דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול היפנוזה עבור אגורופוביה 

מאת    [ 17/03/2009 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 3618 פעמים ]

היפנוזה היא טכניקת טיפול נפשי שעושה שימוש ביכולת של כל אדם להתרכז, להיות פתוח לשינויים תודעתיים ובכך להשפיע על מצבים נפשיים וריגשיים. היפנוזה אינה משפיעה אך ורק על המצב הריגשי אלא אף על פעילות פיזיולוגית. אחת מהתכונות של היפנוזה וטיפול היפנוטי, הידועה ביותר, היא היכולת של הטכניקה הזו למנוע כאב ולטפל בכאב ממקורות שונים.

מחקרים אחרים מצאו שאנשים שלמדו היפנוזה עצמית יכולים לשלוט בקצב הלב שלהם ובלחץ הדם שלהם. למרות התפישה המיסטית שיש להיפנוזה, רוב האוכלוסיה יעכולים ללמוד את הטכניקה לשם שיפור ההרגשה ושיפור הרווחה הנפשית והריגשית.

חרדה היא תחושה לא נעימה שיש לה מרכיב גופני ומרכיב ריגשי. המרכיב הנפשי של חרדה מוכר לכל אחד כמעט. אלו התגובות הגופניות שיש בזמן פחד: דופק מואץ,נשימה מהירה,רעד קל בידיים,רצון ללכת לשירותים, סחרחורת, יובש בפה ועוד. חרדה, כפי שכבר הוזכר, אינה רק תחושות גופניות אלא גם מעלת מרכיב ריגשי - תחושה שמשהו נורא עומד לקרות והרצון להמנע ממנו.

אגורופוביה היא סוג של חרדה , פוביה שבאה לידי ביטוי בתחושת חרדה בעת חשיפה לגירויים שהיציאה מהמקום עלולה להיות בעייתית או מביכה (כמו מבית קולנוע) או שההתרחקות ממקום מבטחים (כגון בית) נתפשת כמאיימת. האדם הסובל מאגורופוביה ירגיש לא בנוח כשהוא נחשף לגורויים האלו והוא ימנע מהם עד כדי פגיעה משמעותית באורח החיים התקין ואפילו עד ניתוק מוחלט מהעולם שמחוץ לבית הפרטי.

הטיפול בהפרעות חרדה יכול להיות תרופתי על ידי תכשירים שרושם פסיכיאטר או על ידי טיפול פסיכולוגי ובדרך כלל טיפול קוגניטיבי התנהגותי שכולל חשיפה חוזרת לגורם החרדה עד להעלמות החרדה עצמה וההמנעות הנובעת ממנה.

אנשים הסובלים מאגורופוביה מתקשים לצאת לטיפול ולעתים ההמנעות קשה עד כד כך שאינם מסוגלים לשתף פעולה בתהליך הטיפול. היפנוזה על ידי איש טיפול מוסמך (פסיכיאטר או פסיכולוג) יכול להיות פתרון טוב ויעיל כולל עבור אלו הנמנעים מלצאת מהבית ונמנעים מהתנסות בהחשפות לגורם החרדה.

מטופל אחד הגיע אלי לפני שבוע וחצי. האיש הגדיר את עצמו כטיפוס שכלתני שלא מאמין בקסמים אבל הרגיש שהגיע הזמן שינסה משהו אחר, שלא עשה עד היום. הוא סיפר שכל חייו סובבים סביב האגורופוביה שהוא סובל ממנה. אפילו עבודתו הושפעה מהאגורופוביה. הוא חי ועובד בבית. המשרד שלו מצליח מאוד והוא עובד מהבית. למרות כל זאת הוא מרגיש שהוא "תקוע". למרות הצלחתו המקצועית הוא מרגיש בלתי מסופק כי יכל להצליח יותר. הוא מסרב להצעות קוסמות לפעול ולהרצות בחו"ל דבר שגורם לו להרגיש ממורמר.

במהלך הטיפול הראשון הוא סיפר שאחד הפחדים הקשים שלו שמפיקים התקף חרדה, הוא המראה של פקק תנועה בכיוון הנסיעה ההפוך מכיוון הנסיעה שלו מביתו. ההסבר שלו לחרדה הגדולה הזו היה שהוא יודע שאם ירצה לחזור הביתה הוא עלול להתקע בפקק.

לאחר תהליך קצר של אינדוקציה (כניסה למצב היפנוטי), הוא נכנס למצב רגיעה ובתהליך הטיפולי הוא למד להרגע, לנשום נכון, ובעיקר לשנות את הגישה שלו לחרדה הגורמת לו לנכות כה קשה.
בטיפול השני הוא סיפר שלא חל שום שינוי דבר שהיה לו ברור שלא יקרה בבת אחת. בתישאול יותר מפורט הוא סיפר שבדרכו אל הקליניקה שלי ראה פקק בכיוון ההפוך לנסיעתו ולהפתעתו הרבה זנ לא ממש הפריע לו. תיאור של מצב כזה היה גורם לו לסבול מהתקף חרדה ובטח המצאות במצב כזה. הוא היה מופתע. לטובה.

הדוגמא הקצרה שהבאתי מציגה את הטיפול בעזרת היפנוזה כפי שהוא באמת. טיפול אחראי, טיפול הדרגתי להשגת תוצאות משמעותיות לאורך זמן. טיפול בעזרת היפנוזה עבור אגורופוביה כולל מספר שלבים וביניהם, לימוד טכניקות רגיעה, לימוד שיטות לשינוי התפישה של הגירוי המעלה חרדה לפחות מאיים ותירגול התנהגויות וניטרול האיום שבהן.טיפול בעזרת היפנוזה אינו "קסם" הוא תהליך עבודה של מטפל עם מטופל לשינוי תודעתי לניטרול המרכיב הגופני של החרדה ולשינוי המרכיב הריגשי שלה.


ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים. לאתר הבית הקלק:
פסיכיאטר
היפנוזה
פסיכולוג




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב