לעשות עם כל הלב
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

לעשות עם כל הלב 

מאת    [ 19/03/2009 ]
מילים במאמר: 837   [ נצפה 2353 פעמים ]

 
 

לעשות עם כל הלב

הנתינה מהווה אחד ממוקדי החשיבות ביהדות. נתינת צדקה, או גמילות חסד,

מנחה, מתנה או כל נתינה לזולת צריכה להיעשות בדרך נאותה ברוח איתנה. עם ישראל נתנו- נדבו מכספם ומאוצרם , זהב , כסף ונחושת לנדבת המשכן , הנשיאים המתינו לראות כמות הנתינה של עם ישראל או אז הם השלימו את החסר . חז"ל מבקרים מנהיגי הדור -הנשיאים, הם לא הפגינו "נדיבות לב", הנותן עם כל הלב אינו עושה חשבון,אם יחסר או יהא עודף ,נדיבי לב הם הנותנים עם כל הלב ,קיים הבדל תהומי בין מי שעושה מצווה עם "לב", לבין העושה אותה מצווה -בלי "לב" בהמשך למדנו כי הנשיאים נתנו נדבה -והיו הראשונים לנתינה- ובכך הראו דוגמא לכל העם בחשיבות "טוב הלב" שלהם.

מי שנותן עם לב שלם ומלא- מפגין טוב לב, מאמץ זקיפות קומה בקיום המצווה-העשייה.

חז"ל , שמתארים בצורה נפלאה ההבדל בין מי שמקיים מצווה ,או מי שלומד לשמה או שלא לשמה. השימוש "בלב" מדגיש את ה"לעשות לשמה". היחס הכבוד והאנושיות המלווה כל נתינה ממחישים את התוספת החשובה -של הלב.

חנווני המוכר במרכולתו בשילוב דף פתוח- לב טוב הרי זוכה לחסדי שמיים יותר מחנווני המוכר אותם סחורות אך בעצב, ברוגז ללא יחס הוגן.

הורים צריכים לעצב את דמותם של צאצאיהם בדרך של "לב טוב" , אם הם יתנו לילדיהם דוג' אישית בכל מעשיהם הרי תכונות "הלב" תופנם בתוכם של הילדים. כאשר כל בקשה מלווה בחיוך, במילת עידוד ובאהבה- הרי זו המחשה נפלאה של "לב טוב" . למורים חלק נכבד מאוד בחינוך הדור הבא כאשר דרכי ההוראה, ישולבו עם "לב" הרי הלמידה תהא מתוך שמחה וחדווה, הילדים יבינו כי ניתן לבצע כל משימה עם לב טוב. ללמוד להשכיל ולהפנים כל תכונה וכל הרגל חינוכי ברוח של לב טוב.

דרך זו תנחה אותם להתחשב באחר, להבין את כל החברים, להיות מנומסים כלפי כל אדם, כשהמה יגדלו- הרי התנהגותם בכל מקום תהא מתוך החינוך אותו רכשו-מתוך לב חם וטוב, יהיו לנו הרבה פחות תאונות דרכים הנסיעה בכבישים תהא יותר רגועה ושקטה מתוך התחשבות בנהגים האחרים, תוך ויתורים מתן זכות קדימה, אופציות נוחות לעקיפתם, ואדיקות בכל ההתנהגות בכבישים.

שמירה על חיי אדם מהווה מוקד עיקרי ביהדות, אמצעי ענישה אף הקשים ביותר- אין בהם כדי להפחיד אנשים מלעשות רע. נסיעה פראית מהולה בהתנשאות ובחוסר התחשבות היא תוצאה של חינוך קלוקל בבית ובמערכת החינוך .

טיפוח חינוכי המשולב בלב טוב מקטנותו של כל אדם, יצמיח לנו אנשים טובים, מנומסים,אוהבים ומתחשבים, רק לב טוב -יאפשר לאנשים ללכת בדרך נכונה וחכמה. ברור לי שתוספת של ניידות משטרה (למשל) בכבישים, הגברת האכיפה באמצעות מאות ואולי אלפי שוטרים לא ימנעו תאונות דרכים.לא יפחיתו את ההשתוללות בדרכים.

הכלי החשוב ביותר להתנהגות חיובית רגועה ואנושית היא רק מערכת חינוכית איתנה ומובנית לכל אדם, לכל ילד בבית ובביה"ס..

ה"איך "-הטוב והמיטיב חייב להיות מוקנה לכל אדם העוסק בהוראה בוודאי לאלה הצריכים ללמד החוקים והידע .ללמד המורים -רק את הדיסצפילנה , את החומר הנלמד אותו הם צריכים ללמד ולהוסיף לכך דידקטיקה, שיטות הוראה, זה בהחלט חכם אך ממש ממש לא מספיק.כאשר מורים אלה יצטרכו ליישם את אשר לימדו ולהקנות- הידע לתלמידיהם,חייבים ללמוד איך מקנים עם... ביחד....ותוך כדי... "טוב לב".

ללמד מתמטיקה, תנ"ך ,ספרות או זהירות בדרכים ,ללא חיוך אהבה ולב פתוח ואוהב, הרי הידע אולי ייספג פנימה אך הוא יונח, יוטמן לו במוח של האדם בצורה יבשה ללא שימוש ברגש, בלב. מאז ומתמיד הדגישו חז"ל וביתר שאת בדור זה חשיבות השילוב של האינטליגנציה הרגשית בכל הקשור לאינטליגנציה השכלית.

"הלב הטוב" הוא מתכונת בסיסית וחשובה לשילוב מנצח זה של 2 האינטליגנציות.

אנו יודעים כי בבניית חברה, יצירת חיי חברה איתנה שמחה ומאושרת יכולה להתחולל רק אם החברים משתמשים אחד לשני -ב"לב טוב", לא בכדי אומרים אנו בפרקי אבות "קנה לך חבר", הקניה היא בדמים, בכסף,במעשים, בחיוך, ביחס הוגן,בטלפון,בתודה ו"בלב טוב".

 

כאשר חברה בנויה על לב טוב , היא תקרין מעוצמתה זו גם לחברים אחרים.כאשר "חברת לב טוב" נוהגת בכבישים היא תנוע ברגיעה תוך ויתורים והתחשבות בנהגים אחרים. החינוך הנכון של המורים ושל התלמידים, הוא הוא הגורם הדומיננטי בפיתוחו ובקידומו של עולם יותר טוב.

בכיתה, בביה"ס, בבית, בגינה הפרטית ובשטח הציבורי ,בכבישים, בנסיעה, באוטובוס, בחניה, בחנויות ובסופרמרקטים. תפילת האדם יכולה להיות "רק לעצמי", ואפשר וצריך להתפלל גם לרבים לחברים לציבור.

המקבל מתנה מחברו, צריך להפגין נחת רוח לחברו מקבלת השי,להחזיר טוב לב לנותן, אףכשאדם לומד תורה אומר ר' חיים מוולוז'ין ,צריך הוא ללמוד לחדש חידושים ולהשכיל מתוך שמחה והתענגות בלימודו.

לימוד מתוך גיל ואושר מפנים בתוכנו חשיבות "הטוב לב" ,רק כך יהיו דברי התורה וכל הלימודים ערבים בפינו ובתוכנו. צריך לאכול מצה בערב פסח כי כך ציווה ה' אותנו ,אך יחד עם זאת צריך וניתן להנות מאכילת המצה.. כך נוכל לקיים המצווה בשמחה גדולה יותר .

 

צריכים כולנו- אנשי חינוך הורים מורים בכל המקצועות ואף כל אדם הצריך להשפיע על אחרים ,כל מנהיג המוביל אחריו מונהגים מועטים או רבים חייבים כולנו ללמוד "טוב לב" לקנות דרכי חינוך, כל המתודה של חשיבות יצירת חיי חברה,עידוד אופטימיות, ,נשיאה באחריות נחישות, אומץ,לב, העזה, זקיפות קומה ודימוי עצמי, כלים חינוכיים אלה חייבים להיות כולם בתוכו של כל אדם הבא בקשר עם אחרים.

דרכו של כל אחד חייבת לכלול "טוב לב" ,צריך וחובה עלינו וכולנו ללמוד איך, כיצד וכמה להשתמש בטוב לב.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב