דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה מלמדת שפת הגוף שלנו בראיון עבודה? 

מאת    [ 16/03/2009 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 2666 פעמים ]

מחקרים מוכיחים כי למעלה מ- 90% מהרושם שאתם יוצרים על המראיין, נקבע על ידי מסרים בלתי מילוליים! מסרים אלה מתייחסים למרכיבים רבים ומגוונים החל מלבוש, לחיצת היד ועד לאופן הישיבה וטון דיבורכם. מכלול המרכיבים ייאספו יחד וייצרו תמונה כוללת המבטאת את התרשמותו של המראיין מכם.

קובי פנה אלי על מנת להתכונן לראיון עבודה לתפקיד ניהולי אליו היה מועמד. הוא ביקש שאבחן את תשובותיו לשאלות שתשאלנה במהלך הראיון ואציג את התרשמותי. בפגישתנו הראשונה, הוא הציג את עצמו בקול שקט ולחיצת ידו היתה רפה. מסתבר כי קובי, כמו רבים אחרים, לא היה ער כלל לרושם הראשוני שהוא יוצר כבר בשניות הראשונות למפגש עמו, עוד לפני שהוא מתחיל לדבר. בתהליך שקיימתי עמו, נחשף קובי לדרך שבה הוא נתפס על-ידי אנשים עמם הוא נפגש, ומה באפשרותו לעשות על מנת לשפר ולחזק את הרושם אותו הוא מעוניין ליצור.

בכתבה זו אציג חלק מהמסרים אשר מועברים באמצעות שפת הגוף במהלך ראיון עבודה.

לחיצת יד

בבואכם ללחוץ את ידו של המראיין, עשו זאת בביטחון. לחיצת יד רפה מעידה על ביישנות וחוסר ביטחון. לחיצה איתנה מעידה על נוכחות וביטחון עצמי.

לא אשכח את המפגשים שהיו לי בעבר כסמנכ"ל משאבי אנוש עם אחד המנהלים בחברה בה עבדתי, אשר היה לוחץ את ידי בחוזקה רבה כל כך, עד שהרגשתי כאב בפרקי האצבעות. אם כן, אל תגזימו, הפעילו כוח סביר..

סגנון ישיבה

שבו זקופים, אל תישקעו בכיסא לאחור. ישיבה זקופה משדרת רצינות, הקשבה וביטחון. הניחו את  הידיים על מסעד הכסא או על הירכיים. הימנעו משילוב ידיים לחזה, זה משדר עמדה שלילית או מתגוננת  ובוודאי שאינו מייצר אווירה נעימה לשיחה. דאגו שתנועות הידיים שלכם תהיינה חופשיות במהלך דיבורכם, זה  משדר אמינות והתרשמות ממועמד פעלתן.

משחק עם הידיים

לעיתים, על שולחנו של המראיין, מונח אחד ממשחקי המנהלים הנפוץ. יש אנשים אשר באופן כמעט אוטומטי מושיטים את ידם לגעת, לסובב, להפעיל. יש הנתקפים בצורך פתאומי לסדר בערימה את הניירות שעל השולחן, אחרים במהלך תשובה לשאלה, מרגישים צורך להמחיש את דבריהם בציור ולוקחים את אחד מניירות העבודה משולחן המראיין, הופכים אותו ומתחילים לשרבט מה שרצו.

עצרו!  שולחנו של המראיין וכל מה שמונח עליו, הם עניינו הפרטי והאישי. זהו המרחב שאין לכם רשות להיכנס אליו. הוזמנתם לראיון עבודה, לא לביתו של האח הגדול. נא להתנהג בהתאם..

גובה ומונוטוניות הקול

כולנו פוגשים מידי פעם, אנשים המדברים בשקט, כמעט בלחש. נסו להיזכר ברושם הראשוני שזה מייצר אצלכם. לרוב, הם מצטיירים כרגישים ופגיעים, מופנמים וחסרי ביטחון עצמי  המתקשים לעמוד על שלהם.  ומה אתם חשים במפגש עם אנשים המדברים בקול רם מאוד, כמעט צועקים? לרוב, הם גורמים לתחושה של אי נוחות. אנו מתרשמים שמולנו עומדים  אנשים מאיימים ואגרסיבים, כאלה שאינם מקשיבים אלא לעצמם ומנסים להשיג את מבוקשם על-ידי הפחדה והשתלטות.

בראיון עבודה קולכם צריך להישמע באופן ברור ובוטח. בדרך זו הדברים אותם תאמרו ישמעו אמינים וכנים. גם לאינטונצייה של הקול יש השפעה על המראיין. אדם שקולו מונוטוני עלול לשעמם את המראיין ולגרום לו מהר מאוד לאבד עניין. לעומתו, קול בעל אינטונצייה משתנה, מייצר עניין והקשבה.

קשר עין

ישנם מועמדים אשר עונים את תשובותיהם ועיניהם מופנות לצדדים, לעיתים מושפלות מטה, כאילו הם חוששים לפגוש את עיניו של המראיין. קשר עין מסוג זה יוצר את הרושם כי מדובר במועמד חסר ביטחון, שאינו מאמין במה שהוא עצמו אומר. היישירו מבט לעבר המראיין כאשר אתם עונים, כך תשדרו אמינות וביטחון בדברים הנאמרים.

סבר פנים

ארשת פנים רצינית הנשמרת לאורך כל הראיון משדרת מתח, ריחוק וניכור. לעיתים היא אף עלולה לשדר התנשאות. חיוך, ברגע המתאים, יכול לשנות את כל אווירת הראיון וליצור תחושה נינוחה לשיחה והתרשמות.

זכרו -  המסרים הבלתי מילוליים הינם בעלי השפעה מכרעת על חוות הדעת של המראיין. אל תקלו בכך ראש.

 

רקם דור
פסיכולוגית תעשייתית MSc
מאמנת אישית ועסקית
הכוונה תעסוקתית והכנה לראיונות עבודה
rekemdor@gmail.com טלפון: 054-7235717 , 04-9902116



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב