דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה שלי ומה שלך? הכל נשאר במשפחה 

מאת    [ 15/03/2009 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 2072 פעמים ]


באחת השבתות, בעודי עסוקה בהכנות לטיול, עומדת במטבח ומפוררת את חלקי העוף המכובס מן המרק של שבת אל תוך קערה, חלפה בראשי מחשבה, הנה אני עושה מה שהיה נהוג בבית הורי. מכינה סלט עוף קר לפיקניק של שבת, בדיוק כמו אמא שלי, ובמעשה הזניח הזה אני מנחילה לילדי שגרות קטנות של בית שעוברות מדור לדור.

היום, לאחר גירושי, אני מוצאת עצמי כמעט מבלי משים חוזרת לשגרות המוכרות לי מילדותי האהובה. מפליא אותי, הצורך שלי הכמעט קיומי, גם עתה בגילי ואחרי כל כך הרבה זמן מאז שפרשתי כנפיים, להרגיש שייכות לשורשים, לערכים, לסיבה. ועוד יותר מכך העובדה שמרגע שהתפרקה החבילה חזרתי באופן תת מודע לבית אבא. אני חוזרת לעשות דברים שאני מכירה מילדות. לא רק סלט עוף כמובן. טיולים בסוף השבוע, מסורות של חג ושבת שזנחתי עד כי נדמה ששכחתי, ארוחות ערב משפחתיות במהלך השבוע מלאות בשיחה ולמידה.
עתה אני חוזרת לשם, למקומות המוכרים בליבי ובזיכרונותיי. אני מרגישה שוב בבית.

לפני שנפרדתי מבעלי והתגרשתי המחשבות הללו היו אחרות. בכל פעם שעשינו משהו בבית ביחד שנינו או במשותף עם הילדים, בין אם מעשה של שגרה ובין אם אירוע מיוחד העומד בפני עצמו, הרגשנו כיצד אנו ביחד יוצרים את מאגר הזיכרונות של ילדינו, זיכרונות אליהם הם יערגו לכשיגדלו. דיברנו על כך במודע. יש משהו מאוד מרגש בידיעה כי אתה יוצר את מטען העבר עבור ילדיך שלך.
החל מן הדברים השגרתיים של היומיום כמו מה מתבשל בסירים ואילו ריחות מתפשטים בבית, סדר היום, חלוקת התפקידים בין כולם, מה ממלא את החלל קולות שיחה או שירה, טלוויזיה דולקת או מוסיקה ברקע, מסורות של חג ושל בוקר שבת, ההווי המשפחתי של נסיעות ארוכות, הומור פרטי משותף, ביטויי לשון, ועוד ועוד.

התחושה הזו המרגשת סייעה לשנינו להיפרד ממסורות ישנות מבית אבא-אמא עליהם היה לנו קשה לוותר, הן מתוך ההרגל והן רגשית. כך במהלך השנים השתרשו בביתנו מנהגים מאפיינים לבית המשותף שבנינו. חלקם לקוחים מבית הורי, חלקם מבית הוריו ואחרים חדשים, פרי רצוננו וערכינו שלנו בלבד.
אני זוכרת, כשהילדים בגרו מעט נהגנו לנסוע בקיץ מידי יום שישי לים, לשהות שם את שעות בין הערביים והערב המוקדם, מוותרים על ארוחת השבת המסורתית והטקסים הנילווים אליה. אני זוכרת איך הייתי קרועה בין המסורת הטבועה בי, על ערכיה ועל מה שהיא מסמלת עבורי ובתוכה, כמובן, הרצון להנחיל לילדי את אותם ערכים עליהם גדלתי אני, לבין נטיית הלב לעשות דבר מה חדש מהנה ומיוחד בפני עצמו. המחשבה כי אלו הזיכרונות שאני בונה עבור ילדי, סייעה לי בשינוי הזה.
ולא, לא איבדנו את המסורה הישנה, היא שבה לשכון בביתנו בכל שנה מחדש עם סיומו של החופש הגדול.

באחד הערבים, לאחר הפרידה שלי ושל בן הזוג שלי, אמרה לי ביתי הבכורה כי היום, כאשר הם, הילדים, מחלקים את ימיהם בין שני בתים, שני בתי אב נפרדים, היא יכולה להבחין מה היה חלקו של כל אחד מאיתנו ההורים, בבית המשותף כשהיה. מה היה שייך לאבא ומה היה שייך לאמא כדבריה. חייכתי והסתקרנתי וחשבתי איזה שיקוף נפלא היא עושה עבורי, כמה אפשר ללמוד מהילדים. ובכלל, זה היה מרתק משום שעדיין, אחרי כמעט עשרים שנות נישואין, המשיכה להתקיים בין שנינו מובחנות ברורה. אולי משום שאנו כל כך שונים זה מזו הדבר בלט מאוד לעיניה, ואני מניחה שגם לעיני הילדים הצעירים יותר.

מה יהיה כשהם יתחתנו ויבנו בית משלהם? ברוח הימים של היום, אולי גם בני הזוג איתם הם יחלקו חיים, יבואו מבית של הורים גרושים. זה כבר נשמע לי מורכב ומסובך, ליצור יחד את החדש שלהם מתוך ארבעה בתים שונים. מעשה אומנות של ממש.


מנחת קבוצות תמיכה ומעגלי נשים ללמידה וצמיחה אישית.
למעלה מ-14 שנות נסיון בתחומי משאבי אנוש מגוונים.
תואר שני בניהול משאבי אנוש מאוניברסיטת תל אביב, לימודי ביבליותרפיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.
בזמני הפנוי אני עוסקת בכתיבה מגוונת. שירה ופרוזה, הגיגים ומחשבות על החיים וכן תקצירים לספרים שאני קוראת.
אמא, אישה, יוצרת, כותבת, חושבת, בתנועה מתמדת.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב