דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ה''שקלית'' כמשל 

מאת    [ 22/03/2009 ]

מילים במאמר: 411   [ נצפה 2275 פעמים ]

התעמקות בפעילות המקצועית של אחד הגופים הגדולים ביותר בשוק הבנייה הישראלי, עלולה להיתפס כמאמר 'מטעם', ולא בכדי. על אף ההתמקדות בבנייה בבסיסי הצבא, מרכז הבינוי של צה"ל הוא אחד הגופים המשפיעים ביותר על האדריכלות הישראלית. שכן, לצורך ביצוע תפקידיו המגוונים, המרכז צורך את שירותיהם של מיטב האדריכלים, המהווים, בין היתר, צינור להחלפת מידע עם השוק האזרחי. מטרת המאמר הזה היא איפוא, לאפשר הצצה אל עולם האדריכלות שמעבר לגדר, תוך הבלטת הפן היצירתי המתפתח שם בשנים האחרונות.

מרכז בינוי הוא גוף מינהלתי/הנדסי שתפקידו לרכז את כל פעולות הבינוי בחילות היבשה. כגוף מינהלתי, מרכז הבינוי אחראי על בחינת הצרכים ובדיקת האומדנים התקציביים במסגרת האילוצים והתכתיבים של צה"ל. כגורם מקצועי הוא מהווה סמכות עליונה המגבשת את מדיניות הבינוי, יוזמת את תיכנונה ומפקחת על ביצועה. במסגרת זו המרכז עוסק בגיבוש תורת ההנדסה התשתיתית קרי, הגדרת הסטנדרטים הנוגעים לכל אחד מסוגי המבנים, ובכלל זה חומרי הבנייה, האיבזור והשטחים הדרושים לכל פונקציה, בהתאם לייעוד ולסדרי הגודל.

המפקדה הראשית הממוקמת בתל-אביב מתפקדת באמצעות ארבעה מרחבי משנה - מרכז, צפון, דרום ומטכ"ל. במקביל למרכז הבינוי של חילות היבשה, קיים גם מרכז בינוי של חיל האוויר, וענף בינוי של חיל הים.

כגוף המכתיב את האילוצים, מנחה את התכנון המתבצע על פיו, ומפקח על הבנייה המתבצעת בפועל, מרכז הבינוי אמון על המצאת פתרונות בדוקים, יעילים ועדכניים, כאשר מושג המפתח הוא "ריכוזיות", המושגת באמצעות סטנדרטיזציה, על היבטיה החיוביים והשליליים. לאור העובדה שבסיסי הצבא משמשים רבבות אנשים המבלים בהם את מרבית זמנם - עובדים, מתאמנים, אוכלים, ישנים, וצורכים מתקני פנאי - מרכז הבינוי חייב להתייחס לכל היבטי האדריכלות, בין אם מדובר במבנה בעל ייעוד צבאי מובהק, או במבנה רווחה. ההכרה הזאת חודרת בשנים האחרונות לתודעת המתכננים ומפיחה בבנייה המתבצעת בצה"ל מידה לא מבוטלת של יצירתיות.

מטבע הדברים, המימד היצירתי בולט, קודם כל, במבני הרווחה - בתי כנסת, מועדונים, אולמות הספורט והקנטינות, אולם השפעתם מחלחלת בהדרגה גם אל המבנים האחרים - מתקני אימונים, משרדים, חדרי מבצעים, מגורים, והשירותים השונים.

על רקע זה ראוי להבליט את העובדה, שבעוד שהיזמות הפרטית משחרת לפתרונות זולים, שאת מחירם משלם בסופו של יום המשתמש, בעלות התחזוקה ובבלאי מואץ, צה"ל הוא, אולי, היזם היחיד שחייב לקחת בחשבון גם את תחזוקת המבנים לאורך זמן. המשמעות הפרקטית היא שאיפה מתמדת לתכנון מרוסן, השואף לפישוט טכנולוגיית הבנייה, ניצול חומרי בנייה חדישים, והתייחסות עניינית לגורמי האקלים.

בראש מרכז הבינוי של מפקדת חילות היבשה עומדת כיום אל"מ עפרה רהב, אדריכלית בעלת תואר שני, שניחנה בהשקפת עולם פתוחה ומשוחררת מתפיסות עולם מיושנות. מפקדת שמאמינה ש"למבני הצבא יש גם ערך חינוכי, משום שכאן הנוער מגבש את דעתו על החברה על כל מרכיביה, ובכלל זה על ערכיה האדריכליים".
אדריכל ד"ר עמי רן
עורך ראשי.
אדריכלות ישראלית
http://www.aiq.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב