דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


SEO ורשתות חברתיות 

מאת    [ 11/03/2009 ]

מילים במאמר: 867   [ נצפה 2573 פעמים ]

רשתות חברתיות (Social Networks) הם אחד הדברים הנפלאים במסגרת Web 2.0. אנשים רבים רוצים לשמור על קשר, לחדש קשרים מהעבר, להכיר אנשים חדשים, ליצור קשרי עבודה וגם ליצור תכנים כחלק מפעילותם ברשת האינטרנט: פורומים, בלוגים, מאמרים, תמונות, וידאו. כדי שהגולשים בהמוניהם יוכלו ליצור תכנים הוקמו רשתות חברתיות, כמו אלו: Live Journal, Searchles, Zude, Yahoo 360, LinkedIn, Spock, Orkut וגם Fark, Digg, Tagged, Reddit, Facebook, MySpace, StumbleUpon, Powerset. אי אפשר שלא להזכיר את אחת הרשתות החברתית הדוברת עברית: The Marker Cafe. על חלקם שמעתם בעקבות מייל שקבלתם מחבר המבקש מכם להצטרף או לחצן שראיתם באתר זה או אחר עליו רשום del.icio.us.

למרבית הרשתות החברתיות יש מכנה משותף הכולל שירותים ויישומים דומים כאשר לכל רשת יש יחודיות משלה. למשל, del.icio.us היא אוסף של מועדפים, Spock הינו מנוע חיפוש למציאת חברים ועמיתים ברשת. StumbleUpon עוזרת לשתף אתרים ו- koolanoo הרשת היהודית.

אין זה סוד שמנועי החיפוש הגדולים "אוהבים" חומר "טרי". אהבה זו מתבטאת בביקורים תכופים ובדרוג גבוה בתוצאות החיפוש לפעמים גם מקום ראשון בגוגל. גם אין זה סוד שאחד המרכיבים החשובים בקביעת הדרוג של אתר בתוצאות החיפוש הם מספר הקישורים המפנים לאתר.

אין צורך להיות בעל תואר שני בפיזיקה גרעינית כדי להבין שחברות SEO מצאו כר נרחב לפעילויות לקידום אתרים באמצעות שתילת קישורים. הרשת החברתית שמטרתה לחבר בין אנשים נהפכה לכלי בידי אלה המנסים לעשות בה שימוש לקידום עסקיהם.

חבר ברשת החברתית יכול לכתוב מאמר הכולל קישור לאתר שלו או לעסק שלו. מקדם אתרים יכול גם הוא לצרף מאמר וגם קישור בשם הלקוח שלו, כל עוד יש ערך לתוכן. זה וגם זה צריכים להיות במקום הנכון, בזמן הנכון ובמינון הנכון למי שרוצה להיות ראשון בגוגל.

ואכן יש רשתות חברתיות שהתכנים, כולל הקישורים, נסרקים בידי מכונה וגם בידי אדם מתוך כוונה לזהות, עד כמה שהדבר אפשרי, את אלה שאין בכוונתם לתרום לרשת החברתית, אלא רק לשרת את עצמם. רשת חברתית כמו Mahalo מסלקת/חוסמת פעילות חברים שלדעתה אינם מתנהגים 'כיאות', כלומר, לפי הכללים שנקבעו.

בזירה של מנועי החיפוש, הדברים ברורים: גוגל עם למעלה מ- 55%, יאהו עם כ- 20% ו- MSN עם כ- 10% ובשאריות מתחלקים מאות מנועי חיפוש ומטה מנועי חיפוש. זוהי התמונה העולמית שמקבלת שינויים קלים בכל מדינה.

תוצאות החיפוש הטבעיות קבלו 'דחיפה' על ידי פעולות קידום. זו פעולה חוקית שעולה כסף. אין בזה רע, אבל לא כולם יכולים להיות above the fold, כלומר בין 5 התוצאות הראשונות שנצפות בחלון. מה יותר טוב מבקשת עצה מחבר? זהו בדיוק המקום בו הרשתות החברתיות מאיימות על שלושת מנועי החיפוש הגדולים: במקום לחפש במנוע חיפוש כללי, הכנסו לקהילה הרלוונטית ברשת החברתית והתייעצו עם חבריה.

במאה הקודמת, בתקופה של טרום גוגל, כתבתי ספר עם ידידי מני לוי על חיפוש באינטרנט. אלטה ויסטה (התחיל בדיגיטל, עבר לקומפק, נמכר ל- OverTure ונקנה בידי Yahoo) היה מנוע החיפוש המוביל ואיתו WebCrawler, Lycos ו- Infoseek. הדפדפן הנפוץ היה Netscape והפורומים של אז נקראו קבוצות דיון ברשת Usenet. אחת העצות שכתבנו בספר היתה לפנות לקבוצת דיון בנושא הספציפי ולבקש פתרון לבעיה מחברי הקבוצה או הפנייה למקורות מידע. למעשה, זה בדיוק מה שהרשתות החברתיות יכולות לספק בימינו אנו. אם אתה חבר ברשת חברתית ומכיר את חבריה ולא מהיום, זה בדיוק הדבר שמתבקש: שאל את מי שאתה מכיר ועליו אתה סומך.

זה לא המקום להספיד את גוגל ולא את יאהו אבל ככל שאנשים יהיו יותר זמן ברשתות החברתיות הן תשמשנה לא רק להכרת חברים והחלפת דעות אלא גם לבקשה וקבלת הפניות לאתרים. כבר היום StumbleUpon היא רשת שבנוייה סביב היכולת של חבריה להצביע בעד או נגד אתרים. יש לצפות שמגמה זו תלך ותתרחב ככל שיגדל משך ההיכרות בין החברים.

אמון הוא דבר שקשה להעביר באינטרנט ועדויות (testimonials) הם בוני אמון. זה הדבר הכי קרוב שהאינטרנט יכולה להציע לנו כתחליף של תהליך מכירה. אנו לא רואים את פניו של איש המכירות ולא שומעים את קולו והעדויות של לקוחות החברה יכולות לעשות את ההבדל בין לקנות או לא לקנות. הבעיה בעדויות היא שאנחנו לא באמת מאמינים שאלו הן עדויות אמיתיות ובדיוק בנושא זה לרשת החברתית יש פתרון. מקבלים עדות ממישהו שחבר איתכם ברשת, אותו אתם מכירים מזה זמן. מידע זה הינו בעל משמעות רבה עבורך לעומת מידע שמציג גוגל או מידע אנונימי.

ברשתות החברתיות החלו להתבלט "מובילי דעה" שמרכזים "עוצמה" במובן של הפצת מידע ומיצוב של ברי-סמכא. הם מחוזרים על ידי משרדי פרסום, יחצנים ומקדמי אתרים ביודעם ש"כתבה פרסומית" עליה חתום מוביל הדעה היא בעלת משמעות רבה לקוראים אותה ומהווה עדות מהיימנה.

סיכום

אם אתה רוצה לקדם את עסקך לאורך זמן לא מספיק לעשות SEO רק עבור מנועי החיפוש.  עליך לבנות נוכחות לעסק שלך גם ברשתות החברתיות, אשר צוברות תאוצה וקצב גידול מרשים. המצטרפים יכולים להעיד על כך. אנשים נחשפים, רוצים להתבטא, להתחבר, להביע דעה ולהיות שותפים. על כן, הן מהוות מקום בו נוצרות הפניות אשר מביאות עסקים. כמו כן, נושא הפרסום הממומן ברשתות החברתיות גם תפס תאוצה בדיוק כמו פרסום בגוגל.

--

זהר עמיהוד, יועץ עסקי לנושאי שיווק באינטרנט. מרצה במרכזי טיפוח יזמות ובג'ון ברייס הדרכה מקבוצת מטריקס בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי-מכר כולל ספר פרסום בגוגל. יזם ומנהל אתר "מועדון קריאה".

 

זהר עמיהוד יועץ קידום אתרים באינטרנט בשאיפה להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזים לטיפוח יזמות בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי מכר ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים אחרים בנושאי מחשבים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב