דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורים כמנהיגים-מחנכים 

מאת    [ 19/03/2009 ]

מילים במאמר: 1338   [ נצפה 3466 פעמים ]

בס"ד

פרשת אמור בספר ויקרא מדגישה בפסוק הראשון אמירה כפולה "אמור ואמרת", התורה מדגישה אמירה זו כדי להבהיר, שהאדם צריך להתאמץ לעיתים ולבצע משימות אשר עשייתם תלוייה ברצון האדם ולא כמו עשיה רגילה שהיא מציאות טבעית ברורה וקבועה. הרש'ר הירש בפרושו מבהיר את משמעות "האומר", שבכך הוא מוסר דברים לזולת, הוא מעביר רעיון ללב אחר, מבארו ומפתחו בשלמות, אמירה מביעה שלמות.

הכהן בפרשה זו נולד ומתחנך להיות כהן , אך תפקודו החשוב כולל גם חינוך ועיצוב בניו -להיות כהנים. לכהנים יש אחריות נוספת על עמלם הקדוש בבית המקדש. עליהם לחנך ילדיהם על פי כל החוקים והמשפטים להיות כוהני העתיד. כפי ששנינו בברייתא " אמור ואמרת להזהיר גדולים על הקטנים" (יבמות קי"ד ע"א ) ציטוט מתוך רש"י.

התורה מלמדת אותנו שמטרתה העיקרית לחנך את האדם להיות אדם , זה הקו האופייני של תורת ישראל היהודית, ללמוד, להשכיל, להיות חכם, אך לשלב גם גמילות חסדים, חיי חברה ואהבת האדם.

קיים הבדל גם בין דיבור לאמירה. הדיבור מבטא רעיון קצר, החלטי וברור. האמירה מבהירה שלמות, מוחשיות, הבנה מעמיקה וכניסה לפרטים.

צריכים אנו בחיינו, לשלב דיבור ואמירה, חוקים ברורים ,אך גם תוך הסבר הבהרות, כניסה לפרטים כדי שלכל אמירה תהא משמעות, או אז הנאמר ייקלט היטב ויוטמע.

ברור לנו , הורים ומחנכים, ,כי תפקידנו בעולמנו הסובב אותנו ממוקד בשני משורים ללמוד ולהשכיל, לקבוע עיתים לתורה, להיות חכמים ולשלב כל הזמן את המצווה החשובה והעקרונית ביהדות "והגדת לבנך"- כל שלמדנו -עלינו להנחיל לדור הבא-לבננו ולילדינו. משימת החינוך היא החשובה ביותר ביהדות ויתרה מזאת אין ערך לאדם הלומד ומשכיל ואינו מעביר ומטמיע בילדיו ובדור הבא את אשר למד.

חכמתו של העם היהודי לדורותיו נבע משילוב שני המישורים : הלמידה וההתפתחות האישית לצד הנחלת התורה והידע לדור הבנים.

חינוך הילדים מהווה מוקד בסיסי בחיינו-בעולמנו בכל עשייתנו, ולהורים חלק נכבד ומהותי בבניית עולם איכותי ומצויין, ככל שההורים יקנו לילדיהם חינוך מעולה, כך נזכה להגדיל תורה ולהאדירה, כפי שמוזכר בפרשת "אמור".

"אמור ואמרת"-להזהיר את הגדולים על הקטנים- ההורים צריכים לחנך ילדיהם ולעצב דמותם. הילדים הנמצאים בבית הוריהם נתונים להשפעתם הרבה של האב והאם בכל משפחה.

חובה עלינו ההורים ללמוד כמה עקרונות בסיסיים וחשובים בחינוך ילדינו על מנת שנצליח במעשה ידינו. להלן כלים ודרכים שיסייעו לנו בהצלחה במילוי משימתנו-חינוך ילדינו.

חנוך לנער על פי דרכו (קהלת)

חשוב לזכור, שכל ילד הינו בריה בפני עצמו, לכל אחד יש תכונות ,כישורים ויכולת אישית ולכן חשוב לאתר בכל אחד את דרכו האופיינית לו ולחנכו בהתאם לכך.

איתור נק' החוזק

כל ילד נולד עם תכונות שונות ואחרות, כדי לטפח ילד מצויין חובה להתמקד בפוטנציאל הקיים בכל אחד ,לאתר, למצוא נק' חוזק בהן הוא ניחן ולהעצימן יותר ויותר. בדרך זו רוכש הילד ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי והדבר יסייע בידו להתגבר על נק' החולשה שבו. הדוגמה האישית

כל חיינו אנו לומדים , משכילים ומתפתחים , אך גם לומדים מהאחר ומהסביבה.

חשוב מאוד שההורים או בוגרים משמעותיים בחינוך הילדים, יהוו דוגמא אישית בהליכותיהם, בהתנהגותם ובמעשיהם, בהבעות פניהם, ברוגע, בשקט, באמת וביושר.

הורה לומד-בניו לומדים

הורה קורא-בניו קוראים

הורה תורם -בניו נותנים

הורה מארח -לבניו יש חברים

הורה ישר -בניו ילדי אמת

הורה מתפלל ומברך - כך יעשו בניו.

והגדת לבנך

תורתנו מצווה עלינו ללמוד, לקבוע עיתים לתורה, להתפתח ולחדש, אך חובה עלינו לדאוג שכל החכמה שרכשנו תועבר לילדינו משום ו"הגדת לבנך" . חייבים אנו להטעין כל הזמן את המטען הרוחני , לחזקו ולהעצימו- כדי שיהא מה להנחיל לילדינו.

העידוד והמחמאות.

ככל שנמצא את כל הכלים והדרכים כדי לעודד ולהעניק יותר ויותר מחמאות, כן נזכה לראות בפריחתם של ילדינו. אל לנו להיות קמצנים במחמאות. ילד יתגבר על קשיים אישיים , יטפס על כל הר רוחני-גם אם יש קשיים אובייקטיביים בדרך, יגיע לכל פסגה רצויה רק ..רק...אם יזכה למילות עידוד ומחמאות. הסיוע הרגשי, הנפשי והשכלי יעזרו לו להתגבר על כל בעיה וקושי שבדרך להצבת המטרה.

הספרייה הביתית

חלק ניכר מהשכלתם ומהרחבת אופקיהם של ההורים נובע מקריאת ספרים, מקניית ספרייה מכובדת בביתם ובשימוש יעיל ורציף בקריאתם. ראוי שבספרייה המרכזית בסלון הבית יהיו גם ספרי ילדים ונוער. כדאי ללכת עמם לחנויות הספרים כדי לקנות יחדיו ספרים ולהרגילם בכך לחבב ספריות.

מומלץ מאוד שספרות הילדים יהא מקומם מכובד בספרייה, בדרך זו אנו מקנים משמעות לילדינו הקוראים.

שאילת שאלות

הלימוד, הקריאה, ההקשבה ורכישת כל מידע משפר ומגביר את הידע שבמוחנו. שאילת שאלות כל הזמן מהווה גורם מרכזי ההופך אותנו לחכמים. שאילת השאלות הופכת את האדם מחכם לנבון, מבין דבר מתוך דבר, מעגן את הידע במוחנו ומפתח בו משמעות עמוקה. ראוי שההורים יעודדו את הילדים לשאול כל הזמן- גם אם אין תמיד תשובה הולמת להורים. יחדיו ניתן לחפש בכל מקורות המידע את התשובות לשאלות. פסח הינו החג היהודי היחיד הנקרא חג החינוך- בגלל שפע השאלות המעוגנות בליל הסדר האיכותי והשמח.

לימוד מתוך חוויה ומשחק

ראוי שכל למידה תעשה מתוך שמחה וגיל, מתוך חדוה ואהדה. כלים אלו יוצרים לימוד מתוך חוויה המעוררת מוטיבציה, רצון עז, נחישות לנוע ולהתקדם .

המשחק הוא חלק מההצלחה.

חיי חברה

הבסיס האיתן והחשוב ביותר ללמידה מתוך שמחה, לחיות בכיף ובאושר הוא קיומם של חיי חברה, כיף לי בחיים אומר כל ילד -רק אם יש לו חברים טובים. ראוי שכל הורה יעודד ילדיו ליצור קשרי חברות נפלאים.

הדוגמה האישית שילד שחווה בביתו מפגש חברים להוריו, הדבר משמש את הלמידה החשובה ביותר בתחום זה.

הרי נאמר "שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה" ואף כתוב בפרקי אבות "קנה לך חבר", עלינו לעשות מעשים, לקנות חבר- בדמים, בכסף , בזמן, בכבוד, יחס ואהבה.

 

ראיית הטוב -והאופטימיות

בית שבו מחייכים, שמחים ומאושרים, תורמים ורואים בכל עשייה רק את הטוב- הוא בית אופטימי . אדם שגדל בבית אופטימי ומסגל לעצמו ראיה כזאת חי שנים רבות, שמח , מצליח יותר בעבודתו ומתגבר על כל בעיה שבדרכו מעלה. חינוך לאופטימיות להסתכלות ומיקוד בחצי הכוס המלאה פירושה התמקדות בכישורים האישיים. במשפחות אופטימיות משיגים יעדים ומטרות רבות.

ה"איך" חשוב כמו ה"מה"

צורת הדיבור, דרך העשייה חשובה באותה עוצמה כמו ה"מה". דיבור אל הילד תוך חיוך ורוגע, אושר ונועם חשובים ליצירת עולם יותר טוב ואיכותי .

במה לכל ילד

קיומם של שמחות בחגים ובמועדים ובעיקר מדי שבת -סביב שולחן השבת, יש לתת לכל ילד...לכל ילד..במה לדיבור, לשירה, לריקוד ולביטוי . בדרך זו מפתחים את הביטחון העצמי, הרצון להתקדם ולהעפיל מעלה.

יחס אישי

חשוב לבנות משפחה תוססת ומלוכדת, אהבת אחים, כבוד הדדי בין כולם. האחווה מלכדת וחשובה, אך באותה עוצמה יש חשיבות ליחס אישי לכל ילד ובכל גיל. ראוי להקצות מדי יום כ- 7 דקות לפחות לשיחה אישית עם כל ילד, לעודדו , לטפחו ולדאוג בכך לתחושת אהבה גדושה ומלאה.

 התמודדות עם קשיים.

ישנם ילדים "הסובלים" מקשיים אישיים. חשוב שהילד יחוש כי אמא ואבא שותפים לו בסבלו ובהתמודדותו אל מול קשייו. ההתמודדות חייבת להיעשות ברוח חיובית ובנימה אנושית ונחמדה.

 

ההורים יחד וכל אחד לחוד

אמא ואבא -שניהם, חייבים לשאת על גבם "האחריות לגידולם והעצמתם של ילדיהם" . האמא בדורנו -תלמידת חכמים, משכילה ותורנית שהרי היא נמצאת לעיתים שעות רבות יותר במהלך היום עם הילדים. היא ניצבת מול חינוך ילדיהם. חייב כל אחד מהם לשלב כישוריהם האישיים ולהנחילם לבניהם. שניהם יחדיו וכל אחד מהם לחוד צריכים למצוא את הכלים הטובים והיעילים כד להגביר עוצמתם של ילדיהם.

הילד בביתו חש ביטחון עצמי -כלי חשוב מאוד בהתקדמותו ובהתמודדותו אל מול עולם מרתק ומתקדם.

ההורים צריכים ללמוד פרקי מנהיגות ולהיות דוגמה מנהיגותית המשפיעה והמובילה את ילדיהם.

חובה על כל הורה להקצות "זמן" לטיפוח ילדיהם בבית , בשדה, בטיולים, בסיורים ובכל סוגי הקשרים האישים.

 

בהיותי מפקח במשרד החינוך היוו ההורים במוסדות שלנו "כלוקוחות" אמיתיים למערכת החינוך, המה היו שותפים אמיתיים לכל עשיתנו החינוכית וידעו פרקי חינוך בהם קידמנו את ילדיהם.

בזמנו בבקשתי מהורים לציין חמישה דברים בהם ילדיהם לוקים בחסר, מיד כתב כל אחד - כעשרים תחומים , אולם כשביקשתי לציין חמישה תחומים איכותיים וטובים בהם ניחן כל ילד, היו להם קשיים במתן התשובה.

 

עלינו להתמקד יוותר בחיובי..באיכותי.. ובטוב. הילדים צריכים לחוש שאנו אוהבים אותם, עלינו לומר להם מדי יום ואף כמה פעמים ביום.."אני אוהב ואתך" ועוד שפע משפטים אהבה .

 

ילד הזוכה לנשיקה מהוריו ולמילים טובות ומחזקות עשוי להצליח ללמוד ולהשכיל, להתקדם ולהתחדש ולנוע מעלה מעלה בכל הר ויגיע לפסגה של כל תחום .

הבה נהפוך את חיי הילד בביתנו שלנו לעולם מעניין, משמח , מרתק, מעודד ובעיקר אוהב.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב