתה ביתה". האשה מקימה ושומרת על איכותו של הבית היהודי מאז ועד היום. הנשים לא היו שותפות למעשי המרגלים ואף לא לקריאת העם "ניתנה ראש ונשובה מצרימה". כמו גם בנות צלפחד הדגישו חכמה בבקשותיהן ולכן נאמר מפי ה': "כן צלפחד דוברות..."

חינוך ילדינו בשנים האחרונות נתון בעיקר בידי הנשים שהרי רוב המורות נשים הן ובדורנו שלנו אף המנהלות רבות הן במערכת החינוך כפי שלא היה מאז ומעולם. כך המצב גם באקדמיה רוב הלומדים כיום לתואר ראשון ושני הן נשים, עדיין לא בתואר השלישי ועדיין לא בקרב המרצים באוניברסיטאות.

החינוך של הילד, עיצוב דמותו והשכלתו מוקנות לו מבית הספר והבית משני המקומות הללו פוגשים הילדים ברוב שעות היממה את הנשים, מורות ואמהות. ככל שהנשים חכמות, נבונות ומשכילות יותר הן יכולות להעניק חינוך מעולה יותר לילדנו.

ראיתי פירוש נפלא ומדהים כנגד לימודן של נשים, שהרי נאמר: "כל המלמד בתו תורה כאילו מלמדתם טפלות", אומר על כך תמיד חכם, "כל שאינו מלמד בתו תורה... "ממש" מלמדן טפלות ולא כאילו מלמדן טפלות".

אנו יודעים שמאז ומתמיד ובמיוחד בדורנו יש חשיבות עצומה להשתמש בשכל וברגש, לשלב שתי האינטליגנציות בכל מעשי ידנו. היהדות בכל מצוותיה מדגישה חשיבות השילוב הנפלא של I.Q ו- E.Q חייב אדם לקובע עיתים לתורה ללמוד להשכיל ולהרבות בקיום מצוות, אך חשוב לזכור כי מחצית מהמצוות הן בין אדם לחברו... "ואהבת לרעך כמוך"... "עזוב תעזוב עמו"... ושפע מצוות הנתינה, התרומה והעזרה לזולת הן מצוות המוסיפות אחווה ורעות בין הנשים ולאו דווקא השכלה רחבה. אנו מודעים לחשיבות הכנסת אורחים- שהיא גדולה וחשובה מקבלת פני שכינה. מי שמטפח יותר חברות ידידות, עזרה לזולת, נתינת צדקה ועשיית חסד הן הנשים יותר מהגברים. כאשר נבדוק כמה נשים מתנדבות במפעלי הצדקה הרבים בארצנו נמצא כי רוב המתנדבים הן מתנדבות. נשים הן.

כאשר דופקים על דלתות הבתים לקבלת הצדקה מתברר שהנשים מעניקות יותר צדקה אך בעיקר מעניקות יותר אנושיות, רגש, אמפתיה ונחמדות. במקרים רבים הן מצרפות לצדקה גם כיבוד קל, כאשר מקבל הצדקה מברך את הנותן הצדקה "תהיה בריא" הגבר אינו מגיב. האשה לרוב משיבה "שתהיה גם אתה בריא".

האשה משלבת בעוצמה רבה יותר שכל ורגש מאשר הגברים מותר ראוי וחשוב שהגברים יבינו התנהגותן המרשימה של הנשים. מאז תורתנו הקדושה מאז בריאת האדם הראשון דרך האבות ודרך יציאת מצרים ועד היום יעריכו זאת ויכבדו התנהגותן החכמה והמרשימה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב