דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המפה אינה השטח! 

מאת    [ 18/03/2009 ]

מילים במאמר: 980   [ נצפה 3139 פעמים ]

האם מצאתם את עצמכם פעם במצב של תקיעות בשל בעיה אישית שאיתה התמודדתם, ו/או בשל קונפליקט ביחסים עם הזולת?
האם חוויתם את התחושה המתסכלת של מצב "ללא מוצא"? את התחושה שנקלעתם למבוי סתום ואינכם מוצאים פתרון הולם לסיטואציה?

המאפיין הבולט ביותר של מצב תקיעות מעין זה הוא נקודת המבט המוגבלת שלנו על הסיטואציה. במצב כזה אנו נוטים לבחון את הדברים מפרספקטיבה מצומצמת ולכן אנו מתקשים לראות אופציות נוספות (הרי אם היינו יכולים לראותן, לא היינו תקועים.

מה שמחמיר את תחושת התקיעות היא העובדה שפעמים רבות במצבים הללו יש לנו גם צורך חזק להוכיח את צדקתנו (מי מאיתנו אינו רוצה להרגיש "צודק"?), ואז אנו עסוקים בחיפוש הוכחות לצדקתנו, תופעה שמגבירה את תחושת המלכוד.

בדיוק כאן אני מוצאת את הנחות היסוד של NLP ככלי עזר נפלא המשמש אותי כשאני תועה (ואולי אף טועה) בדרכי. בעיני, האמונה בהנחות היסוד הללו היא הדרך ליציאה מהמלכוד הזה... הדרך לחופש פנימי ובין - אישי!

מהן הנחות היסוד הללו ומהי משמעותן?
הנחות היסוד הללו הן אמונות שימושיות , שלא הוכחו באופן מחקרי ואף אינן בהכרח נכונות מדעית. יחד עם זאת , הניסיון האישי והמקצועי מוכיח שאם אנו מאמצים אותם כדרך חיים , השימוש בהן מגביר באופן ניכר את האפקטיביות של התנהלותנו בחיים ושל התקשורת הבין - אישית שלנו.

כפי שאמרה אחת המשתתפות ב קורס שהנחיתי: "האמונה בהנחות היסוד הללו הופכת אותנו לבני אדם טובים יותר!"

אתם יכולים לבחור אם להאמין בהנחות הללו או לבטלן כלאחר יד, אך החיים מוכיחים שכאשר אדם מאמין בהנחות הללו ופועל לפיהן, הוא חווה העצמה וחופש פנימי והתקשורת הבין אישית שלו משתפרת.

כאשר אנו מאמינים בהנחות היסוד הללו, הן הופכות להיות עבורנו מעין אמיתות חיים... יש לנו וודאות בכך שהן עובדות!!! הן בספרות העממית והן בספרות המחקרית כבר דובר רבות על כוחן של אמונות. ד"ר ברני סיגל , רופא אונקולוג, כותב בספרו "אהבה, רפואה ונסים", על כוחה של
האמונה אפילו בריפוי ובהחלמה ממחלות. אז אולי אתם יכולים לדמיין איך תשתפר איכות החיים שלכם כשתאמינו בהנחות היסוד הללו... עכשיו...

מאמר זה עוסק בהנחת היסוד הראשונה של ה - NLP : המפה אינה השטח! מה משמעות הדבר? מהי המפה ומהו השטח? קרה לכם שהסתכלתם במפה וראיתם בה את הדרך בצורה ברורה , אך כאשר הגעתם לשטח גיליתם שהמציאות שונה?

גם בחיים האישיים והבין אישיים זה קורה לנו כל הזמן. השטח הוא המציאות העובדתית והמפה הינה החוויה הפנימית שלנו: המפה היא הפרשנות שלנו לגבי העובדות, או "הסיפור" שאנו מספרים לעצמנו על המציאות ומאמינים בו כאילו הוא המציאות עצמה. למעשה, מה שאנו חושבים שזו המציאות, זו רק מפת המציאות.

מהי המשמעות והרלוונטיות של הנחת היסוד הזו לגבי חיינו האישיים והבין - אישיים, ואיך מקדמת אותנו אמונתנו בה? פעמים רבות אנו מתקשים להבחין בין עובדות לבין פרשנויות וחווים את ה "מפה" כאילו היא ה"שטח", מה שיוצר מצבי תקיעות וקונפליקטים. כאשר איננו ערים לכך ש "המפה אינה השטח", אנו נקלעים לאין ספור אי הבנות וקונפליקטים. במערכות יחסים זה יכול להתבטא ב "קריאת מחשבות" של כוונות הצד האחר.

דוגמה טובה לכך סיפקה משתתפת באחת הסדנאות שהנחיתי. אותה אישה התלוננה בפני משתתפי הסדנא (רובן נשים) על בעלה. היא סיפרה שלקראת יום הולדתה ה ארבעים ציפתה שבעלה יעניק לה מתנה מיוחדת, ופנטזה על נסיעה לחו"ל.

כשהגיע יום הולדתה הגיש לה בעלה מעטפה , ובעיני רוחה ראתה שהנה הפנטזיה שלה מתממשת... אך לתסכולה הרב, כאשר פתחה את המעטפה גילתה שבתוכה נמצא צ'ק פתוח לפקודתה...

בשלב זה היא חשה תחושות של פגיעה וזעם, והתנפלה על בעלה בהאשמות שלא אכפת לו ממנה, מכיוון שלא טרח לחשוב אפילו על מתנה סמלית , ושנתן את הצ'ק כדי לצאת ידי חובה . התלוו לכך תחושות של פגיעה בערך העצמי : "החצוף הזה באמת חושב שאינני יכולה לכתוב צ 'ק בעצמי ?" ו"האם אני לא שווה שישקיע בי מאמץ מינימאלי ?"...

רוב הנשים בסדנא גילו הזדהות רבה עימה , אך גבר שהיה בין המשתתפים הפנה אליה שאלה שהפתיעה אותה: "האם שאלת אותו מדוע בחר להביא לך את המתנה הזו ?". היא ענתה בכנות שלא עניין אותה מה יש לו להגיד כי היא יודעת שזה מתוך חוסר אכפתיות... עם זאת נענתה לאתגר לברר איתו את התשובה לשאלה זו.

במפגש שהתקיים שבוע לאחר מכן סיפרה שכאשר הפנתה אליו את השאלה, בעלה שמח מאוד על ההזדמנות שניתנה לו להסביר את עצמו ואמר לה שבניגוד למה שהיא חושבת הוא דווקא השקיע מחשבה רבה בבחירת מתנה ראויה ומשמעותית ליום הולדתה. "יש לנו משכנתא חונקת ותקציב מוגבל, ותמיד כאשר עומדת הוצאה כלשהי על הפרק, את שמה את עצמך אחרונה בסדר העדיפויות ... רציתי לתת לך מתנה שאומרת שאת במקום ראשון בסדר העדיפויות ושתפרגני לעצמך כל מה שאת רוצה...".

מיותר לציין שאותה אישה חשה מובכת ומטופשת על האופן שבו פרשה את הסיטואציה. ההבנה שלכל אדם "מפה מנטאלית" ייחודית לו, שדרכה הוא חווה את המציאות, אך היא אינה המציאות עצמה, מאפשרת לנו לוותר על העמדה של "אני צודק". כך אנו יכולים להתגמש ולהבין שיש דרכים נוספות לפרש את המצב ש נתנו לו משמעות מסויימת וננעלנו עליה, מבלי לבחון אפשרויות נוספות.

למעשה, האמונה בהנחת היסוד הזו פותחת בפנינו אין ספור אפשרויות התייחסות לסיטואציה מסויימת בחיינו, ובכך מרחיבה את חופש הבחירה שלנו.

דוגמה נוספת לכך סיפקה אחת המתאמנות שלי, שדווחה לי שיש שינוי ביחס של חבריה לעבודה כלפיה. היא סיפרה שהיא מבחינה בכך שהם מתלחשים מאחורי גבה ומשתתקים כאשר היא מתקרבת, והסיקה מכך שהם מרכלים עליה.
התנהגותם פגעה בה מאוד והיא התרחקה מחברתם, הפסיקה לצאת לארוחת צהריים איתם ושקלה אף את האפשרות לעזוב את מקום העבודה. כשבחנתי איתה האם ניתן לפרש את התנהגויותיהם באופן שונה, היא כעסה ואמרה שמדובר בעובדות שאין להתווכח עליהן, ולא בפרשנויות. זמן קצר לאחר מכן, הופתעה כאשר הגיעה לעבודה וגילתה שהכינו לה מסיבת הפתעה ליום ההולדת !!! ההבחנה בין עובדות לבין פרשנויות, וההבנה שיש יותר מדרך אחת לפרש את המצב מעניקה לנו תחושת שליטה. השליטה במשמעויות שאנו נותנים לדברים היא למעשה שליטה בחיים!
מעבר לכך, ההבנה שלכל אחד מפת מציאות ייחודית לו, עוזרת לנו לקבל את השונות של האחר מבלי לשפוט או לדון אותו ואת נקודת מבטו. האמונה בהנחת היסוד הזו, מאפשרת לנו למעשה קבלה אמיתית של הזולת וחופש רגשי.
אתם מוזמנים לאמץ הנחת יסוד זו כאמונה מנחה ולהיווכח בעצמכם כיצד היא
מקדמת אתכם בהתנהלותכם בחיים!!! במאמרים הבאים נעסוק בהנחות יסוד נוספות ובתרומתן לאיכות חיינו.
אני מזמינה אתכם להגיב ולשתף אותי כיצד ההנחות הללו עובדות עבורכם.
רונית גולדברג - מרכז מטרות
קורסים וסדנאות NLP, דמיון מודרך, ו-Coaching
טלפון : 09-7669029
נייד: 050-5407690
דוא"ל: ronit@ronitgoldberg.com
אתר: http://www.ronitgoldberg.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב