הצלחה בחינוך- נקודות למחשבה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הצלחה בחינוך- נקודות למחשבה 

מאת    [ 08/03/2009 ]
מילים במאמר: 985   [ נצפה 4604 פעמים ]

 
 

 

שאילת שאלות מביאה לחכמה

מעריכה את עבודתי מאתגרת וגורמת ליצירתיות ולהתחדשות

חשוב מאוד לשאול את עצמי...

עקרונות חינוכיים

v     האם קיימים כלים חינוכיים בהם אני משתמש כדי להצליח בעמלי החינוכי?

v     האוכל לסדר ולארגן יסודות אלה בסדר הגיוני?

v     האם "העיקרים" הללו יכולים לבוא לידי ביטוי בהרצאות? בדיבור? בכנסים? בפאנל?

v     הניתן למקד רעיונות מרכזיים לשיחה בת 5 דקות ולהרצאה בת 20 דקות?

v     כדאי לכתוב הרעיונות החינוכיים בהם אנו עוסקים ולהפיצם?

v     האם אני חש כי עבודתי החינוכית יש בה "שליחות"?

v     האם ראוי כי בדברי אשלב כמה תת נושאים המהווים דילמות/ מעוררי-כעס/ מחלוקות?

v     השיווק החינוכי יעיל? חכם? רצוי?

v     עד כמה יש חשיבות לדברי הפתיחה בכל שיעור? בכל הרצאה? ובכל אמירה?

v     האם כל מורה יכול לבטא 4-5 עקרונות המנחים אותו בדרכו להצלחה חינוכית?

v     האם אתה המנהל-המנהיג יכול לתאר 4-5 התחומים הבסיסיים המובילים אותך קדימה?

v     הקשבה, אמפתיה, אכפתיות, נחישות, העזה, מוטיבציה, נחרצות, כבוד, יחס, אהבה, חיזוקים חיוביים, שיתופיות, שייכות, יושר, תכנון והערכה, יצירתיות, שאילת שאלות. עד כמה מושגים אלו נידונים ומיושמים הלכה למעשה?

v     האם קיים עידוד לשאילת שאלות? עד כמה?

v      

דילמות בחינוך

v     הקיימת ראייה אופטימית בבית הספר? האם היא מסייעת לך להתגבר על בעיות?

v     אל מי פונה מורה כשיש לו דילמות וקשיים בחינוך הכיתה?

v      

דמות המורה והמנהל

v     האוכל להבהיר לשומעי כי הנני מנהיג ולא מנהל?

v     המנהל מאמין בעצמו?

v     המנהל והמורים כמנהיגים- היבטים שונים במנהיגות.

v     במה מתבטא העידוד שלך כמנהיג?

v     המורים מאמינים בעצמם? ביכולתם?

v     גאווה או ענווה במה לבחור?

v     לשיווק העצמי יש חלק בהצלחה?

v     כמה חיזוקים חיוביים הנך מעריף על אנשים מדי יום?

דיאלוג ופתיחות ליוזמות ושינויים

 

v     האם מורה או תלמיד יכול להיכנס לחדרך ולהציע רעיון חדשני? תפיסת עולם? משהו אחר?

v     דלת המנהל פתוחה?

v     מה עושים כאשר קיימות התנגדויות לתהליכי שינוי?

v     האם מורים יוזמים מקבלים פרגון?

v     מה עושים עם יוזמות מורים?

v     כל כמה זמן דנים בתהליכי שינוי?

v     מי ומי בצוות-חשיבה לתהליכי השינוי?

v      

 

העשרה, הרחבת אופקים והעצמת המורה

v     התוכל להכין מידי חודש רשימה של מאמר טוב שקראת? ספר טוב שקראת?

v     ספר או מאמר טוב שבזכותך קראו המורים?

v     עד כמה התלמידים, המורים, המנהל, קוראים?

v     האם המושגים נכונים?-  מורה קורא- תלמיד קורא.

מורה בר אוריין - כך תלמידיו.

מורה בעל ידע - כך תלמידיו.

האם ושננת לבניך תקף?

הלימודים בע"פ.

v     המורה- אידאל לחיקוי?

v     היש הוראת עמיתים?

v     האם המורים רוכשים ידע עולם?

v     כמה גמולי השתלמות רכשו המורים בסיועך?

v     לכמה מורים תואר שני?

v     מי מהמורים לימד - למד לתואר שני בזכותך?

v     פיתוח המצויינים - עד כמה? בקרב המורים?

v     פיתוח הרטוריקה מקבל זמן ומהות?

v      

עבודת-צוות

v     מי מארגן ומחליט על נושאי ישיבות המורים?

v     מה תוכן ישיבות המורים?

v     האם המורים שותפים בתוכן הישיבות?

v     כמה מורים הובילו בשנה האחרונה ישיבות המורים?

v     היש פרוטוקולים בישיבות המורים?

v     האם הפרוטוקולים מופצים?

v     היש הערכה בסיכום כל ישיבה?

v     עד כמה נבדקת כל פעולה הנעשית בבית הספר?

v     האם המורים שותפים להערכה בית ספרית?

v     כיצד קולטים מורה חדש?

v     האם המורים המקבילים פועלים כצוות?

v     האם יש וועדות בית-ספריות של המורים?

v      

היבטים חברתיים של התלמידים

v     באיזו מידה חברת הילדים פעילה?

v     היש רכזת לחינוך החברתי?

v     האם המורים המקצועיים מפעילים חינוך חברתי?

v     היש מועצת תלמידי פעילה?

v     כיצד מופעלים מנהיגי הנוער?

v     אילו ועדות נוער פעילות?

דיאלוג תלמידים-מורים-הורים

v     האם השותפות של המורים מעשית?

v     התלמידים שותפים בחשיבה ובעשייה?

v     היש הורים הלוקחים חלק בשותפות? (מעורבות)

v     עד כמה המורים חשים שייכות?

v     לתלמידים תחושת שייכות?

v     הורים הם חלק מבית הספר?

v     ההורים מודעים ליעדי בית הספר?

v     האם מתקיימות שיחות אישיות עם המורים? עם התלמידים? תדירות?

v      

הישגיות, מצויינות ומדדים להערכה והצלחה

v     האם ההישגים נבדקים בכל המקצועות?

v     היש כלי הערכה אפקטיביים בבית הספר?

v     האם נערכים לתהליכי שינוי בגין הערכות?

v     היש קשר בין ההישגים הלימודיים והחברתיים?

v     האם הישגים גבוהים מוסיפים לערכי החיים?

v     עד כמה המורים לוקחים "אחריות"?

v     האם המורים מקנים "אחריות" לתלמידים?

v     מי בודק הישגי התלמידים?

v     האם נבדקות איכויות בתהליכי למידה?

v     האם פיתוח המצויינות קיים בבית ספרך? האם מטפחים אותו? בקרב מורים מעולים? ובקרב תלמידים?

v     מאיזה שלב מתחילים לסייע למצויינות?

v     פיתוח המצויינים - עד כמה? ובאיזה דרכים?

v     הניסית לאתר הפוטנציאל הטמון בכל מורה? ובכל ילד?

v     מהם הכלים לפתח ביטחון עצמי בקרב תלמידים?

v     כיצד מגבירים את הדימוי העצמי?

v      

היבטים פיזיים ואקלים בית-ספרי

v     שמירת רכוש קיימת?

v     האומנויות- אומנות, מוסיקה, מחול, דרמה וציור- האם מקבלים מקום מכובד?

v     מה קורה בתחום האסתטיקה? בכיתות? במרחבים?

v     היש מרחבי למידה פעילים?

v     האם קיים קשר פיזי ומאחד בין המבנים השונים במתחם?

v     היש קבוצה/ וועדה משולבת הדואגת לשיפור התנאים הפיזיים בבית-הספר? - מעבדות, מחשוב, סטודיוס, ספרייה, גינון, פינות-ישיבה, ניקיון, מספיק פחי-אשפה, גדר, שער, סמל ביה"ס, תצוגות עבודות מתחלפות ופרסים, פיתוח האתר הבית-ספרי ועוד?

v     האם נושא "האקלים המיטבי" נדון בישיבות מורים?

v     האם נערך דיון על דרכים לבניית אקלים בית-ספרי מיטבי?

v     טיפוח הכיתות? טיפוח חדר-המורים?

v     מעורבות התלמידים בפתרון קונפליקטים ומניעת אלימות.

v     הספריה מנוצלת כראוי?

v     הלימוד בחברותא קיים?

v     עד כמה התלמידים נפגשים עם ידע עולם?

שאילת שאלות מוסיפה חכמה-

התוכל להוסיף עוד שאלות המתאימות למוסדך?

כדי להצליח!!!

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב