דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבחני מיון - עוד שלב בדרך למשרה הנכספת 

מאת    [ 16/03/2009 ]

מילים במאמר: 748   [ נצפה 4361 פעמים ]

לאחר שעברתם מספר ראיונות עבודה בהצלחה ורגע לפני שהמשרה שלכם, שולח אתכם הארגון המיועד למבחני מיון הנערכים באחד ממכוני המיון בארץ.

חלק מהמועמדים חוששים מאוד מיום המבחנים הגורלי. בעברי, כסמנכ"ל משאבי- אנוש בתעשייה, פגשתי מועמדים לתפקידי ניהול בכירים אשר סרבו לגשת למבחנים מסיבות שונות. היו שטענו כי הרזומה שלהם מדבר בעד עצמו והם אינם זקוקים להוכיח זאת באמצעות מבחנים, אחרים אמרו כי לדעתם תוצאות המבחנים אינן משקפות את מידת הצלחתם בתפקיד המיועד. בחלק מהמקרים הערכתי כי המועמדים הסרבנים התנסו בעבר במבחני מיון ולא זכו במשרה המיוחלת ועל כן מלווה אותם חשש כי גם הפעם הם עלולים לאבד את המשרה הפוטנציאלית.

האם אפשר לסרב?

אכן יום המבחנים אינו יום כיף. לרוב, מדובר בשמונה שעות של מבחנים שונים, החל ממבחני חשיבה, מבחני אישיות, שיחה עם פסיכולוג ודינמיקה קבוצתית, אשר מותירים אתכם בסופו של יום - מותשים. יתכן כי במהלך ראיון העבודה הותרתם רושם יוצא דופן על הארגון, כך  שסירובכם להיבחן עשוי להתקבל בהבנה והארגון יחפש דרכים אחרות על מנת לבסס את התרשמותו מכם. עם זאת, בארגונים אחרים, סירובכם לגשת למבחנים עלול לגרום לפסילה אוטומטית של מועמדותכם מכיוון שעצם הסירוב מעלה חששות ותהיות, לגבי מאפיינים אישיותיים שלכם, אשר יתכן וטרם נחשפו ועלולים לגרום לאי התאמתכם לתפקיד ולארגון.

לפיכך, מומלץ לבחון בעדינות את נחיצות המבחנים והאלטרנטיבות האפשריות, אם בכלל.

האם ניתן להשתמש בתוצאות מבחנים קודמים?

במידה ובעבר נבחנתם במכון מיון לתפקיד דומה ואתם יודעים כי תוצאות המבחנים טובות, תוכלו לבקש מהארגון לפנות למכון המיון ולבצע העברה של תוצאות המבחנים. בתהליך זה תדרשו לחתום על  מסמך של ויתור סודיות על מנת לבצע את העברת התוצאות למעסיק הפוטנציאלי ובכך תחסכו לעצמכם הפסד של יום עבודה.

ומה קורה כאשר נבחנתם בעבר לתפקיד אחר? במצב זה, יתכן כי המכון ידרוש מהמועמד להגיע להשלמה מקוצרת של מספר מבחנים או ראיון, בטרם יעבירו את התוצאות לארגון. לרוב, מדובר בהשלמה אשר נערכת במשך שעתיים עד שלוש במקום במשך יום שלם.

קחו בחשבון כי ישנם ארגונים אשר עובדים באופן קבוע עם מכון מיון מסוים ויסרבו לקבל תוצאות ממכון מיון אחר. לעיתים הסיבה לכך נובעת מהעובדה שהארגון שולח שניים עד שלושה מועמדים סופיים למבחנים ומעוניין להשוות את התוצאות ביניהם. קל לעשות זאת כאשר כולם נבחנו באותו המכון. במקרים אלה תיאלצו להיבחן מחדש.

מה כוללות תוצאות המבחנים?

תוצאות המבחנים שבוצעו במכון המיון מועברות אל המעסיק הפוטנציאלי באמצעות דו"ח מסכם. לרוב, הדו"ח כולל את תוצאות הכישורים החשיבתיים ומאפייני האישיות של המועמד באמצעות נתונים מספריים ותיאוריים. במידה והמועמד מיועד לתפקיד ניהולי, יוצגו גם תוצאות המתייחסות לכישורי הניהול של המועמד. כמו כן, יכלול הדו"ח את נקודות החוזקה והתורפה של המועמד כפי שעולה מיום המבחנים.

לאחר שקלול תוצאות המבחנים ביחס לדרישות התפקיד ומאפייני הארגון, יציין המכון את המלצתו לגבי מידת התאמת המועמד לתפקיד המיועד בארגון.

 

ישנם מעסיקים אשר יבחנו את תוצאות המבחנים ביסודיות וישקלו בכובד ראש, האם נקודות התורפה של המועמד עלולות להוות מכשול להצלחתו בתפקיד ובהתאם לכך יקבלו את החלטתם. מעסיקים אחרים יסתפקו בתוצאות המבחנים כגורם חיזוק נוסף לדעתם הראשונית ורק במקרה בו המכון יספק חוות דעת שלילית, יפסלו את המועמד.

קבלת משוב על התוצאות

במסגרת עבודתי כמאמנת, סיפר אחד מלקוחותיי כי עבר בהצלחה מספר ראיונות עבודה ונשלח למבחנים. כעבור זמן קצר נודע לו כי מועמדותו נפסלה ואדם אחר זכה בתפקיד.

לדבריו, יצא בתחושה טובה מיום המבחנים ולא ידע מדוע קיבל תשובה שלילית.

במקרים אלה באפשרותכם לפנות למכון המיון ולתאם פגישה בה תקבלו חוות דעת מקצועית על התוצאות. תהליך זה אמנם כרוך בעלות מסוימת, אך הוא מאפשר לכם ללמוד על נקודות התורפה העיקריות שעלו במהלך המבחנים.

ההכרה שלכם באותם מאפיינים והתנהגויות אשר בולמות אתכם, תוכל להיות לכם לעזר בתהליך אימוני ממוקד אשר יקדם אתכם לעבר המטרה שבחרתם.

 

זכרו, תוצאות המבחנים הינן חשובות ויכולות לשמש אתכם במשרה הנוכחית,

כמו גם במשרות נוספות בעתיד. הקפידו על התייחסות רצינית, רגועה ואופטימית במהלך כל היום.

 

רקם דור
פסיכולוגית תעשייתית MSc
מאמנת אישית ועסקית
הכוונה תעסוקתית והכנה לראיונות עבודה
rekemdor@gmail.com טלפון: 054-7235717 , 04-9902116



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב