שיווק - להיות שונה ולא משונה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

שיווק - להיות שונה ולא משונה 

מאת    [ 19/03/2009 ]
מילים במאמר: 528   [ נצפה 1738 פעמים ]

 
 
בספרם המדובר של פרופ' צ'אן קים ופרופ' רנה מובורן "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול" פורשים השניים את משנתם לחשיבות הגדולה ביצירת בידול ופתיחת פלחי שוק נוספים שהמתחרים אינם נמצאים בהם. לגישתם, פלחי השוק הקיימים הם מעין אוקיינוס עקוב מדם המצריכה משאבים מרובים להשגת רווחיות. המטרה אם כך, פתיחת אוקיינוס כחול שבו מצוי פלח השוק החדש, שיצרוך את המוצר הקיים שלך לאחר ההתאמה וכך תוכל להיות לבדך בתחילת הדרך. הספר מעמיק וחכם ושוטח משנה סדורה על החשיבות בביצוע פעולות אלו ועל שיטות היישום.

חשיבה זו היא נועזת בגישתה ומצריכה מבעל העסק ללכת כנגד הזרם "ולייצר" פעילות חדשה השונה מכל מה שהתקיים עד כה, היא נוגדת את ההתנהגות האנושית השואפת להתמיד במקום מוכר וידוע ולא לפרוץ אל החדש והנסתר.

בשיווק מוצר מציב הפרסום 2 מטרות טרם הקנייה:

שכנוע - בניית העדפה.
ידוע - חיזוק צרכים ורצונות קיימים, העברת מידע ויצירת מודעות

פעולות אלו מחויבות בשיווק כל מוצר. לעומת זאת, כאשר אנו מייצרים פעילות שונה או אם בידנו מוצר בלעדי, שלב השכנוע מתעמעם (אין לך מתחרים) ושלב הידוע מתחזק (יצירת מודעות למוצר "החדש")

כשאתר הומלס (Homeless) עלה ברשת האינטרנט, פרסום דירות למכירה והשכרה היה קיים שנים במדיה הכתובה, כניסה לפלח השוק הגולש באינטרנט ומשתמש בו ככלי לחיפוש מידע יצר תנועה רבה ובאזז שיווקי גדול, הרעיון אותו רעיון, חשיפת מידע מאורגן בפני הלקוחות, הכניסה לאינטרנט יצרה את האוקיינוס הכחול של הומלס, המתחרים שלו (משרדי תיווך, דפי זהב, עיתונות מקומית וארצית) לא היו רלוונטיים, הם פשוט לא היו שם, הם המשיכו להלחם באוקיינוס האדום.

כשחברת ORBIT פרסמה את גומי הלעיסה, צוין בכל מודעה באותיות קידוש לבנה שמסטיק אורביט מוריד את החומציות בפה, פלח השוק שעניין הבריאות חשוב לו נהר אחר המסטיק "הבריאותי", להשכלה כללית, לעיסת נייר מורידה את החומציות בפה, המתחרים פשוט לא ציינו זאת והם המשיכו להיאבק ביניהם על פלח שוק המעדיף טעם וצבע. כאן הפרסום יצר את המודעות באמצעות העברת מידע והליכה נגד זרם הפרסום הקיים.

בתחום הביטוח, אסטרטגיה זו מובילה מהלכי שיווק חשובים בגריפת פלחי שוק בעלי צורך ייחודי בביטחון שעד היום לא ניתן להם מענה, לדוגמא: ביטוח רגליים לדוגמניות על, מיתרי קול לזמרים, מחשב נישא לנוסעים לחו"ל וביטוח מיוחד לתרמילאים במזרח.

מרי קיי קוסמטיקס (Mary K Cosmetics) הפכה לאחת מחברות הקוסמטיקה הגדולות בארה"ב (750,000 דיילות יופי המגלגלות מחזור של 3.5 מיליארד דולר בשנה) לאחר שהחלה למכור מוצרי קוסמטיקה מבית לבית, בניגוד לשאר החברות שהציבו את מוצריהן על המדף.

ואם בענייני קוסמטיקה עסקינן, קוסמטיקאית רבת תושייה גילתה במקרה שקרם הלחות שברשותה אוטם היטב את אזור המגע בין המשקפת לעור הפנים וייעדה את המוצר לאופנוענים וצוללנים.

ביזמות עסקית עומדות בפנינו 2 אפשרויות עיקריות, האחת - יש בידנו מוצר, עלינו לאתר את פלח השוק שיצרוך אותו (סיכון נמוך - סיכויי רווח סבירים), השנייה - אין בידנו מוצר, עלינו לאתר פלח שוק המחפש מוצר ועלינו ליצור אותו (סיכון גבוה - סיכויי רווח גבוהים).

על משקל זה דרך הביניים מאפשרת לבעל העסק להינות מכל העולמות, טול את המוצר הקיים שלך, אתר קהלי נישה שיכולים למצוא בו תועלת והתאם את המוצר עבורם (שירות יוצא דופן, אריזה מתאימה, מיקום שונה וכו') ציין במפורש את קהל היעד שאתה פונה איליו ופתח את האוקיינוס הכחול הגדול שלך.

עסק מעיז החושב שונה ממתחריו יוצר שינוי וכופה אותו על האחרים, כך הוא מוצא עצמן משנה דרכם של אחרים על פי תפיסתו. לסיכום, פעלו כדי להיות העסק השונה ולא הכפוי שהפך למשונה.



* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב