תלמוד תורה- על בסיס חברתי
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

תלמוד תורה- על בסיס חברתי 

מאת    [ 18/03/2009 ]
מילים במאמר: 823   [ נצפה 2028 פעמים ]

 
 
בס"ד
תלמוד תורה- על בסיס חברתי
ד"ר יחיאל שרמן
כאשר שאלנו תלמידים - מי המשפיע עליכם ביותר? הורים, מורים, חברים...
השיבו כולם כי המשפיעים האיתנים והחזקים ביותר הם "החברים".
קורה שילד בכל גיל קם מוקדם משנתו ומבקש לצאת מביתו ב- 7:00 בבוקר. אמו שואלת - מה קרה? מדוע כל-כך מוקדם? הילד משיב - "כיף לבוא לבית הספר", מה גורם לך כיף כל-כך גדול? משיב הילד - "כיף לי כי יש לי חברים".
דרך הלימוד היעילה והטובה ביותר המביאה אדם לחכמה - ביהדות, היא הלימוד בחברותא, היינו חברים לומדים יחדיו, מתווכחים, שואלים שאלות, שקלא וטריא, דיונים ומחלוקות יוצרים בין חברים חכמה ובינה.
עלינו ההורים והמורים - להתמיד בלימוד, בהישגים לימודיים, ערכיים, תורניים והתנהגותיים, אך הכל חייב להיות ממוקד בהישגים חברתיים, שהרי החברים הם המשפיעים ביותר.. כיף לי איתם... לימוד חברים עם חברים.כדי שההשפעה של הסביבה החברית תהא תורנית ערכית וחיובית, חובה עלינו לבנות "מנהיגות- נוער", שהרי המנהיגים הם המובילים והמשפיעים בקרב המבוגרים וגם המנהיגות בקרב הנוער.
על כן חייב כל מורה לבנות בכיתתו חיי חברה שהם המביאים לאהבת אדם לכבוד, ליחס, לעידוד למחמאות ולשיתופיות.
חובתו של המורה לדאוג שבכיתתו יקבל כל תלמיד תפקיד מנהיגותי אותו הוא יוביל בכיתה כולה. חייב המורה להתאים לכל תלמיד תפקיד בהתאם לכישוריו, כך ירגיש כל ילד שהוא מנהיג מחד ומאידך חלק מהשלם - מהכיתה. משפיע ומושפע, מוביל ומובל.
ההורים - עליכם לדאוג לחיי חברה בבית, בשכונה, בקהילה.
ככל שנשכיל כולנו הורים ומורים להחדיר להטמיע וליישם חשיבות חיי חברה ומנהיגות נוער - כך נגיע לפסגות וכך נהיה הטובים ביותר.
הלימוד מאוד חשוב, העם היהודי נחשב כחכם בעולם בעיקר...בעיקר...בזכות ההתמדה בלימוד. היינו בקביעת עיתים לתורה, נמצא במחקר באנגליה למשל שהיהודים חיים שנים רבות יותר, הסיבה העיקרית כי הם לומדים כל חייהם, אך ברור לנו היטב שיש סיבה נוספת מפיתוח המוח שחשיבותו רבה מאוד, והיא: הלימוד עם חברים, יצירת חיי חברה, בניית קהילה לומדת. רוב רובם של לומדי התורה עושים זאת בלימוד עם חברים, בקבוצות, לימוד דף יומי, משנה יומית, הלכה יומית, רמב"ם יומי ועוד מאפשרים ללמוד על-פי סדר מסוים בהספק יומי ברור ובהיר, לרוב הלמידה היומית מבוצעת בקבוצות, המאפשר שאילת שאלות וויכוחים.
כאשר הלימוד בכל גיל מקטנות עד זקנה משלבת חיי קהילה, אהבת אדם, יחס לחבר, הרי קיימת מוטיבציה חזקה ואיתנה להמשיך ללמוד ולהתמודד עם תחומים חדשים, עם קשיים ודילמות המשולבים בלמידה.
ניתן לחלוף על הקשיים להבינם אם כוחו של האדם איתנה, שמחה ומאושרת, החברה - החברים שמסביב, הלמידה בקבוצות או בחברותא יוצרת שמחה אושר ואהבה ובכך מגבירה את הרצון והנחישות לאמץ את המוח, למצות הפוטנציאל הקיים ולהיות חכם.
בחלק מהשיעורים הקבועים מחלקים שתייה ועוגיות - כיבוד קל, המוסיף חן לחברי הקבוצה ומגבירים את העידוד ללמוד יותר, להשקיע ולקלוט יותר חומר. מערכת החינוך מודעת לחשיבות בניית חיי חברה.
חבל לי, שחלק מהמוסדות, מקפידים מאוד על הלימוד... ההישגים... התכנים... ולא משלבים כדבעי חיי חברה בתוך מסגרת הלימוד.
הלימוד בחברותות מאפשר למידה מתוך רוגע ללא מתח מיותר. בכך קיימת האפשרות לבניית אדם בעל ערכים בין אדם לחברו ותוך כדי לימוד תורה רוכשים מידות ואמונה בבורא עולם.
דרך החברותות ילד מקטנותו מאמין יותר ויותר ביכולתו ובפוטנציאל הקיים בו, הלימוד ברוגע באומץ לב ובחיי חברה מפתח כישורי כל ילד ובכך אנו מפתחים "המצוינות" הטמונה בילדים המעולים.
אנו מכירים דרכי עולם - שבגלל הלמידה המשתעממת והשבלונית- הילדים אינם מפתחים כישוריהם, קורה שבגיל מבוגר יותר בגלל מוטיבציה הנוצרת בדרך - בשלבי החיים נוצרת זקיפות הקומה ואומץ הלב כדי למצות הכישורים - היכולת הקיים בו.
הלימוד בחברותות משתנה, היינו בישיבות הטובות והיעילות, הילד לומד בחברותות שעות רבות במהלך היום, מדי כמה שעות מתחלפות החברותות ובכך מתרגלים התמודדות עם חברים שונים בעלי אופי שונה, בעיקר בעלי איכויות למידה מגוונות. תרגיל זה לאורך שנים מקנה לכל ילד זקיפות קומה ונחישות לרצות להתגבר על כל בעיה ותקלה שבדרך.
דרך זו של לימוד בחברותא - הקבוצות צריכה להיות נחלתם של כל מוסדות החינוך מגיל הגן ועד לאקדמיה. מורה חייב להיות מורה, עליו "ללמד" גם תחומים מרשימים משלו, להתמקד בקשיים ולפתור אותם. לעמול על רעיונות ויוזמות מגוונים מרתקים ומעניינים כדי לבנות משימות "החברותות" באיכויות גבוהות. מורה - הנע בין החברותות - מרבה להחמיא, לעודד, לומר מילה טובה, להשתתף בשמחתם של הלומדים, מגביר בהם את האמביציה והמוטיבציה לרצות לקנות עוד ועוד לימוד השכלה וחשיבה.
היינו - חיי חברה איתנים ומעולים גורמים ללמידה איכותית וטובה, הלומד המשכיל והמחכים הופך למאושר ושמח. המאושר מתחבב על חבריו ומקיים חיי חברה ביתר שאת. אנו רואים שלמידה וחיי חברה משולבים היטב, כל תחום ממוקד בשלו אך יוגבר ויתחזק אם יופעל עם התחום השני. שילוב נפלא של למידה וחיי חברה מביא כל ילד למיצוי יכולתו ולתחושת שמחה ואושר.
מותר לכל אחד מאיתנו, לכל משפחה ללמוד מדרכם של תלמידי החכמים, מעברנו שלנו, מהדרך המתמדת בו למדו אבותינו כדי להגיע לחכמה ולמצוינות.
כמובן שחשוב לשלב במסגרת הלמידה, הקשבה להרצאות, לשיעורים הניתנים על-ידי ראשי הישיבות המנהלים והמורים חובה עלינו להרגיל הלומדים גם להקשיב וללמוד ממוריהם, אך אנו יודעים שמורים טובים ומעולים יודעים ומבינים המתודה של למידה מתוך רטוריקה נכונה ואיכותית, המשולבת בסיפור מרתק, בשירה, במוסיקה, בדיבור נכון ומחכים. וכמובן במתן אופציה לשאילת שאלות, לדיונים ולהצבת משימות מרתקות ומעניינות תוך כדי ההרצאה המאלפת, דפי משימות, דפי עבודה, דפי מקורות מסייעים להחדרת החומר למוח ולהטמיעו היטב במוח.גם השיעור הפרונטלי צריך להיות מרתק מעניין ויצירתי.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב