דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוות דעת פסיכיאטרית - 10 כללים לבחירת פסיכיאטר מומחה, ד''ר חיים שם דוד 

מאת    [ 12/03/2009 ]

מילים במאמר: 853   [ נצפה 7018 פעמים ]

חוות דעת פסיכיאטרית היא חוות דעת רפואית לכל דבר שעורך פסיכיאטר. חוות דעת פסיכיאטרית היא מסמך רפואי משפטי שנערך למטרות שונות שהמשותף להן הוא הוכחת מצבו הנפשי של אדם. המטרות שלשמן נערכות חוות דעת פסיכיאטריות יכולות להיות בהליכים פליליים או בהליכים אזרחיים כמו בדיון על נכות נפשית, יכולת קוגניטיבית לשם חיבור צוואה או מינוי אפוטרופוס ולהליכים מנהליים כגון עבור רישיון נהיגה,רישיון לכלי ירייה,מסוגלות הורית ועוד.

בחירתו של הפסיכיאטר שיערוך עבורך את חוות הדעת קשה מכיוון שההשלכות של הפעולה הזו עלולות להיות קשות (איבוד רישיון נהיגה או אובדן הכנסה במקרים של נכות נפשית או אובדן כושר עבודה). יש הרבה פסיכיאטרים. נראה שההמלצה כיצד לבחור פסיכיאטר לשם טיפול פסיכיאטרי אינה תופסת במקרה הזה שהרי אין המדובר ביחסים של רופא ומטופל אלא ביחסים פחות מורכבים מהיחסים הטיפוליים הנרקמים עם פסיכיאטר מטפל אך יחד עם זאת מורכבים בגלל חוסר היכולת של הפונה לאיש המקצוע על מנת לקבל את חוות דעתו.

10 כללים כיצד לבחור פסיכיאטר מומחה לשם עריכת חוות דעת פסיכיאטרית

1. חוות דעת רפואית צריכה להערך על ידי רופא מומחה בתחום המדובר. חוות דעת פסיכיאטרית חייבת להערך על ידי פסיכיאטר מומחה. כל איש מקצוע אחר אינו בא בחשבון גם אם הוא "קרוב". חוות דעת פסיכיאטרית אינה יכולה להערך על ידי פסיכולוג או גריאטר, למשל.

2. לניסיון של הפסיכיאטר יש משמעות רבה. יש לשאול את הפסיכיאטר לגבי ניסיונו בתחום המדובר. מדי פעם פונים אלי פסיכיאטרים לגבי "עצות". למשך מה פירוש "אישיות שאינה מתאימה לנהיגה". מי שאינו עוסק בתחום עריכת חוות דעת פסיכיאטריות לא ידע את המשמעות של פסילת רישיון על רקע זה ומה האמצעים שעליו להפעיל על מנת לתקוף את חוות הדעת שנכתבת לגביו שבגינה פוסלים לו את רישיון הנהיגה.

3. חשוב לבחור בפסיכיאטר שיודע את השפה המשפטית. פסיכיאטריה היא מקצוע רפואי. השפה המשפטית המשמשת בחוות דעת רפואיות יכולה להיות מאוד שונה בהקשר המשפטי לעומת ההקשר הרפואי. פסיכיאטר מנוסה, ידע להתאים את עצמו ולמקד את הניסוח לפי המקרה העומד לפניו.

4. חשוב לבחור פסיכיאטר שאליו כיוונו ללכת. לא להסכים להבדק על ידי "קבלני משנה" ששכרם זול יחסית. לא להסכים לשלם סכומי כסף שמיועדים למומחה מסויים וברגע האמת מתאימים לך איש מקצוע, פסיכיאטר אחר. גם אם הפסיכיאטר שאליו רצינו ללכת מראש, יהיה חתום על חוות הדעת, אף הוא. בבוא העת, הפסיכיאטר יצטרך להעיד בבית המשפט ויקשה עליו ל"לספק את הסחורה" אם לא הוא ערך את חוות הדעת באופן אישי.

5. להעדיף פסיכיאטר שיכול לספק שירותים נוספים לצורך הערכה נוספת המתבקשת מהמקרה. מומחים מסויימים אינם מפנים את הלקוחות שלהם לבדיקות נוספות מחשש שהעלות הנוספת תרתיע את מבקש חוות הדעת להמשיך בהליך והרופא יפסיד את ההכנסה. אין הכוונה שהפסיכיאטר יעשה את כל המבחנים הנדרשים בעצמו, אלא, שיהיה בקשר עם אנשי מקצוע נוספים, רצוי בעלי ניסיון שיוכלו לתת מענה לכל הצרכים הנדרשים במהלך עריכת חוות הדעת.

6. השונות במחיר, בין אנשי המקצוע, יכולה להיות גדולה עד כדי פי שניים או אף שלושה. אין יחס ישיר בין המחיר לאיכות חוות הדעת הפסיכיאטרית. לדוגמא: במכון אתם משלמים גם על המזכירה שיושבת, על הקפה שמוגש בכניסה ועל חברת יחסי הציבור שמקדמת את המכון.

7. הכלים שהפסיכיאטר עובד בהם חייבים להיות מתוקפים מבחינה מדעית תוך שהוא משתמש במידע מחקרי עדכני. חוות דעת פסיכיאטרית שמסתמכת על "ניסיון" בלבד, לא תתקבל בבית המשפט או תתקבל בספקנות רבה יותר מאשר חוות דעת ערוכה היטב שעושה שימוש במובאות מדעיות.

8. האם להעדיף חוות דעת פסיכיאטרית שערוכה על ידי שני פסיכיאטרים או מספיק פסיכיאטר אחד? נשאלתי את השאלה הזו לא מזמן והתשובה שלי אינה חד משמעית. חוות דעת "כפולה" יכולה להיות בעייתית מאוד שכן כאשר השאלה ברורה, והממצאים ברורים, לשם מה לערב מומחה נוסף? גם אם מעורב מומחה נוסף, מה הטעם בחתימה נוספת אם הוא לא מוסיף ראייה נוספת ונפרדת של העניין? כשהמקרה יובא לפני שופט העניינים עלולים להסתבך שכן כל מומחה יכול לראות את הפרטים בצורה אחרת, דבר שעלול להביא, למרבה הצער לתוצאות הרסניות למבקש חוות הדעת עד כדי ראיית חוות הדעת כבלתי מהימנה. אש אם כך, מתי כדאי להשתמש בחוות דעת כפולה? אך ורק במקרים מאוד מסובכים וגבוליים שלא רואים אותם במשפט האזרחי אלא בעניינים פליליים בלבד.

9. האם תמיד זקוקים לחוות דעת פסיכיאטרית מלאה? התשובה היא לא! חוות דעת פסיכיאטרית יכולה לעלות אלפי שקלים ועד עשרות אלפי שקלים. לעתים קרובות ניתן להסתפק במסמך פשוט יותר להשיג את אותה מטרה - "תעודת רופא". תעודת רופא היא תעודה רפואית ודינה כמו חוות דעת פסיכיאטרית ובמקרים רבים אפשר להסתפק בה. עלותה אינה מתקרבת למחיר חוות דעת פסיכיאטרית מלאה ויכולה להשיג את אותן המטרות. תעלו את השאלה הזו בפני הפסיכיאטר - האם אפדר להסתפק במקרה המדובר בתעודת רופא.

10. חוות דעת פסיכיאטרית חייבת להיות אמינה, מקיפה ויסודית. חוות דעת פסיכיאטרית שנערכת לאחר פגישה אחת, אינה רצינית! על מנת לבסס טענות יש צורך, לעתים קרובות, לדבר עם בני משפחה נוספים או לעיין במסמכים נוספים לפי הצורך כגון: תדפיס הפרשות לביטוח לאומי ודוחות הכנסה (על מנת להוכיח ירידה ביכולת הכנסה), תדפיס עברות תנועה (על מנת לבחון ולהתייחס לעברות תנועה בצורה עניינית בחוות הדעת).

לסיכום:
הקוים המנחים שהבאתי לעיל, יכולים בקלות להיות מנוסחים עבור הדרך לבחור כל מומחה רפואי אחר לצורך עריכת חוות דעת רפואית משפטית.לכאורה עריכת חוות דעת פסיכיאטרית היא דבר של מה בכך ושאפשר לפנות לפסיכיאטר שמדבר ברדיו או שמטפל בבן דודה שלך. פסיכיאטרית משפטית היא מקצוע ומיומנות שנרכשת עם השנים ואינה יכולת מולדת של פסיכיאטרים. הצמדות לכללים הללו תגביר את הסיכוי למיצוי זכוויתיך בהליכים שלשמם נערכת חוות דעת פסיכיאטרית זו.


ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים. לאתר הבית הקלק:
פסיכיאטר

נושאים נוספים באתר הבית של ד"ר שם דוד:

חוות דעת פסיכיאטרית

פסיכולוג



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב