דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נומרולוגיה בפרשה -כי תשא 

מאת    [ 08/03/2009 ]

מילים במאמר: 331   [ נצפה 2662 פעמים ]


נומרולוגיה בפרשה

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

משה רבנו עלה למרום וקיבל את התורה ב- 40 יום ו- 40 לילה, והשאלה הנשאלת היא: מדוע? מדוע לא קיבל משה את התורה במספר אחר של ימים? מדוע, בעצם, המספר 40 מופיע בתורה קרוב ל-100 פעם (הרבה יותר מאשר מספרים רבים)? מה מיוחד במספר זה שאף תרבויות אחרות עושות בו שימוש?
ראשית, המספר 40 הוא כפולה של 4 ב- 10, היינו העצמה של שתי התכונות הניכרות במספרים אלו. אשר ל-10, מספר זה כבר נדון ביחס ל- 10 הדיברות כמו גם ביחס ל- 10 מכות מצרים, וברור שמדובר במספר המבטא את הגוף האנושי. לעומת זאת, 4 לא נדון, וראוי הוא לבחינה. ראשית, ראוי לזכור כי בגן עדן היו 4 נהרות, ואין מספר זה מקרי כלל. 4 הוא גם מספר רוחות השמים, כפי שנגזר הדבר ממקומו של כדור הארץ ביחס לשמש וסיבובו העצמי. לשון אחרת, 4 הוא מספר המביא את הקוסמוס (יקום, עולם ומלואו).
הכפלת 4 ב- 10 משולה להעצמת הגוף בדרך קוסמית, תופעה אותה ניתן לכנות בשם מטא-מורפוזה (שינוי הגוף). דוגמה מובהקת לכך מובאת בפרשה שלנו, שכן כאשר משה עולה למרום, הוא לא רק נמצא עם ה', אלא אף: "...לחם לא אכל ומים לא שתה..." (שמות ל"ד/כח'). כלומר, הגוף של משה השתנה ונהיה כאחד ממלאכי השרת. כיוצא בכך, העולם השתנה ב- 40 ימי המבול, ובני ישראל השתנו ב- 40 שנות היותם במדבר, מעם של עבדים לעם של לוחמים. ב- 40 יום עובר אדם מעולם הזה לעולם הבא "כי כן ימלאו ימי החנוטים", ויצחק, כמו גם עשו בנו, נשאו אשה בהיותם בני 40. כלומר: ב- 40 השתנה מעמדו של אדם, וב- 40 הוא לוקה כדי לחזור למוטב. טבעי הדבר שיונה הנביא ניבא על נינוה כי היא נהפכת בעוד 40 יום, ולא בעוד מספר אחר של ימים.

לסיכום, 40 הוא מספר בעל עוצמה קוסמית, מספר המביע שינוי, ואין זה מקרה כי, 40 מלקות הופכים אדם חייב לזכאי, ולפי חז"ל, אדם עובר ממצב של טומאה לטהרה באמצעות מקווה בן 40 סאה.



פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית'
ו'נומרולוגיה מקראית '
(ספריית בית-אל)


על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב