דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערעור בעניין צו אשפוז על פי חוק טיפול בחולי נפש ושאלת הפורום שידון בשאלת האשפוז 

מאת    [ 12/03/2009 ]

מילים במאמר: 396   [ נצפה 2240 פעמים ]

בש"פ 1920/09, פלונית נ' מדינת ישראל

כבוד השופט א' רובינשטיין


06.03.2009

העובדות:
1. העוררת נחקרה בחשד לביצוע רצח. ביום 26.12.08 החליט בית משפט השלום על מעצרה ושליחתה להסתכלות פסיכיאטרית בבית-חולים "אברבנאל". ביום 18.1.09 הוגשה חוות דעת ראשונית בעניינה של העוררת מטעם הפסיכיאטר המחוזי. בחוות דעת זו נקבע כי העוררת אינה נמצאת במצב פסיכוטי, וכשרה היא לעמוד לדין.
2. כנגד העוררת הוגש ביום 18.1.09 כתב אישום המייחס לה עבירת רצח. ביום 27.1.09 נבדקה העוררת על-ידי פסיכיאטר מטעמה, אשר מצא כי העוררת סובלת מפסיכוזה פרנואידית פעילה ומצויה במצב אבדני. ב-6.2.09 ביצעה העוררת ניסיון התאבדות.
3. ביום 9.2.09 הגיש בא כוח העוררת בקשה לאשפוז העוררת לפי סעיף 16 לחוק טיפול בחולי נפש, הקובע כי בית המשפט רשאי לצוות שהמעצר יהיה בבית חולים ככל שהוא סבור כי העצור חולה ומצבו מצריך אשפוז.

החלטה:
1. בית המשפט קבע, כי יש מקום לדיון שיפוטי מחודש בשאלת אשפוז העוררת. הטעם הוא הניסיונות האבדניים והשאלה אם בית הסוהר מתאים להמשך החזקתה של המבקשת, אם לאו, או שמא יש צורך באשפוז במב"ן או בבית חולים.
2. אשר לשאלת הפורום, אין מחלוקת ממשית בין הצדדים, שסעיף 16 לחוק לטיפול בחולי נפש מאפשר לבית המשפט הדן במעצר לדון באשפוז. שפתי המחוקק ברור מיללו, קרי (סעיף קטן (א)): "ציווה בית משפט על מעצרו של אדם והוא סבור, אם על פי ראיות שהובאו לפניו מטעם העציר או מטעם התובע...ואם על פי ראיות שהובאו לפניו ביזמתו הוא, כי העצור חולה וכי מצבו מצריך אשפוז, רשאי בית המשפט לצוות שהמעצר יהיה בבית חולים שיקבע הפסיכיאטר המחוזי או באגף פסיכיאטרי בבית סוהר". ברי, אם כן, כי בית המשפט העוסק במעצר רשאי לדון בסעיף זה. המילים "ציווה בית משפט על מעצרו של אדם" אף מטעימות במיוחד את "הפה שעצר הוא הפה שאשפז", רוצה לומר, את הזיקה המתקיימת בין דיון המעצר לדיון באשפוז העצור. ככל שמדובר בהליך מעצר נמשך, באה הסוגיה לפני בית המשפט הדן במעצר.
3. האם גם ההרכב הדן בתיק העיקרי רשאי לדון באשפוז במסגרת מעצר? זהו, כמובן, ההרכב שעליו לקבוע, לפי סעיף 15, אם מסוגל הנאשם לעמוד לדין (ס"ק (א)) או מה היה מצבו הנפשי בשעת מעשה העבירה (ס"ק (ב)). לכאורה לשון החוק אינה מונעת מבית המשפט לדון באשפוז במעצר גם בהרכב, שהרי ככלל באותו "בית משפט" עסקינן, ומדברים אנו בבית המשפט כמוסד.
4. המקרה הרגיל הוא ששופט המעצרים ידון בעניין אשפוז במעצר, אך במקרה שבו שיקולי יעילות שיפוטית, בשל דיון מוקדם בתיק העיקרי העוסק ממילא גם בנושא הפסיכיאטרי, מצדיקים לקיים את הדיון בהרכב התיק העיקרי - אין מניעה לכך.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב