דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להשקיע בשוק ההון זה כמו לעשות סקס 

מאת    [ 18/03/2009 ]

מילים במאמר: 742   [ נצפה 2747 פעמים ]

ב"ויוה לה וידה" , אלבומה האחרון של להקת "קולדפליי" , יש שיר בשם "LOST " שנפתח במילים: "רק בגלל שאני מפסיד, אין זה אומר שאני אבוד". באנגלית המשפט הזה נשמע הרבה יותר טוב בגלל משחק המילים שבו , אבל גם בעברית יש בו מסר חשוב למשקיעים המתקשים להתמודד עם הפסדים: גם אם הפסדת, לא צריך לאבד את הדרך.
מקובל לסווג משקיעים לשני סוגים עיקריים: שונאי סיכון ואלו שאדישים לו. כל אחד מאמץ דרך פעולה שמתאימה לו ולוקח סיכונים בהתאם. הבעיה מתחילה כאשר משקיע "משקר" לעצמו לגבי יכולתו לקחת סיכונים.
שמור אצלי עד היום טופס פתיחת חשבון של לקוח לניהול תיקים שבסעיף "הנחיות" כתב: "מעוניין במקסימום סיכון בעליות ומינימום סיכון בירידות". אם קראת את המשפט הזה ולא חייכת, סימן שיש לך בעיה. הבעיה היא לא באמונה התמימה שניתן לנהל כך השקעות, אלא דווקא בחוסר ההבנה של הסיכונים הנדרשים ממשקיע שרוצה לפעול ולהרוויח בשוק ההון. חוסר ההבנה הזה גורם למשקיעים לקחת סיכונים שמתבררים לאחר מכן כגדולים מידי עבורם וגם מונעים מהם לקחת סיכונים שקולים בגלל פחדים לא סבירים.
המשבר הקשה שעובר על שוק ההון בשנה האחרונה גרם להפסדים ניכרים לכמעט כל מי שהחזיק בנכסים כלשהם. באופן טבעי כל אחד משתעשע במחשבות על מה ניתן היה לעשות כדי לא להיפגע בירידות.
פתרון קל הוא להאשים את מנהלי ההשקעות והאנליסטים שהעריכו לא נכון את המשבר הנוכחי, לא יצאו בזמן ולא קנו את הנכסים הנכונים. זו הרי התזה שעומדת מאחורי העליהום הכלל עולמי נגד אלו שניהולו את כספם של אחרים.
הציפייה שדווקא מנהל ההשקעות שלך ידע לצאת בזמן לפני הירידות ויצליח גם לנצל את העליות עד תום, היא מאוד טבעית, אבל היא מתבססת על משאלות לב בלבד ואין לה כמעט אחיזה במציאות. נכון, יש מנהלי השקעות שהרוויחו בירידות, אבל אצל כולם הרווחים הם תוצאה של נטילת סיכונים לא קטנים. במבחן התוצאה נראה שהסיכונים השתלמו, אבל זו חכמה מאוד קטנה. לאחר מעשה כל סיכון נראה פחות מפחיד.
כשהביקורת נגד מנהלי השקעות באה מצד אלו שהפסידו בירידות, עוד ניתן להבינה, אבל לשמוע את אותה הביקורת מפי מנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס, גיל דוייטש ומפי מנכ"ל בנק דיסקונט גיורא עופר, זה כבר מגוחך.
גיל דויטש כינה את המשקיעים המוסדיים בישראל בכינוי "ערימה של אפסים" וגיורא עופר גילה ללקוחות הבנק שלו שהיו אלו "מנהלי ההשקעות שזימברו את עם ישראל" . לא פחות.
איזה הצעה בדיוק יש למנהלי אקסלנס ודיסקונט עבור הלקוחות שלהם ועבור המשקיעים בהם. האם בדיסקונט מצאו דרך אחרת להעניק ללקוחות שלהם תשואות גבוהות יותר - אולי אקסלנס מכירים סוג אחר של מנהלי השקעות שמרוויח בכל מצב של השוק?
בהשקעות כמו בסקס, הדרך הבטוחה ביותר היא הימנעות - לא לעשות בכלל. ככה לא נתקלים בכל מיני אפסים ואף אחד לא יכול לזמבר אותך. אבל כדי להתקדם בחיים, כדי ליהנות מהם ועל מנת להבטיח את עתידנו, אי אפשר להסתפק בביטחון שמעניקה הימנעות מעשייה. הימנעות מהשקעה בתקופה כזו, כאשר פיקדונות בבנק נושאים ריבית כה מזערית, היא פעולה מסוכנת לא פחות.
גם בתקופה כזו, ואולי במיוחד בתקופה כזו, ישנה חשיבות גבוהה מאוד להתמדה ומשמעת בניהול ההשקעות. אין חובה להשתמש במנהל השקעות על מנת להשקיע. יש לא מעט שרוצים ומסוגלים לנהל את כספם בעצמם, רק חשוב לא לאבד את הדרך ולא להתייאש בגלל הפחד מנטילת סיכונים. כמו ששר כריס מרטין, סולן קולדפליי:
Just because I'm losing, Doesn't mean I'm lost, Doesn't mean I'll stop, Doesn't mean I will cross. (link)


? מניות
מתחילת החודש אנו עדים לתחילתו (כך אנו מקווים) של ראלי בשווקי העולם. קשה לנו להעריך אם זו היא ההתאוששות המיוחלת או שזו מלכודת דובים קלאסית שאחריה יחזרו הירידות ויחזור הדיכאון.
הדיכאון הזה, שמקורו בארה"ב והוא מופץ משם אל כל העולם, מטופל ע"י הצמד ברננקי ואובהמה במגוון של דרכים שכוללים הזרמת כספים אך בעיקר על ידי העברת מסרים מרגיעים. זה עובד בינתיים.
המלצתנו: להישאר באותה רמת אחזקות כמקודם - זה לא הזמן להגדיל.
? סולידי שקלי
בארה"ב מתאמצים ברננקי וברק אובמה לשכנע את הסינים בפרט ואת העולם בכלל שאין בסיס לחששות שהגדלת הגירעון האמריקאי תפגע ביכולת ההחזר של ארה"ב. קשה לתפוס כזה חשש, אבל אנו מתנחמים בכך שראשי המשק שלנו לא עסוקים בהפגת חששות דומים.
אצלנו, הרכישות של בנק ישראל ביחד עם הנזילות הגבוהה של המוסדיים ימשיכו כנראה לתמוך ברמת המחירים הגבוהה הנוכחית.
המלצתנו: להישאר באפיקים שקליים במח"מ בינוני.
? מט"ח
אנו מופתעים מכך שבנק ישראל ממשיך לרכוש דולרים גם ברמות המחירים האלו. הרווחים הגבוהים של הבנק מהרכישות המוקדמות, מסבירים אולי את הנכונות שלו לקנות גם עכשיו , אך אנו תוהים מה יקרה למטבע האמריקאי כשהנכונות הזו תסתיים.
המלצתנו: להקטין אחזקות בדולר ברמות של 4.1 - 4.2.

הסתייגות:אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.
חיים ונציה-מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות. פרוקסימה עוסקת בניהול השקעות ומסחר עצמאי בארץ ובחו"ל.
http://www.proxima.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב