דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לדבר עם ילדים על נושאים רגישים ? 

מאת    [ 08/03/2009 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 2921 פעמים ]


גידול ילדים הוא קרוב לוודאי המקצוע המתגמל, אבל גם הקשה ביותר שקיים. העולם בימינו מציב בפנינו, ההורים, אתגר לגבי נושאים מטרידים שקשה לילדים להבין ולנו קשה להסביר. בנושאים רגישים כמו איידס, אלימות, אלכוהול, סמים ומין - אנחנו מתלבטים אם לשוחח עם ילדים צעירים. אנחנו שוכחים שהם אוספים מידע רב מאמצעי התקשורת השונים ומחבריהם, כך שאם לא נעשה זאת מוקדם הם ישיגו מידע מאחרים ואנחנו נפספס הזדמנות להעביר להם גם את המידע המדויק וגם את האמונות והערכים שלנו ביחס לנושאים הרגישים.

חשוב להתחיל לשוחח עמם מוקדם ולעיתים קרובות על הנושאים הרגישים (כן, כן - על איידס, אלימות, אלכוהול, סמים ומין). ילדים צעירים, ממילא, פונים קודם-כל להוריהם לקבלת מידע, הדרכה או עיצה. רק בגיל ההתבגרות הם מבקשים זאת מחבריהם או מאנשים אחרים מחוץ למשפחה. מכאן שיש לכם הזדמנות פז לשוחח עימם לפני שאחרים יבלבלו אותם עם אינפורמאציה לא מדויקת וללא הערכים שאתם מעוניינים להנחיל להם.

תהיו אתם היוזמים של השיחות והדיונים עם הילד. אתם יכולים להתחיל בעקבות צפייה משותפת בטלוויזיה בשאלה, כמו: "מה את/ה חושב/ת על התוכנית?", או "האם הסכמת עם דרך ההתמודדות של הילד/ה עם הבעיה (התמכרות לסמים, הריון מוקדם, ועוד)?". תנו הסברים ישירים ופשוטים שמתאימים לגיל ילדכם.

אם אתם מרגישים מבוכה ועצבנות ביחס לשיחה עם ילדכם לגבי נושאים רגישים כמו מין ויחסים? אתם לא לבד, למרות זאת, השתדלו למען ילדכם להיות אלה שמעלים את הנושא, חישבו על כך שרק אתם תוכלו להנחיל את הערכים שחשובים לכם.

צרו אווירה נינוחה ומעודדת, שבה הוא יוכל להעלות בחופשיות שאלות בכל נושא מבלי לחשוש. מותר לכם לא לדעת את התשובות לכל השאלות, אבל חשוב שתחזקו אותו על עצם השאלה ותחפשו ביחד את התשובה. ייתכנו שאלות שתעדיפו לדחות את מתן התשובה עליהן (לדוגמא: ילד בן 9 ששואל מה זה קונדום), אך אל תשכחו לספק את התשובה בהמשך!

ילדים זקוקים להכוונה ערכית מהוריהם, כך שכשאתם משוחחים איתם על הנושאים הקשים של סמים ואלימות, אל תשכחו להעביר להם, מלבד המידע, גם את העקרונות שלכם. בדומה לכך, כשאתם מדברים איתם על מין (ולא רק על מין בין אפרוחים או כלבים...) ציינו גם את הערכים והאמונות שלכם.

ילדכם ידע שהוא חשוב לכם אם תקדישו לו זמן ייחודי ותקשיבו לו, זה יתרום הן להערכה העצמית שלו והן ליכולת שלכם לנהל שיחות משמעותיות על מגוון של נושאים רגישים. אם תקשיבו לו בזהירות תוכלו להבין מה הוא באמת רוצה לדעת ומה הוא כבר מבין. לפני שתתייחסו לשאלתו, כדאי שתבררו איתו מה הוא חושב (אם הוא רוצה לדעת "מה זה 'גראס'" תקדימו שאלה לתשובה: "מה אתה חושב שזה"). תשובתו תאפשר לכם להתאים את ההסברים שלכם לרמת ההבנה שלו וליכולתו הרגשית.

ההסברים והתשובות שלכם צריכים להינתן ביושר ללא קשר לגילו של הילד. זה יתרום ליכולתו לתת בכם אמון ויעזור לו לא לפתח לעצמו הסברים, שעלולים להיות לא מציאותיים ומפחידים יותר ממה שתגרום תשובה כנה. נצטרך למצוא את שביל הזהב בין מתן מידע שלא ישאיר חללים גדולים מדי שהילד יצטרך להשלים בעצמו, אבל גם לא מפורט מדי.

ילדים קולטים פיסות קטנות של ידע בכל פעם. לא תמיד הם מסוגלים לעכל את כל הידע החדש משיחה אחת. לפיכך, חשוב לחזור ולבדוק עם הילד מה הוא זוכר מהשיחה הקודמת כדי לאפשר לכם לתקן תפיסות מוטעות ולהשלים עובדות חסרות. לעיתים תיווכחו שהוא חוזר ושואל שוב ושוב את אותן השאלות שכבר שאל (דבר שעלול להעמיד את הסבלנות שלכם במבחן...) - זו הדרך שלו לעבד את המידע, כך שחשוב שתתאזרו בסבלנות.


? המאמר נכתב בלשון זכר משיקולי נוחות, אך הוא מתייחס לזכר ולנקבה במידה שווה.



רנה קריינר
המרכז לאינטליגנציה הורית
פסיכותרפיה להורות ולמשפחה
http://WWW.METAPLIM.CO.IL/RINA



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב