בוצינא טבא מקרא
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

בוצינא טבא מקרא 

מאת    [ 12/03/2009 ]
מילים במאמר: 902   [ נצפה 2709 פעמים ]

 
 
אמר אביי - בוצינא טבא מקרא (כתובות פ"ג, ב), משל הדיוט הוא האומר לחבירו, דלעת קטנה אני נותן לך במחובר, אם תרצה לתולשה עכשיו, תלוש. ואם תרצה להניחה עד שתגדל ותעשה קרא, הניחה ותגדל - טוב לו ליטלה מיד.
יש דברים, ארועים ותחושות, שכדאי לטפל בהם מיידית, בהיותם עדיין קטנים, בטרם יגדלו לממדים מסוכנים ומפלצתיים.
יש אנשים הזקוקים לשנות לימוד כדי להיות תלמידי חכמים כדבעי, גם אם הם כשרוניים מאוד לא כדאי לקטוף אותם בהיותם בוצינא - קטנים, ככל שימשיכו בלימודיהם יתחזקו היטב הם יפיקו יכולתם וכישוריהם הרב - יותר טוב. בחינוך צריך סבלנות, חובה עלינו לטפח "קרא" שהיא גדולה ענקית טעימה ערבה לחיך ויכולה לשרת אנשים רבים יותר, כאשר המוח הוא "קרא" הרי גודלו איכותו יכולה לשרת מספר רב של אנשים ובאיכות מעולה.
ארועים שליליים, פיתוח שלילי של ילד, אל לנו להמשיך לגדלו בדרך הלקויה, יש לקוטפו בעודו קטן לבל ישתרשו בו הרגלים שליליים.
יש מקרים שראוי לקטוף הפרי הקטן ולא להמתין לגדילתו, במקרים של סכנה, אי וודאות, סביבה עוינת, כאשר אדם נמצא בדילמות, ראשו אינו יצירתי, הוא לא יצליח לראות פרי איכותי כאשר מצבו הנפשי קשה, כאשר האדם נתון בחיל ורעדה הרי הוא אינו מאפשר לו מיצוי יכולתו. חשוב לדעת שאין קיצורי דרך בחינוך, כפי שאין קיצורים בבניית אנשי תעשיה יזמים ויצירתיים, האדם אינו רובוט, כדי להקנות הרגלים יש צורך בזמן, ללמוד להשכיל , להמתין לקרא - דלעת הגדולה, היא תתפתח לאחר זמן, עם השקעה רבה יותר של מזון, מים ודישון. אנו יודעים כי ישנם מיומנויות שיש צורך בזמן ארוך כדי להטמיען. ע"פ מחקרי מוח רבים אנו יודעים שקצב הלמידה חשוב מאוד, אסור לערבב לימוד אותיות ובודאי לא יחד עם מספרים, סדר חייב להיות מאורגן ומעוגן בלוח זמנים.
חובה עלינו הורים ומורים, לדעת כי השפעתנו על עיצוב הילדים רבה וחשובה, מתי עלינו לעמול כדי לקטוף בוצינא פרי קטן ואיכותי ומתי יש להשקיע עמל רב סבלנות, כדי לקבל תוצר גדול יותר ואיכותי.
בחינוך יש מקרים בהם ראוי לתכנן פרויקטים חינוכיים קצרי מועד, חינוך בשלבים, או אז נבחר בוצינא - קשוא קטן, כל שלב הוא בוצינא - עליו יש להעריך ולהיות מרוצה, שהרי כל החינוך נעשה בשלבים, כאשר כל שלב מעוגן מסודר ומוטמע במוחנו ובמעשינו, או אז כמה "בוצינות", כמה קישואים קטנים הנמצאים בי יוצרים לאחר זמן "קרא" = קשוא ענק.
אנו יודעים שסולם גבוה, ענק, איתן ויציב הוא כזה - שיש לו שלבים חזקים ורבים. עליו ניתן להגיע לשחקים, השלבים מאפשרים לי לבנות שלב נוסף, להתקדם עוד ועוד, שהרי אין בית מדרש ללא חידוש (חגיגה), אי אפשר להתחדש אם מה שקיים אינו יציב חזק ואיתן. על כן יש מקרים רבים בחינוך - בהם עלינו להקנות כלים ומיומנויות לאט אבל בטוח. ראוי לפעמים להסתפק בבוצינא, אך יחד עם זאת קיימים תלמידים מצטיינים בעלי יכולת מבריקה, יכולת קליטה ויישום נפלאים. פיתוח המצטיינים לפעמים דורש מאתנו סבלנות ורוגע כדי לראות תפוקות, המה בעלי הפוטנציאל המעולה יכולים ללמוד לעומק, להמתין ולבנות קרא, מהם נפיק דלעת ענקית מתוקה ומצויינת.
ההמתנה לגידולו, צמיחתו ופיתוחו של המצוין תלוי בפיתוחו השכלי - האינטלקטואלי האיטי. בעולמנו המתפתח והמשתנה כל הזמן, קיים בכל מפעל תעשייתי מו"פ - מחקר ופיתוח. גם המה מתלבטים לא אחת, איך להפיץ חדשנות - מיד עם גילויים, או אז החידוש יהא קטן אך יופץ מיידית, "בוצינא" - קטנה אך תוכל לשמש ציבור רב. או שכדאי וראוי להמשיך המחקר - הלוקח כמובן יותר זמן ולקבל קרא - תוצר גדול ואיכותי יותר במחקר.
אנו יודעים שכאשר אדם רעב - הוא יעדיף לקבל בוצינא - שהיא קטנה ולא להמתין רעב זמן רב כדי לזכות בקרא גדול וענק.
במשלי כ' א' כתוב - "כי אינו יודע מה ילד יום", ישנם מקרים שהאדם אינו בטוח במקומו, חששות אלה גורמות לו לשקולי דעת שונים - הוא יעדיף בוצינא על קרא.
כאשר האדם נמצא בעסקים או מה לעשות בחסכונות, בבורסה, האם לפרוע השטר, להפסיק החסכון או לנצל הרווח בבורסה - כאשר הרווח קטן אומנם אבל בטוח או להמתין ל"קרא" לרווח גדול יותר, אך תוך לקיחת סיכונים שמא תגיע רוח או סערה ותפגע בפרי ולא יזכה הוא לקרא המיוחלת. בחיי האדם לוקחים או לא לוקחים סיכונים, לעיתים הסבלנות משתלמת, למידה מתוך תהליך מביאה לתפוקות נבונות ויעילות, כך מפתחים גם מיומנויות איתנות לעתיד.
אנו יודעים כי להחדרת מצוות לאדם - יש צורך בתהליך איטי וממושך ללמד חינוך לנתינה, לאהבת הזולת, לקבלת כל חבר - לוקח זמן, אך בעתיד, לאחר מאמץ התכונות - המיומנויות מעוגנות היטב באדם, כל התנהגותו משתנה, חיובית וערכית. הסבלנות יצרה אדם "קרא", איכותי וגדול מימדים באופיו הטוב והמצוין.
תלמיד חכם נקרא תלמיד כל חייו, אדם לומד משכיל, מוסיף יידע, חכמה ותבונה כל חייו, השימוש הממושך בתאי המוח כל חיי האדם - מחזקים את הזכרון ומונעים הריסתם של תאי המוח.
בודאי שיש מקרים בהם אנו מסתפקים בבוצינא - כאשר עלינו לקבל תשובות מיידיות ודחופות, כאשר קיים הצורך בהחלטות דחופות, אז נסתפק בפרי קטן ולא בקרא. אנשי העסקים יודעים מתודה זו, מתלבטים לא אחת - האם לרכוש עכשיו שדה קטן או בית קטן או להמתין ברכישה ולקנות "קרא" ענק וגדול, או אז בשלב ההמתנה אין לו שדה ולא בית.
כך בנויה מערכת החינוך, על כל מנהיג מנהל ומורה לקבל החלטות מידי יום, האם כל שלבי החינוך צריכים להיות איטיים ממושכים לאורך זמן, או שיש מקרים בהם תהליכי החינוך והקניית הערכים קצרה מהירה והחלטית. כל חיינו הם תהליך קבלת החלטות בין בוצינא וקרא, בין פרי קטן ואיכותי לבין פרי ענק גדול מעולה ומצויין.
חובה עלינו לאמן את עצמנו מנהלים, מורים והורים לדעת מתי להחליט על בוצינא ומתי על קרא. יש מקרים בהם הנחישות, העוצמה וההחלטה צריכה להעשות מיידית מתוך בהירות נוקשה, אך החינוך בכללותו הוא תהליך, הקניית הרגלי למידה, תכונות ואופי צריכות זמן ממושך כדי להטמיעו בתוך כל אחד מאיתנו - שישאו הפרי לאורך ימים.




- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב