דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאיפה להתחיל בניית אתר כדי להיות ראשון בגוגל? 

מאת    [ 11/03/2009 ]

מילים במאמר: 1280   [ נצפה 2888 פעמים ]

 

מאיפה להתחיל בניית אתר כדי להיות ראשון בגוגל?

עסקים שאין להם אתר אינטרנט, שואלים: מהיכן להתחיל את בניית האתר?". כמובן שיש את הדרך "הנכונה", אבל מהי בדיוק הדרך הנכונה? ואולי צריך לשאול האם בכלל יש דרך נכונה כדי להיות ראשון בגוגל?

מי שרוצה להיות ראשון בגוגל חייב לקבוע מטרה

תהליך בניה של אתר חדש מתחיל בקביעת מטרה, איפיון קהל המטרה וממשיך במימשק, ניווט, עיצוב, רכיבים, תכנים ויש עוד. תהליך בנייתו של אתר שונה מעסק לעסק ומשתנה גם בהתאם למוצר/שרות המוצעים באתר. אין פלא שבתהליך ארוך ולפעמים מייגע.

הרבה בעלי עסקים שואלים את עצמם: "אולי אנחנו לא מוכנים לאתר באינטרנט?" אחרים מחליטים לקחת יועץ חיצוני שיעשה עבורם את עבודת התכנון ויש כאלה שיעשו "קיצור דרך" ויטילו את המשימה על מעצב האתר.

לא אתייחס לאלה שעושים "קיצור דרך". מתברר שהדרך לא רק שלא התקצרה, להיפך, היא התארכה, עלתה יותר, האתר לא התקרב אפילו להיות ראשון בגוגל ולפעמים מביאה את העסק לנקודת ההתחלה בכל הנוגע לבניית האתר. מי שחושב על לקיחת יועץ חיצוני שיעשה עבורו את מלאכת התכנון רואה לפניו הוצאה כספית נכבדה.

מהיכן מתחילים כדי להיות ראשון בגוגל?

היכן תתחיל בניית האתר לעסק שאין לו אתר באינטרנט? אני מציע להתחיל בקטן. אם אין לך אתר באינטרנט אני לא מציע לך לחשוב על אתר אינטרנט מקצועי. אתר אינטרנט "לא מקצועי" יכול לעבוד באותה מידה. זה פשוט, זה זול ואפשר לראות כיצד זה עובד לפני שאתה משקיע עוד משאבים באתר.

אבל, דבר אחד צריך להיות ברור! האתר שלך עומד להשתנות ובאופן תדיר. כאשר האתר שלך עולה לרשת, זה לא סופו של התהליך, אלא רק תחילתו. צריך להפנים שאתר אינטרנט זה לא "שגר ושכח". בית הקברות של האינטרנט מלא באתרים ש"שוגרו ונשכחו" ומה שנשאר מהם זה רק מצבות... ואתה הרי רוצה להיות ראשון בגוגל, נכון?

גישות לקבלת החלטות

בקבלת החלטות לגבי תהליך בניית האתר יכולים לנקוט בגישה של "אופטימיזציה" (ללא קשר למונח SEO). מי שבוחר בדרך זו, ישקיע זמן רב באיסוף נתונים על הלקוחות, על המתחרים, על התנועה ומילות מפתח. הוא יקרא מחקרים וינבור בנתונים. אני לא אומר שלא צריך לעשות את כל הפעילויות הנ"ל, אבל עד שיהיו בידיו כל הנתונים (והרי הוא אופטימייזר) יתברר לו שהם כבר לא עדכניים ולכן לא ניתן לקבל לפיהם החלטה ויש לחזור לשלב איסוף הנתונים.

בקבלת החלטות לגבי תהליך בניית האתר יכולים לנקוט בגישה של "שבע רצון". מי שבוחר בדרך זו, ישקיע מעט בתכנון ואיסוף נתונים מתוך כוונה "לצאת לדרך" כמה שיותר מהר וידיעה מראש שהשינוי זו דרך חיים. שינוי במובן שיפור ובהתייחס למטרת האתר. דרך חשיבה זו צריכה להיות מאומצת גם על ידי מי שיש לו כבר אתר.

להיות ראשון בגוגל פירושו שהאתר כל הזמן צריך להשתנות

אפשר לחשוב על "שינוי כדרך חיים" באותו אופן שאתה עורך שיפורים בבית. כמה פעמים הגעת למסקנה שצריך להרוס הכל ולהתחיל מחדש? כנראה, אף פעם. לעומת זאת, החלטת מידי פעם על שיפורים קטנים כמו צביעה של חדר או הוספת כוננית. נכון, לפעמים שאתה ממש כבר לא יכול, אתה עושה שינוי גדול בבית, "רמונט", אבל נדיר שתחריב את הבית ותתחיל הכל מהתחלה.

האתר שלך לא שונה מהבית שלך. תמיד יש מקום לשיפור באתר ממש כמו שיש מקום לשיפור בבית. לפעמים, אנשים חושבים שצריך לעשות "תכנון מחדש" או "עיצוב חדש" לאתר במקום שנדרשים שיפורים קטנים ולאורך זמן. אבל מה חושבים הלקוחות?

מספר חברות למדו בדרך הקשה, שלא תמיד הלקוחות מקבלים בברכה שינוי משמעותי. חברת קוקה קולה חוותה את זה שהם שינו את צורתו של הבקבוק, eBay שינו את רקע האתר מצהוב ללבן. השינוי גרר כל כך הרבה תלונות מלקוחות שבעקבותיו, eBay "החזירה את הצהוב למסך".

האם באמת לקוחות eBay "סבלו" מהרקע הלבן? אני בספק. צבע הרקע השכיח באתרי אינטרנט הוא לבן. אז מה הבעיה? הבעיה היא רגשית. לקוחות eBay הגיבו בצורה קיצונית עד איום בהפסקת פעילותם באתר! אם השינוי הוא חלק כל-כך טבעי מחיינו, למה רובנו כה מתקשים להסתדר איתו?

איך מתמודדים עם שינוי באתר?

מה עשו ב- eBay? הם עשו משהו חכם מאוד. באופן הדרגתי הם שינוי את חלקי האתר, חלק אחד בכל פעם, עד שלבסוף הם קבלו מה שרצו: רקע לבן. התברר שגישה זו "עברה חלק" אצל הלקוחות. eBay יישמו את הגישה הזאת לכל שינוי באתר שלהם תוך הבנה ששינוי הוא תהליך ולא "זבנג וגמרנו!".

עשה שינויים קטנים ובהדרגה ולא שינוי גדול אחד גדול בכל כמה שנים. בכל פעם שאתה עושה שינוי אתה צריך למדוד כדי לאפשר לך להשתפר כדי להיות ראשון בגוגל. אין משמעות לשינוי אם לא תגדיר מראש מה מודדים ואיך מודדים. כאשר מרבית האנשים חושבים ששינוי הוא פרויקט, אתה כבר יודע שהשינוי לעולם לא יסתיים.

אם אתה עורך שינויים קטנים לאורך זמן, יותר קל למדוד את השפעתם. קודם כל, יש לך פחות נתונים כי אתה עורך שינוי רק במקום מאוד מסויים באתר. שנית, על ידי שינוי אחד בכל פעם אתה מנטרל את ההשפעות ההדדיות בין משתני השינוי.

אז מה הפטנט כדי להיות מתמודד ראוי על מקום ראשון בגוגל?

הפטנט, אם אפשר לקרוא לזה פטנט, הוא לבצע שינוי קטן שיש לו השפעה גדולה. התחל משינוי בדף אחד, אבל עליך לוודא שזה דף מספיק חשוב באתר שלך, דף שישפיע על הלקוחות לעשות את מה שאתה מצפה שיעשו, בין אם זה לרכוש את המוצר, להרשם לניוזלטר, להוריד תוכנה או כל פעילות אחרת. זה חייב להיות דף עם הרבה תנועה.

פעם אחת, בסיום הרצאה שנתתי על שיווק באינטרנט, ניגש אל בעל עסק העוסק במתן שירותי ייעוץ והדרכה פסיכולוגיים וטען בפני: "שינויים קטנים אצלי באתר, פשוט לא יעבדו. צריך לבנות אותו מחדש ואין לי את התקציב לכך". שאלתי אותו מי הלקוחות שלו? והוא הסביר לי בפירוט שהוא מציע מיגון שירותים לנוער, להורים, לרשויות מקומיות ולמוסדות חינוך. דף הבית, לעומת התיאור שלו, מכיל את חזון העסק וכולל עודף מידע, קישורים, תוך ציון כל מיגוון הפעילויות. שאלתי אותו: "מה מונע ממך לשנות את דף הבית ולחלק אותו לחלקים. בחלק אחד, לכתוב בגדול: שירותי ייעוץ להורים ובחלק אחר, לכתוב בגדול: שירותי הדרכה לרשויות?: כמה כבר שינוי כזה עשוי לעלות?"

לפי התגובה על פניו, הבנתי שהוא התחיל להבין על מה אני מדבר והוא אמר: "כן, אני אערוך את השינוי ואמדוד את מספר הכניסות לפני ואחרי לאותם דפים. אחר כך, אני אערוך שינויים בדפים הפנימיים ואמדוד כמה אנשים יצרו איתי קשר לפני ואחרי!"

זהו הרעיון, וברגע שמבינים שכל הזמן לעשות שינויים ולמדוד. וכשמגיעות התוצאות אפשר גם לדבר על תקציבים לשינויים גדולים יותר שיביאו לשיפור גדול עוד יותר.

לאחד מלקוחותי, חברה לציוד משרדי, התבקשתי לייעץ בנוגע לשינוי שיחול על כל אלפי המוצרים שבחנות האתר. מנהל השיווק לא היה בטוח שהשינוי יצליח גם לאור העלויות הנדרשות לבצע אותו בכל אחד מאלפי המוצרים באתר. הצעתי לו להחיל את השינוי בקטגוריית מוצרים אחת למשך כשלושה חודשים תוך כדי מדידה. זה יאפשר לו לנהל את השינוי בקלות מכיון שהוא יבחן אותו על כמה עשרות מוצרים במקום אלפי מוצרים וגם יאפשר לו ללמוד את התנהגות הגולשים בקטגוריה זו. הניסוי התבצע בקטגוריה אחת, נאספו נתונים, הוסקו מסקנות והופקו לקחים. ה"בטא" הצליחה ועכשיו הוחל ביישומה בקטגוריות נוספות.

סיכום

אתם יכולים לעשות בדיוק אותו דבר באתר שלכם כדי להיות ראשונים בגוגל. אתם יכולים להתחיל בדף הבית או אולי בדף אחר שיש לו מטרה אחת ברורה. לפעמים, לטיפול בדף הבית יש משמעויות פוליטיות בחברה ולא שווה "להתנפל" עליו בהתחלה. שינויים קטנים יכולים להיות בעלי השפעה גדולה. לפעמים זה שינוי קטן כמו: מיקום, צבע, תוכן או ריווח. אבל זכור! בכל פעם משנים דבר אחד בלבד.

שנה את העיצוב ומדוד. לא הצליח: שנה חזרה ונסה משהו אחר. הצליח: החל את השינוי על קבוצה של דפים מאותו סוג.

 

זהר עמיהוד יועץ עסקי לנושאי שיווק באינטרנט כדי להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזי הדרכה בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי-מכר למפתחי אתרים באינטרנט, ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים אחרים בנושאי מחשבים. יזם ומנהל אתר "מועדון קריאה".

www.seoreport.co.il

 

 

 

זהר עמיהוד, יועץ קידום אתרים בשאיפה להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזים לטיפוח יזמות בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי מכר ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים בנושאי מחשבים כולל ספר פרסום בגוגל, יזם ומנהל אתר מועדון קריאה של ספרים חדשים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב